GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Correspondentie van de Redactie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Correspondentie van de Redactie.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

, G. B. te W. U ihebt onlangs iemand dn een verklezingsrede booren zeggen, dat de „Obristelii'k Democratische Unie" eigenlijk, goed nagedaobt, tot 'grondslag bad de z.g. dialeotisc'be tbeologie van Karl Barth.

„Kunt u me, " — aldus uw tot mij' geridhte vraag — „nu niet eens zeggen in 't. kort, wat deze tlbeoloog beweegt en hoe de verhouding is van zijn leer en de C. D. U." Tevens - wilt u weten of er geen boekje bestaat, dat eens beet duidelijk uiteenzet wat wij bebben te verstaan onder 't begxip „e t b i s c h".

Ik zou u antwoorden willen, dat over Bartb door mij zelf in dit blad veel gesebreven is. Populair is een opstel over „De Paradox" in „Bij Dichters en Schriftgeleerden" en over „Galvijn en de geloofsparadox" in „Tussoben „Ja" en „Neen"." Wat de O. D'. U. betreft: ook daarover is in ons blad gesübreven. De leer — ook door Barflb verdedigd —• dat „Godsrijk" en „wereldrijk" (in den zin van de dingen van de organisatie van bet leven bier i)eneiieii-)- tegBnorer "elkaar staan, en meit elkaar niet tê maken hebben, dreef velen af van de dhristelijke pohtiek. Inzake de etbiscben: een korte brochure van „Ons Arsenaal" en een studie van Prof. Honig en van Ds v. d. Sluis; vraag boefcbandel.

Kerk en N.S.B.

Enkele kerikeraden vroegen mij, hoe te doen bbn, die publiek de N. S. B. steunen. met

Ik geloof niet, dat een kerkeraad dadelijk den toegang tot 'het 'heilig avondmaal verbieden moet, in 'den gewonen zin. Wel is er misschien reden voor wat Voetius noemt: de „simplex absitentdo", vraarover men meer kan vinden in Prof. Bouwman: De Kerkelijke Tucht (226— 229) zie register. Dat is een „eenvoudige afbouding", welke als zoodanig nog geen tucbthandeling is, doch die den toegang tot bet avondmaal incidenteel ontzegt, omdajt er ergernis gegeven is, en Ibet onderzoek nog hangt. Zulk een afbouding geeft dus nog geen oordeel over de bedreven daad, doch - wil alleen, als er in de gemeente groote ergernis is, een tijdlang voor de bedoelde personen den toegang tot de avondmaalsviering opschorten, in atwaöbting van wat het onderzoek uitwijzen zou. Ik zou dien veg niet dadelök aanraden; ik noem deze moge- . lijk'heid sleohts, omdat ik niet weet, of er in een kerk veel beroering is over de zaak.

Aan den anderen kant evenwel meen ik, dat het óók niet goed is, indien de kerkeraad de zaak maar liet, zooals ze was. Feit is, dat wie de N.S.B, steunt daarmee practisoh een leer helpt verbreiden, die in wezen, en ook hlijkens baar officieele publicaties, de gereformeerde belijdenis op alle essentieele punten tegen zich heeft, en die zelf deze belijdenis, in den wortel verloochent. Een leer, die in baar consequenties 'het christelijk leven ver- •w'oest, en, vindt zij erkenning, de kerk en het gezin en de school in gevaar brengt.

Daarom lijkt het mij gewenscht, en ook noodig, dat fflet de bedoelde leden over die leer gesproken wordt. Men doet dan wèl, zidh te beperken tot officieele papieren (met name brochure III, IV, en het Bijvoeigsel op III, waarin nóg van God als van „de Idee" gesproken wordt); men zal dan m.i. de leden der kerk moeten Wagen of zü heit met die uitspraken eens zi)n; zeggen ZIJ dan: neen, — dan zijn ze geen goede N.S.B.-ers, en nioet van hen gevraagd worden, dat zij breken met een wweging, die door hen zelf verfoeide leeringen verweidt, en er op doorwerkt; zeggen zij: ja, — dan worde Dun aangetoond, op welke essentieele punten deze uitspraken de belijdends tegen zich hebben, de Schrift verloochenen, Obristus onmogelijk maken als Verlosser, om aan verder over die leer- en belijdenisvragen de handetmg te - doen loopen.

helding kunnen daarbij geven de verschillende pu'blicaJties over de N.S.B.: een rapport der classis Leiden, een dito van den kerkeraad van Rotterdam-Delfshaven imissohien wordt dit op verzoelk ter inzage gegeven), veKchillende andere publicaties, ook van mijzelf in „De

•reformatie".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

Correspondentie van de Redactie.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's