GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En na de Babylonische overvoering gewon Jechonias Salathiël, en Salathiël gewon Zorobabel. Matth. 1:12.

Sealtlël, de aangeboden zegelring.

Jojachin en zijn geslacht zijn dus vervallen verklaard van den troon en in ongenade gevallen. Maar al valt deze ambtsdrager weg, al wordt het ambt van hem genomen en al wordt deze Jojachin ambteloos burger, zijn ambt wordt aan een ander gegeven en blijft dus behouden.

"Want God vervult Zijn aan David gegeven woord.

En dus zal er toch iemand uit Davids Huis moeten zijn, die drager der messiaansche beloften wezen zal. En — daarvoor moet Jojachin nu zorgen. En dat heeft hij gedaan ook. Matth. 1:12 zegt toch: „Na de babylonische overvoering gewon hij Sealtiël". Hjj heeft dus voor zichzelf de ballingschap ten einde zien gaan en daarna' gezorgd, dat er een ander aangewezen werd als ambtsdrager.

Dat Jojachin dat kan doen, daarvan verhaalt de Schrift zeer uitvoerig en tot twee malen toe zelfs.

Het is toch merkwaardig, dat II Koningen en Jeremia beide besluiten met ©en episode , uit de ballingschap. Zij verhalen pijnlijk precies van de begenadiging van JojacMn. Op den 27en dag van de 126 maand van het 37e jaar van zijn wegvoering.

Evil Merodach, de opvolger van Nebukadnezar, heeft het proces van den koning van Juda tenslotte afgehandeld en hem vrijspraak geschonken. Zoo werd Jojachin uit zijn gevangenschap ontslagen. Hij ontvangt liefst een eereplaats aan des konings maaltijd. Voor goed legt hij zijn gevangeniskleeding af en tooit zich met vorstelijke gewaden.

Ja, hij is de primus inter pares. Tot aan zijn dood toe zal hij onderhouden worden; d.w.z. hij ontvangt jaarlijks een toelage.

Jojachin, bij den Heere in ongenade gevallen, mag nu m zijn verhooging ook een daad des Heeren zien. Al wordt hij dan door een man als Evil Merodach begenadigd, hij moet daarin toch een blijk zien, dat hij ook door den Heere in genade aangenomen is. En dat wordt nu bot twee maal toe aan de kerk des Heeren uitvoerig en precies meegedeeld.

Het is als een lichtptmt in den donkeren nacht van Israels volksbestaan. Het ging als een loo-pend vuur langs de kinderen der balUngschap, dat hun koning begenadigd was.

En dat strekte allen, die geloofden, tot troost.

Het was voor hen een profetie van het einde der ballingschap. Ja, dat in principe de ballingschap reeds voorbij is nu hun koning ondervinden mocht de trouw des Heeren.

Zoo kan men weer moed grijpen. En precies op den dag af schrijven de kroniekschrijvers dit grootsch gebeiu'en op aan het eiade van hun boek. Zoo gloort hier de nieuwe dageraad.

Zeker, maar al moge dan de vloek van Jojachin p e r s o on 1 ij k weggenomen zijn — sterven zal hij nochtans in het land der ballingschapi. Al is dan de ambtsdrager zelf begenadigd, toch blijft het ambt van hem weggenomen en hij ontvangt het niet terug. En die vloek blijft toch op zijn geslacht rusten. Zijn zonen blijven voor goed onterfd en vervallen verklaard van den troon van David. De rechten gaan over op een andere Mnie van het doorluchte stamhuis van David.

En zoo blijft nu Jojachin, juridisch, ambtelijk kinderloos. Want al noemen dan de kronieken zijn zonen met name, wat aangaat de erfopvolging en de messiaansche beloften geldt him vader als kinderloos en is ook zóó ingeschreven.

'Zoo kkn dus Jojachin, door den Heere daartoe in staat gesteld, de erfopvolging regelen. En pnheeft hij dat willen doen en gedaan ook. Zie

dan wat ex-koning Jojachin in gehoorzaamheid doet. Matth. zegt in 1:12: „Hij gewoiu Sealtiël".

