GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZENDING EN EVANGELISATIE

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Vrijmetselarij 1)

I.

Het is ons doel den lezers door dit artikel een begrip te geven van den invloed van dit grootste met eeden verbonden geheime genootschap. Niet alleen omdat dit het grootste dier geheime genootschappen is, maar ongetwijfeld de moeder van die alle. En alhoewel de Vrijmetselarij niet verantwoordelijk is voor de organisatie van alle andere met eeden verbonden genootschappen, toch kwamen die anderen direct of indirect uit haar bestaan voort of werden volgens haar model samengesteld en opgebouwd. Er bestaat dus een verband tusschen de Vrijmetselarij en alle andere geheime genoot-schappen, onder welken naam die zich ook mogen aankondigen.

Dan is het niet moeilijk het verband aan te wijzen tusschen de Vrijmetselarij en het Unitarianisme, zoowel als tusschen haar en het Modernisme. Volgens het beweren van hun eigen deskundigen staat de Vrijmetselarij niet alleen in verband met de genoemde dwalingen van dezen dag, maar bestaat er een allernauwst verband ook met de mysteriën der oudheden. Wil men dan ook een doorkneed vrijmetselaar zijn, dan moet men een grondige studie dier oude verborgenheden maken. De Vrijmetselarij verklaart verder, dat zij de som van al die , , wijsbegeerten", beide oud en nieuw, is, en voorts, dat zij de wereldgodsdienst is waar zelfs het christendom, als sekte, zich mee kan vereenigen, evenzoo goed als de norm van alle andere godsdiensten, in'haar leerstelling zijn samengebonden.

In deze enkele aanstippingen ligt reeds voldoende reden, om een grondige studie van deze pretentie te maken, maar vooral ter wille der bewering aangaande de christelijke leer. Niet alleen, dat die beschouwd wordt als sekte, maar ook verklaart men daarvan, dat ze in vele opzichten parallel loopt met de oude valsche leer der heidenen.

De Vrijmetselarij is meer dan bewaarster der oude mysteriën; ze wil die ook voortplanten. Ze wil die in samenvoeging met de andere algemeene kennis, met uittreksels der valsche godsdiensten en een verbastering der christelijke leer, den menschen voorstellen als de kennis tot zaligheid. De methode waarop dit gedaan wordt, is van zulk een aard, dat velen er door misleid worden. Van de Vrijmetselarij mag inderdaad gezegd worden, wat gezegd is ten opzichte van den Satan, n.l. dat zij zich openbaart, zich voordoet, als een engel des lichts.

Nu is het onze vaste overtuiging, dat Satan het listigst en daarom dus het gevaarlijkst is, wanneer hij tot ons komt, gekleed in het religieuse gewaad. Om maar één voorbeeld te noemen: toen hij trachtte Jezus te verleiden, kwam hij niet met het voorstel over te gaan tot de een of andere grove zonde, maar met de woorden , , er staat geschreven".

Onze lezers moeten niet vergeten, wij schrijven vanuit Amerika, waar de Vrijmetselarij oneindig veel kwaad gedaan heeft in betrekking tot het kerkelijk en godsdienstig leven. Het echt diep geestelijke is door de tegenwoordigheid der loge in ons midden afgestompt. De vele pogingen tot kerkelijke eenheid — hoe vreemd dit moge klinken door de vrijmetselaars zelf beweerd, zooals b.v. met de nu pas tot stand gekomen unie der drie Methodistische groepen —, is te wijten aan de Vrijmetselarij. De verdoezeling der grenzen in onze kerken onderling zoowel als op het terrein der zending, moet ten laste der Vrijmetselarij gelegd worden. Op staatkundig, economisch, industrieel en handelsgebied wordt de macht der Vrijmetselarij telkens weer openbaar. In het onderwijs op de scholen zoowel als aan onze gerechtshoven doet de Vrijmetselarij haar macht gelden. Onze samenleving op elk terrein des levens wordt er door beïnvloed. Dit is niet te verwonderen wanneer men de ethiek, de philosophie en de theologie der Vrijmetselarij kent. Want het moet aanstonds gezegd worden, wat de Vrijmetselarij ook moge zijn, zij is door den mensch uitgedacht, en dat met het doel om zè te plaatsen tegenover de Godsopenbaring, niettegenstaande het feit, dat zij zelf die openbaring noemt en er op. wijst en er zich op beroemt, die te erkennen, maar dan evenzoo als Satan ook zeide; er staat geschreven.

Als kerk van Jezus Christus hebben we, hier dus te doen met een formeelen vijand, indien niet rhet een openbaring van den Anti-Christus zelve.

Ook moeten onze lezers het zich niet zoo voorstellen, alsof alléén wij hier in Amerika den vorst der duisternis vanuit dit standpunt hebben te bestrijden. Weliswaar heeft Amerika zich ook inzake de Vrijmetselarij, sedert den vrijheidsoorlog potentieel onafhankelijk verklaard van Engeland, vanw'aar de Vrijmetselarij naar Amerika werd ingevoerd. Na dien tijd en na die zelfstandigverklaring heeft zij zich toch Weer verzwagerd met de loge in Engeland en zoo met de loge over de geheele wereld.

Volgens ons vorige schrijven hebben wij dan ook ontdekt, dat de loge ook in Engeland en Schotland de kerk is binnengedrongen. Ook in Frankrijk bestaat dit gevaar, volgens het schrijven, zoo pas door ons ontvangen, van hem, dien wij beschouwen als de leider van het Calvinisme aldaar. (Canada en Australië lijden aan hetzelfde euvel).

