GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

19

in een kwestie of boek. Zal mijn betoog klemmend zijn, dan dien ik ook thans algemeen te blijven. Slaan we ons Nieuwe Testament open, dan valt ieder op, dat we hebben evangeliën en brieven en dat dan bovendien nog de Handelingen der Apostelen en de Openbaring van Johannes in den bundel zijn opgenomen. De evangeliën geven het woord en werk van den Verlosser tijdens Zijn om wandeling op deze aarde, de brieven beschrijven de beteekenis van dat werk op aarde en in de heerlijkheid, de Handelingen toonen ons het begin, de Openbaring het einde van de geschiedenis van Christus' kerk in de nieuwe bedeeling. ^ Bij de evangeliën wil ook ik scheiden tusschen de Sjmoptici en '^ Johannes. Daar is wel het gróbte verschil, dat de eersten het werk -der zending willen dienen, Johannes de kerk, de geloovigen wil bouwen. Mattheus schrijft voor Joden en teekent Christus als profeet, ^''" Markus denkt aan de heidenen en schildert den overwinnenden Koning, Lukas richt zich tot den intellektueel, die afgetobd naar waarheid dorst, al ontbreekt het hem aan niets, en wijst hem op den barmhartigen Hoogepriester. Johannes wil de gemeente des Heeren overtuigen en doordringen van de waarheid, dat de Zoon van God waarlijk vleesch is geworden en als mensch heeft rondgewandeld op aarde. In verband daarmede is de wederkomst van Christus in de Synoptici vooral van haar richtende, in Johannes van haar vertroostende zijde voorgesteld. Mattheus dicht een drama, Jezus uit de Joden, treedt op onder Zijn volk, schijnt het eerst te winnen, maar wordt door Zijn volk verworpen. Markus is episch gestemd en jubelt over Christus' majesteit. Lukas wijst op Christus, is de didakt, die redding wil brengen in nood. Johannes is één lierdicht tot eer van Hem, Die Zijn eeniggeboren Zoon niet spaarde, maar Hem voor ons allen overgaf. Met een enkel woord wil ik nog pogen u te overtuigen, dat mijn karakteriseering niet ver van de waarheid kan zijn. Onderzoekt ge wat nader ons eerste evangelie, dan springt het volgende in het oog. Mattheus ordent zakelijk, geeft vooral ook afgeronde redevoeringen van onzen Heiland. Er zit systeem in zijn beschrijving. Eerst gaat het al hooger en hooger, dan plotseling naar beneden, totdat in de opstanding toch Jezus overwint. Vier trekken vallen op. Ten eerste j wordt bewezen, dat Jezus is de beloofde Messias. Vervolgens wordt; de schuld der Joden in het licht gesteld. De menschelijke verantwoordelijkheid komt naar voren. En het mededoogen van Christus, schittert uit"). Geheel anderen indruk ontvangen we bij het lezen van Markus. Sober zijn taal en stijl, maar daardoor te meer valt alle naSruk op het overweldigende van de feiten, die worden meegedeeld. Markus

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's