Toch was dit niet zijn natuurlijke zoon, maar de zoon van Neri (Luc. 3). En mee daarom beteekent het woord gewinnen bij Mattheüs zooveel als: „En Jechonias wees als zijn erfgenaam der messiaansche koningsrechten aan SeÈiltiël".

Deze zal de koningslijn voortzetten. Juist üi dit gehoorzamen aan Gods bevel en in het buigen onder 's Heeren vloek over zijn geslacht is deze Jojachin groot geweest en beteekent zijn daad een lichtpunt in den donkeren nacht der ballingschap.

Zoo werd Sealtiël als zoon geadopteerd, en dat kan, omdat ook hij een nazaat was van David. Want van diens zoon Nathan stamt hij af. Een andere tak van het Davidshuis ontvangt nu rechten op den troon.

Zoo houdt de Heere Zijn verbondsbeloften. En wandelt Jojachin aan het eind van zijn leven üi geloofsgehoorzaamheid.

Maar op deze wijze heeft nu Jojachin, de door den Heere verworpen zegelring, een ander aangewezen en aan den Heere aangeboden. Sealtiël wordt aangewezen om de vertrouwenspositie bij den Heere te mogen innemen, en ook om den Heere te mogen vertegenwoordigen bij Zijn volk.

Twee dingen zagen wij toch in den zegelring afgebeeld.

Het is het beeld van het verbond des Heeren met Zijn volk. Door zijn aanwezigheid aan Gods hand is het een voortdurende herinnering voor den Heere aan Zijn eeden en beloften; een voortdurende herinnering aan Zijn volk.

En voorts wil dan de Heere met dezen zegelring Zijn verbond aan Zijn volk bevestigen.

Waarop het nu maar aankomt is dit:

» De ring moet voor het gebruik geschikt zijn.

In hel land der ballüigschap gebeuren de wonderen des Heeren. Jojachin heeft zijn laatste ambtsdaad verricht.

Helaas! de zegen was alleen voor hem persoonlijk. Hij kan dien zegen niet meedeelen aan zijn geslacht door persoonlijke zonden en ook geen zegen overdragen aan zijn volk.

Ambt en ambtsdrager zijn uiteengerukt.

Maar eens één geworden in Hem, den grooten

Zoon van David. In Hem, Dien de Vader als weggeworpen zegelring heeft behandeld. In Hem, Die triumfeerde over zonde en dood.

— De ballingschap is het graf van Israels volksbestaan. En Israël is alzoo uit de dooden opgestaan. In zijn gansche liistorie is het profetie van het werk van Jezus Christus. Al moge dan de Vader Hem verlaten — Hij verlaat den Vader niet. Hij overwint de zondemacht en over alle vijanden, aan welke de Vader Hem overgegeven heelt.

In hel graf van Jozefs hof gebeuren de wonderen des Heeren.

Hier is leven! Maar Hij heeft den zegen dei^ verbondsgemeenschap' niet alleen voor Zichzelf verworven. Hij was de Middelaar, Die den zegen verwerft voor geheel Zijn volk, voor alle eeuwen; voor allen, die zich geloovig aan Hem overgeven en Hem als hun Koning erkennen en aanbidden.

Door Zijn triomf over dood en graf is Hij gebleken te zijn de zegelring, die aan 's Vaders hand past.

Maar Jezus is geen nieuwe zegeliing! Maar alleen een vernieuwde! Dezelfde als voorheen. Maar Hij kan nu weer dienst doen aan 's Vaders vinger. Immers, zag God in Christus eerst niets dan ons zondaren, nu ziet Hij in ons niets dan Christus en Diens borggerechtigheid. Het verbond des Heeren is door Zijn Zoon gered en bevestigd in Zijn bloed.

En het is profetie, wanneer Jojachin Sealtiël als zijn zoon aanneemt en hem den Heere aanbiedt als zegelring; want na Zijn opstanding uit de dooden biedt de Meerdere Jojachins Zichzelven den Vader aan.

Zoo nu worden allen, die gelooven, tot kinderen Gods aangenomen. Naar recht!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1936

De Reformatie | 8 Pagina's