Gaarne aanvaarden wij de bewering, dat de kerken in Nederland geheel en al vrij zijn van dit gevaar; we zijn er Gode zelfs dankbaar voor. Dit feit is te meer reden, dat wij juist in de Nederlandsche christelijke pers over dit onderwerp zouden schrijven. Gij moet onzen strijd kennen, zult gij in staat zijn „mede lastdragers" te zijn, in dezen. Wij beoogen toch één en hetzelfde doel, niet waar, n.l.: een gezuiverd, gezond Calvinisme, om daarmede de wereld in te gaan.

Toch mag het niet uit het oog verloren worden, dat de Vrijmetselarij zich op Nederlandschen bodem geplant heeft. Er zijn niet minder dan zeven e'n zestig loges in Nederland. En deze loges hebben de Vrijmetselarij voortgeplant in Oost- en West-Indië, zoowel als in Transvaal, Zuid-Afrika.

Dan hebben wij ontdekt gedurende ons bezoek aan het oude vaderland, verleden jaar, dat het Rosecrucianisme, dftt zoo doeltreffend gebruikt wordt om kerk én loge te vereenigen, ook reeds in Nederland wortel geschoten heeft. Dit Rosecrucianisme is een Amerikaansch produkt, gefabriceerd in California, en vandaar uit verzonden naar alle deelen der „christelijke" wereld.

Joden, Modernen, Ethischen, die nog godsdienstig willen zijn en geen bevrediging voor hun godsdienstdrang kunnen vinden in het nieuw-modische „Christian Scientism" (de godsdienst der ontwikkelden en der parvenues) of voor wien de Oxfordbeweging te orthodox is, vinden voldoening in het Rosecrucianisme.

Deze beweging, die niet nieuw is, maar slechts een nieuw kleedje draagt, is verbonden aan de Vrijmetselarij en is dus een soort van handelsagent. De Vrijmetselarij heeft meer van zulke agenten in haar dienst, waardoor zoowel mannen als vrouwen, beide jong en oud, overgehaald worden tot de philosophie en godsdienstige beschouwingen der Vrijmetselarij. Dit beteekent, dat zij van de christelijke religie afgetroggeld worden.

Hoe noodzakelijk is het, dat wij onze jeugd onderwijzen in overeenstemming met onze Gereformeerde belijdenis. Het christelijk onderwijs vanaf de bewaarschool tot en inclusief van de universiteit, dient beslist Calvinistisch te zijn. Zoo ook de opvoeding in het ouderlijk tehuis, op de catechisatie en verder de opleiding en de vorming door het vereenigingsleven voor jongens en meisjes, voor mannen en vrouwen.

Voor onszelf zijn wij hoogst dankbaar zulk onderwijs, zulke opleiding en zulke vorming genoten te hebben. Het is echter niet genoeg, noch voor den individu, noch voor het gezin, of voor de groep, om met zelfvoldaanheid terug te zien op zulk onderwijs, zulke leiding, zulke vorming. Die gaven moeten op hun beurt omgezet worden en als talenten belegd worden. Wij moeten dus de werken der duisternis bestrijden, waar die zich ook openbaren. Niet slechts vrucht en tak moet gesnoeid, maar zelfs de wortel opgetrokken.

Even zoowel als wij de vreemde en valsche godsdiensten in het buitenland op het zendingsveld bestrijden, om zoo den grond te ontginnen, opdat het goede zaad, d.i. het Woord Gods, uitgestrooid moge worden, moeten wij ook in eigen omgeving dezen valschen en vreemden godsdienst bestrijden, opdat het zaad des Evangelies uitgestrooid moge worden.

Onlangs schreef Dr Samuel Zwemer, de wereldbekende apostel, tot den Islam, , , de zendeling moet bekend zijn met de vreemde godsdiensten, waardoor zoovelen misleid zijn". Wij gelooven, dat in dezen tegenwoordigen tijd van algemeenen afval, van doorvloeiing en grensverdoezeling, ook onze predikanten en daarom onze professoren en studenten, op de hoogte moeten zijn met dezen valschen godsdienst, waardoor zoovelen verleid zijn.

De Vrijmetselarij oefent niet alleen een grooten invloed uit op het sociale en publieke leven, zooals vaak toegegeven wordt in Europa, maar ook een zeer schadelijken invloed op het kerkelijk en geestelijk leven, zooals wij hier in Amerika ondervinden.

Reeds eerder wezen wij op een soortgelijken toestand in Engeland en Schotland.en nu hooren wij van Prof. Lecerf, hoe het zelfde zich ook voordoet in Frankrijk.

Er zijn dus redenen te over, dat ook onze Calvinistische verwanten in het oude vaderland met den staat dezer zaken op de hoogte zullen zijn. Zoo kunnen wij gezamenlijk den strijd voortzetten tegen de openbaring van den Anti- Christus. Zoo kunnen wij elkander tot huipe zijn.

Dat de Vrijmetselarij zich openbaart als antichristelijk, hopen wij in ons volgend artikel aan te toonen.

Clifton, New-Jersey U.S.A.


1) Dit artikel stond reeds gezet ter drulckerij vóór den oorlog. Thans publigeeren we het nog: het heeft" zijn actualiteit niet verloren. Redactie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1945

De Reformatie | 12 Pagina's

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1945

De Reformatie | 12 Pagina's