GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorf izij het volgende meegedeeld: '. 1. dat , er een groote menigte vragen bij: de Redactie is ingekomen en clat getracht aal worden, de vilageh iztooveel nrogelijk naar den datum van ontvaingst te beantwoorden, mlaar dat oenig gediild .zal moeten worden geoefend; ; >

2. dat aan den vrager-uit Vlaardingen^ wiens vraag (zich minder leende voor publieke beantwoording, §ein; particulier schrijven met inlichtingen is verizonden, dat oohter als onbestelbaar terug kwam. Hij gelieve ntowfceurig adres (in den brief ontbrak de aanduiditng vaml 'straat en nummer) op te g, even.

Er wordt ons gevraagd, of Luk. 1:37, „want geen ding .zal bij God "onm'Ogelijk zijn", wel in elk opzichti opgaat, daar toch alles /zich • ontwikkelt naar Gods Raadsb.esluit en Hij daarvau niet afwijken kalh, bepaald niet in zake de komst en het verlosisiniglswerk' van Christus.

Men anoet woorden' ials L'uk. 1:37, , V!g}. ook Gen. 18:14 nemen in hun verbaind. Er staat niet, dat alles, wat er wel .zou kunnen gebéuren, ook inderdaad kan! gebeuren, als God het slechts wil. Er is spi-ake vaai! een wonder, een zeer buitengewooin wonder. De vraag komt op, kan dat wel? Maria zegt, hoe zal dat wezen? En dan ontvan.gt z.e tela antwoord, dat dat bepaaldei wonder dat liaar izoo juist was geopenbaard, zeer goed geschiodeii kan, omdat een almachtig God het werken!

Men kan wel zeggen, dat God kan doeiii, wat Hij wil, maar moet daar dan aan toevoegen, dat God niet alles willen kan. Hij kan het kwade niet willen. Hij wil ook niet afwijken van Zijn besluit, omdat Hij de Onveranderlijke is.

Luk. 1:37 anoet dan ook niet in dien abstrakte» zin Avorden genomen, als de vauger het schijnt te doen'. Hij lette er ook op, dat het in negatieven vorm is gesteld on herinnere zich voorts Deut. 29:29. De ver-Irorgen dingen zijn voor den Heere onzen God, inaar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen!. Wij moeten dan ook de eeuwige straf van den Satan liefst niet op een dergelijke spekulatieve wijze vaststellen, ials de vrager wil doen, doch ons beroepen op : sen als Jud.:6, Openb. 20:10.

Een andere vrager vraagt ons, hoe het mogelijk kani zijn, dat de Egyptische en Chineesche geschiedenis veel hooger 'opklinamen, dan de Bijbelsche en wat te denken van resultaten Van palaeontelogje eniz.

Dat alle moeihjkheden hier op te lossen zijn, zullen' we niet beweren, er blijven vrajien. Toch kniranien wellicht de volgende opmerkingen doen zien, dat ook de wetenschap volstrekt niet , zóó zeker van haar zaak is, als ze wel eens voorgeeft.

1. De chronologie der oude volken, Babyloniërs, Egyptenarein, Chineezen staat nog niet zóó vast. De voornlaamste wijze om de data te vinden is het acht geven op berichten over .zon-en maansverduistemgeni en andere sterrekundige meedeelingen. Maar er leven slechts heel weinig menschen, die dergelijke berekeninigen) kunnen 'uitvoeren en tevens die berichten! in die oude talen goed kunnen lezen en beoordeelen. Er zijn er ook weinigen, die ze kunnetï kontroleeren. Nog niet zoo lang geleden bleek b.v., dat men den regeeringstijd van| den bekenden Hammurapi op gazag van den Diuitscheni JeizUiet Kugler ± 200 jaar te vroeg had gesteld.

2. Eventoin is de Bijbelsche dhroniotog^e zoo zeker, dat er geen moeilijkheden meer overblijven. Veelal moet men b.v. gebruik miaben van de geslacbtsregisters, maar die zijn ons niet voor chronologische berekeningen gegeven. Het is b.v. niet onmogelijk, dat in sommige registersi niet al de opeenvolgende leden vaiii' een. geslacht worden genoemd, gelijk we b.v. zeker weten, dat in het registei" vani Matth. 1 drie koningen van Juda ontbreken!.

3. Wat de palaeonitologie betreft, ook hier past voorizichtigheid. Bij .allerlei berekeningen gaat men er vani Uit, dait de vorming Van een' aardlaag in vroeger tijd ©ven lang duurde als thans, wat nog te bewijzen is. [Maar bovenal moeten we bedenken, dat bij de schepping God anders heeft g, ewerkt dan thans. Wij kunnem niefi van ih.et voortbestaan, besluiten tot het onlstaam. Wij weten ook niet, wat er e.', KOO gebeurd is gedunehde de 6 dageni vatn' de schepping, Gods Woord yei'meldt alleen het hoofdfeit, dat den dag ken'tnerkt.

Daarm.ee is natuurlijk volstrekt niet alles gezegd, alleen verkküaxd, dat voorzichtigiheid past.

Dezelfde vrager vraagt ons naar het ontstaan van den kanon. Ik kan hier verwijzen naar mijiii brochure: Kanon en Tekst vaja bet Nieuwe Testajnent, Baarn 1916. Een! üitc. n.zetting van dit moeilijke vraagstuk zou te veel plaats vordpreni, dan dat het in de Vragenbus eou kunnen gesrhieden'.

Gevi-aiagd wordt, wat de ziffl is van de uitdruklung: „'t geen dat in mindere (n.l. vergaderiingen) niet heeft afgehandeld 'kunnen worden", Art. 30 D'.K.O. en wie of bepaialt, dat dit niet afgehandeld kan worden.

Prof. Rutgers leerde zijn studenten, dat de bedoelde uitdrukking vooral negaitieven (lin had. 1» andere stelsels van Kerkregeeri'ng hebben we hoogere vergaderingen of personen. Een bisschop grijpt in de madit vani den! pastoor, ©en kl'assikaal bestuur kan doen, wat des kerkeraads is eniz. In bet Gereformeerde Kerkrecht daarentegen' is de fcerfceraad het eigenlijke en izijn de meerdere vergaderingen bije^ikomsten van' kerkeraden'. Een classis doet dus alleen!, wait een kerkeraad niet heeft kumnen doen, izij treedt alleen op, waar de kerkeraad niet optreden kian.

Diail'Oiïï'"w'Oi'dt vooral door den aard der zaken beipaald, of de kerkeraad de izaak niet afhandelen kan'. Zooals ook de D.K.O. er op volgen' laiat, dat de meerdere vergaderingen betendelen, wat de Kerken' skm: ^ betreft. Verder alles^ v/& t Uit het kerkverband voort vloeit, de gezamenlijke Kerken hebben zich verbondeta allerlei dingen samen te doen ön dat zij'n weer de dirijgen, die niet maar één Kerk a-aken. Zioo is eeir^ kerkeralad niet in staat om iemand te examineerën' voor het predikaanbt, en. omdat wie eenmaal prediklaat is, beroepbaiar is in alle Kerken, moet hier de meerdere vergadering optreden. Eén Kerk is doorgaians; hiet iiï staat het izendui'g^werk ter hand te nemen; , daarvooi? moeten de Kerken samenwerken, e'niz: . enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1920

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1920

De Reformatie | 8 Pagina's