GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

POPULAIR-WETEN-SCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

POPULAIR-WETEN-SCHAPPELIJKE SCHETSEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Te dien dage, spreekt de HEERE der tieirscharen, zal lic u nemen, o Zerubbabel! gij zoon Sealtiëls, mijn knecht, spreekt de HEERE, en Ik zal u stellen als een zegelring; want u heb ik verkoren, spreekt de HEERE der heirscharen. Haggaï 2: 24.

Zerubbabel, de aangenomen zegelring.

De vraag moet nu ook beantwoord worden: „Heeft de Heere de keuze van Jojachin wel bekrachtigd? " Jojachin kan nu wel zonen adopleeren; 'tis maar de vraag ol de Heere dat goedvindt. Zeer zeker, mogen wij zeggen. Immers, èn Lucas, èn Mattheüs verhalen ons dat Jozef, de juridische vader van Jezus Cltristus, de messiaansche koningsrechten van Sealtiëls zoon Zerubbabel geërfd heeft. Dat is voor ons voldoende!

Maar de Schrift spreekt van deze zaak tocih nog uitvoeriger. Want dè vraag voor alle nakomelingen van Sealtiël was of zij zich terecht als erfgenamen van Davids troon konden beschouwen en of de andere takken van het huis van David hen niet van hun plaats konden dringen. Maar de Heere heeft hen en ons niet in het onzekere gelaten.

In de jaren na de ballingschap leefde de profeet Haggaï. En hij moest in den naam des Heeren een profetie spreken tot Zerubbabel, waarin de Heere bevestigt, dat Hij het met de keuze van Jojachin eens is. Zerubbabel wordt toch genoemd: de zegelring des Heeren. „Ik zal u stellen tot een zegelring; want u heb Ik verkoren, spreekt de Heere der heirscharen" (2:24). Werkelijk niet per ongeluk heeft de Heere hier het beeld van den zegelring gebruikt voor den drager der messiaansche koningsrechten.

Kxmnen wij soms ook weten, waaraan Zerubbabel dezen eerenaam te danken heeft?

Zeker, ook de dagen na de ballingschap waren alles behalve tot roem van 's Heeren bondsvolk. Van de vroegere glorie was niets over. Jeruzalems mm-en en tempel lagen in puin. Van de zijde der vijanden werd geen moeite ontzien om 's Heeren kerk tegen te werken. Maar het ergste was de zondige toestand onder het volk. Bij den zegen des Heeren van terug te mogen zijn in het beloofde land werd niet gezien een ij veren..voor 's Heeren Naam en Huis.

Temidden nu van dien geestelijken nood van zijn volk heeft Zerubbabel aan den oproep van Zacharia en Haggaï gehoor gegeven en hij heeft den tempel herbouwd. Zoo was hij, deze zoon van David, een voorganger des volks; hij gedroeg zich als de ware ambtsdrager en gaf hij een goed voorbeeld aan de hangen en lauwen.

En nu komt daar die uitspraak des Heeren tot Zerubbabel persoonlijk. Hem wiorden de plannen des Heeren bekend gemaakt. Hij wordt inge^ wijd in het werk Gods in deze wereld. Hij wordt vertrouweling des Heeren. Den ondergang der heidenvolkeren kondigt de Heere hèm aan. Haggaï toont in de beschrijving hiervan een uitnemend kenner te zijn van den benarden toestand van het Perzische wereldrijk. Temidden van den algemeenen chaos zal de Heere Zijn rijk doen komen. Tronen wankelen, koningen vallen door 's Heeren sterke rechterhand. Alleen Hij is groot.

Juist in de vernietiging der heidenvolkeren zal de Heere Zijn heerlijkheid aan het licht brengen. En nu zal Zerubbabel als eenige, die in het bouwen van 's Heeren Huis gehoorzaamheid des geloofs toonde, als vertegenwoordiger van het huis van David deelen in 's Heeren heerlijkheid.

Immers, de Heere zal hem als een zegelring aan Zijn hand doen.

Ziehier het eerherstel van het huis van David.

