GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 55

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

53 of „Huis des Heeren" institueeren, ontstaat straks de behoefte aan het dogma. Het dogma toch is de kerkelijk vastgestelde en als zoodanig voor de kerkleden gezag hebbende leerstelling of leervorm. Het staat in het nauwst verband met het ken-element in de religio subjectiva. De zonde, waarvan een geloovige eerst afkomt in zijn sterven, houdt ook zijn intellect nog bevlekt en, wijl hij in het midden der wereld leeft, kan daarom de geest der wereld, ook wat het denken en kennen betreft, hem des te lichter overweldigen. Geschiedt dit, dan ontstaat bij hem. de ketterij of de heresie, die straks ook zijn mede-geloovigen aansteekt. Werkt deze besmetting dopr, dan zal in het bewustzijn der Kerk de waarheid, die zij weet uit het Woord, al meer verdrongen worden door de dwaling. Hiertegen nu dringt de H . Geest, die, doordat Hij woont in de Kerk als organisme, ook woont in de Kerk als instituut, die waarheid in tegenstelling met de ingeslopen dwaling te formuleeren of in leervorm uittespreken, in schrift vast te leggen. Echter altijd onder beding, dat die leerstelling of dat dogma toetsbaar blijft aan het Woord van God, waaraan als zoodanig in de Kerk de volstrekte autoriteit toekomt en waarop ieder kerklid zich dan ook, langs wettigen weg, wanneer hij bezwaar omtrent een dogma heeft, kan beroepen. In dit terugdringen van de haar welwezen bedreigende, uit het subjectivisme opkomende dwaling ligt, wat ik zou willen noemen de negatieve beteekenis van het dogma voor de Kerk en daarmee van de christelijke religie. Zij, de Kerk, toch is geroepen de waarheid van het Woord dat haar is toebetrouwd, èn tegenover de wereld èn tegenover wie in haar verkeeren te handhaven. Maar de dogmatische formuleering is ook daarom onmisbaar, wijl de heresie de neiging heeft zich te dekken met de Schrift. Er zat dan ook meer juistheid dan hijzelf vermoedde in het versje, dat WERENFELDS op den Bijbel dichtte: Hic liber est, in quo sua quaerit dogmata quisque, Invenit et iterum dogmata quisque sua. ^, Dan, naast deze negatieve, heeft het dogma voor de Kerk ook zijn positieve beteekenis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's