GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 56

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46 theoretisch realisme: de kennis is, evenals bij PLATO, door het object genormeerd: het subject is eerst het derde. Ten tweede de subdichotomie tusschen het intelligibele en nietintelligibele (in het kenbare), tusschen wat wèl en wat niet in logoi viel uit te drukken (in de kennis) en tusschen het geordende en niet-geordende (in het subject). Wijl deze driedeeling echter niet meer was dan een kentheoretische, verkreeg de dichotomie, een erfstuk van den ouden PLATO, hier een beteekenis, die ver boven de oorspronkelijke uitging. Ze werd dan ook tot hoofdgrens, getrokken tusschen pseudo-heilige noodwendigheid en lagere toevalligheid (in het object), het ware en waarschijnlijke (in de kennis), en het hemelsche en ondermaansche (in het subject). Het derde eindelijk dat ARISTOTELES met de gedachten der latere dialogen van PLATO gemeen heeft is de opvatting van de waarheid, die ook hier met noodwendigheid correlaat is. Dezelfde dichotomie, die de waarheidsopvatting beheerschte, heeft echter ook ingrijpende beteekenis voor de leer omtrent de principia der logica. Wel is waar had de grens die ze trok voor het principium contradictionis sinds de overwinning van het conflict tusschen analytisch denken en analytisch waarnemen geen beteekenis. Anders stond het echter ten aanzien van het principium exclusi tertii.

2 - HET VERLOOP VAN DEN STRIJD SINDS DE EERSTE FORMULEERING VAN HET PRINCIPIUM EXCLUSI TERTII. Wanneer ik enkele pagina's vroeger een en ander maal 89) melding heb gemaakt van HIPPOCRATES en z'n leerlingen, was dit allerminst te wijten aan een onwillekeurig afdwalen van de stof: ik bracht integendeel opzettelijk deze richting even ter sprake, omdat ik meen, dat de beschrijving van de geschiedenis der formuleering van het principium

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's