En deze Davidide, drager der messiaansche rechten, blijft.

Deze tak, door Jojachin aangewezen als erfgenaam van den troon, wordt nu door den Heere Zelf aangenomen; aangenomen om tenslotte het ambt over te dragen op den Messias, den grooten Zoon van David.

Hoe heerlijk schittert Iiier 's Heeren trouw. Zerubbabel, deze in Babel geborene, de aan Sealtiël in ballingschap geschonken zoon, wordt door den Heere uit ballingschap teruggeroepen naar Kanaan, aan het hoofd gesteld van de terugkeerende kinderen der gevangenschap en tot leidinggeven geroepen aan 's Heeren volk. En nu hij in liefde en geloof ijverde voor des Heeren Huis, nu zal de Heere ijveren voor het huis van David en hem als zegelring aan Zijn hand doen.

Dat is nu niet alleen tot troost van Zerubbabel zelf, maar ook van hen, die geloofden en door geloof zagen hoe de Heere aan Zijn verbond denkt. Haggaï toch maakt dit woord des Heeren ook aan het volk bekend en dat volk hoort nu, dat Zerubbabel de drager der messiaansche beloften is. Zerubbabel is de zegelring aan 's Heeren hand.

En daarmee nu is het verbond hernieuwd en de band tusschen den Heere en Israël hersteld

De Heere zal nu door dézen ring Zerubbabel aan Zijn verbond denken. Zerubbabel mag zijn volk bij den Heere vertegenwoordigen. In hem ziet de Heere Zijn volk aan.

En God zal dan ook Zijn beloften vervullen.

Tevens mag toch Zerubbabel den Heere bij Israël vertegenwoordigen. Hij is voor ieder, die gelooft, het levend bewijs, dat de Heere de messiaansche beloften zal vervullen op Zijn üjd; dat de Koning uit het huis van David komen zal, ondanks alle zonden van vorstenhuis en volk.

Het gaat in Zerubbabel als zegelring, om het Verbond des Heeren. En Juda, èn Zerubbabel zijn nu voortaan zeker van 's Heeren voortduremde bescherming. Zerubbabel zelf is de Messias niet.

Hij kan de messiaansche zegeningen niet over zijn volk brengen; d.w.z. God en volk verzoenen, verbond herstellen en bevestigen.

Maar in al zijn werken is hij profetie van den Persoon en het werk van Christus. De Heiland heeft ook in dezen voorvader Zijn werk afgebeeld gezien. Het is alles profetie van het eerherstel van den Zoon des Vaders. Hij is als zegelring door den Vader weggeworpen. Maar in het land der ballingschap zijn groote dingen geschied. Zerubbabel, de in Babel gesprotene, is er een levend bewijs van en type van het feit, dat Jezus Christus uit de dooden opstaan zal, uit het graf het leven aan het licht brengt. Want Jezus is de ware Zerubbabel. Hij heeft de glorie van den tweeden tempel laten zien.

Hij heeft ook Zelf den tempel in drie dag'en herbouwd. En toen heeft de Vader Hem opgenomen in heerlijkheid. Hemelvaart van den Heiland. Analambano, door den Vader als Zoon aangenomen. En zoo is dan nu Jezus als zegelring aan de rechterhand des Vaders.

En wanneer nu de Vader Zijn Zoon aanziet, dan denkt Hij aan Zijn volk, aan Christus' Kerk.

In Jezus Christus ziet Hij allen aan, die in Hem gelooven. In Hem, Die met Zijn bloed het Verbond bevestigd heeft tot in eeuwigheid.

Ja, Jezus Christus is de middelaar des Verbonds. Want met dezen zegelring kan de Heere nu liefde en trouw aan ons verzegelen. Deze ring is goed voor het gebruik. Hij heeft zijn deugdelijkheid bewezen. Ambt en ambtsdrager behooren in Hem volmaakt bijeen. Want zoovele beloftein Gods als er zijn, die zijn door Hem „amen", God tot heerlijkheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

POPULAIR-WETEN-SCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1936

De Reformatie | 8 Pagina's