GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23

worden aangenomen, maar we weten er niet van en in een geschiedenis der openbaring kunnen we er daarom niet mee rekenen. Zelfs al zou het bericht van den Canon Muratorianus volkomen betrouwbaar zijn, dat Johannes zijn evangelie niet heeft geschreven, dan na bijzondere openbaring ^) te hebben ontvangen, dan kan ons dat toch niet helpen, èn omdat het hier slechts om iets formeels gaat, den drang om te schrijven, èn bovenal, omdat het bericht van deze openbaring niet door Goddelijke openbaring tot ons kwam. Voor de geschiedenis der openbaring valt praktisch wat er ligt tusschen de opgeteekende feiten en de opteekening zelf geheel weg. Alleen in de daden en woorden van Christus en Zijn apostelen èn in de teboekstelling daarvan komt ons normatieve openbaring tegemoet en alleen deze openbaringen moeten op hun eigen plaats worden gesteld. Door een en ander is echter nog niet de vraag beantwoord, hoe dan in de evangeliën kan worden onderscheiden, waar we feiten hebben en waar toevoeging, verklaringen, hoe ge het noemen wilt, die later zijn geopenbaard. Toch is dat zeer wel aan te geven. Elk evangelie verhaalt ons feiten uit het leven van Jezus, vermeldt Zijn woorden en die der apostelen. Maar reeds van oude tijden af is opgemerkt, dat de prediking en het werk van Christus niet door één evangelist zóó kon worden beschreven, dat we in dat eene boek alles ontvingen, wat we noodig hadden ^). De evangeliën, al zijn ze door inspiratie tot stand gekomen, zijn geschreven in menschelijke taal voor menschen verstaanbaar en het groote mysterie. God geopenbaard in het vleesch, is voor menschen niet begrijpelijk te maken. Zoo geeft elk der vier evangelisten zijn eigen kijk op het werk van Jezus. Hij doet dat niet door de stof niet objectief zuiver weer te geven, maar allereerst door de keuze der stof. Zoo kiest Mattheus'f in verband met zijn doel vooral dat uit het werk van Jezus, waarmee hij den Joden kan bewijzen, dat Jezus de Messias is, omdat de Schriften in en door Hem werden vervuld. Overeenkomstig zijn plan de Romeinen te winnen, schrijft Markus en ' ') Can. Mur., reg. 9vlg. — 2) iren.. Adv. haer., 3, 11, 8.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's