GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREF. KERKEN.

(Onderhoudende artikel 31 K.O.).

TWEETAL te Enumatil: H. Bouma te Niezijl en J. Verlare te Mussel.

Te 's-Giavenhage-Loosduinen: O.W. Bouwsma te Breukelen en W. Loopstra te Hoogkerk.

Te Rouveen: M. J. C. Bosscha te Zuidbroek en S. Cnossen te Blokzijl.

BEROEPEN te 's-Gravenhage-West: Murmerwoude. J. Waagmeester te

Te Hengelo: J. W. Smitt te Veere. Te Rijnsbuig-Valkenbmgr J. Verlare te Mussel. Te 's-Gravenhage-Loosduinen: W. Loopstra te Hoogkerk. Te Kampen: G. Visée te Leerdam. Te Zwartsluis: S. Cnossen te Blokzijl. Te Rouveen: S. Cnossen te Blokzijl. Te Heemstede: J. Keizer te Krommenie.

AANGENOMEN: naar Amsterdam (N.) (Nieuwendam): J. F. van Hulsteyn J.Fz. te Slikkerveer. Naar Capelle a/d. IJssel: J. Verlare te Mussel. BEDANKT voor Drachten: S. Cnossen te Blokzijl. Voor Rijnsburg-Valkenburg: J. Verlare te Mussel.

' GRONINGEN. — AFSCHEID. Wegens bekomen emeritaat zal proL P. Deddens Donderdag 13 Dec. a.s. afscheid nemen van zijn gemeente te Groningen.

MONSTER. — Het adres van de Geref. Kerk (onderh. 'art. 31 K.O.) te Monster is: W. Geleynse Jr (scriba), Rijnweg 270.

ALKMAAR. — Scriba van de Geref. Kerk (onderh. art. 31 K.O.) te Alkmaar is: W. Roos Bissch, Bottemannestraat 40.

HILLEGERSBERG-TERBREGGE. — Hier volgen de kerkelijke adressen van de Geref. Kerk te Hillegersberg- Terbregge (onderh. art. 31 K.O.): Praeses: D. H. Valstar Bergsche, Rechter Rottekade 150, Hillegersber.g. Scriba: L. v. Gemeren, Borchsatelaan 132, Hillegersberg, Telef. 43, 397. Diaconie: H. J. Blok, Borchsatelaan 1, Hillegersberg.

LISSE. — Nadat de gemeente hierover was gehoord, besloot de raad der Gereformeerde kerk (art. 31) te Lisse het beroepingswerk ter hand te gaan nemen. Dit besluit werd zoowel door kerkeraad als door gemeente met eenparigheid van stemmen genomen.

ZUIDWOLDE (Dr.). — Alhier zijn twee ouderlingen geschorst die zich niet wilden conformeeren. Met drie diakenen hebben zij zich daarop vrijgemaakt. Nadat men voorlichtingsvergaderingen gehouden heeft zijn Zondag 2 Dec. de eerste diensten gehouden in een beschuitfabriek, waarin voorging Ds J. Meyer van Hoogeveen.

OPENDE (Gron. ) — Ds F. van Dijk ^n 4 ouderlingen hebben medegedeeld dat zij zich' niet kunnen conformeeren aan de besluiten der synode. In café Westerbouwing worden nu Zondags diensten gehouden. De eerste diensten werden bijgewoond door 80—100 personen.

BARENDRECHT. — Ook Barendrecht heeft zich vrijgemaakt. In een - vergadering van bezwaarden, waarin Ds den Boeft van Rotterdam leiding gaf, teekenden 34 broeders en zusters, de akte van vrijmaking en wederkeer. Twee ouderlingen maakten zich mede vrij. Tevens hadden zich reeds enkelen afzonderlijk vrijgemaakt.

Zondag 2 Dec. werden de eerste kerkdiensten gehouden, waarin voorging Ds W. Scheele van Zwijndrecht.

De diensten worden gehouden in het Vereenigingsgebouw van de Ned. Herv. Kerk.

VIANEN. — Ook hier kwam het tot vrijmaking van een deel der gemeente. Onder leiding van Ds D. Zemel te Axel werd de Kerk op Zondag 2 Dec. j.l. ge'institueerd. Gekozen werden twee ouderlingen en één diaken. Correspondentieadres: A. J. van Frankenhuyzen.

DE VRIJMAKING TE EINDHOVEN.

Nadat de kerkeraad alhier zich enkele maanden heeft bezig gehouden met de „kerkelijke kwestie", is Vrijdag, 23 Nov. j.l, de beslissing gevallen. Tegenover het voorstel van een der predikanten, behelzende het verzoek, gericht via Classis en Part. Synode aan de Generale Synode, om den bezwaarden broeders de gelegenheid te geven, hun persoonlijk gevoelen uit .te dragen, totdat door een der volgende Synodes een confessioneele uitspraak inzake de dogmatische geschilpunten zou zijn gedaan, zonder dat daarbij echter de uitspraak van de Synode werd verzocht, de binding op te heffen, hebben zeven kerkeraadsleden een voorstel ingediend, dat de kerkeraad verzocht, de besluiten van de Synodes van '42 en '43 niet voor vast en bondig te houden.

Tengevolge van de aanneming van eerstgenoemd voorstel werd het tegenvoorstel geacht, verworpen te zijn. Zeven ambtsdragers, onder wie 5 ouderlingen en 2 diakenen hebben nu op 26 Nov. zich Vrijgemaakt van de zondige Synodebesluiten. Zij hebben vervolgens de gemeente opgeroepen, hun voorbeeld te volgen en zich onder het opzicht van den voortgezetten, wettigen kerkeraad te blijven stellen.

De eerste diensten werden gehouden op Zondag, 2 Dec. in gebouw , , Rehoboth". In beide diensten ging voor Ds C. van Ommen, van Maastricht.

Een voorlichtingsavond is gehouden Donderdag, 6 Dec. in de Ned. Herv. Kerk aan de Schootschestraat. Spreker was Ds H. Veltman, van den Bosch.

Het voorloopige adres van den kerkeraad is; C. v. d. Ploeg, Tjalkstraat 35, Eindhoven.

VLAARDINGEN. — Dr F. L. Bos, predikant te Vlaar-

dingen, meldt ons, dat op 3 December j.l. drie ouderlingen, den 4den December gevolgd door den dienaar des Woords, Dr F. L. Bos, en nog eenige ouderlingen, mitsgaders een deel der gemeente, zich hebben vrijgemaakt van de besluiten en handelingen der jongste synoden. Over den omvang der vrijmaking kan in dit stadium nog geen mededeeling worden verstrekt.

De vrijmaking alhier hangt samen met de amendeering der Vlaardingsche voorstellen door de Classis Schiedam, waardoor wezenlijke elementen uit het daarin uitgedrukte compromis zijn veranderd of geschrapt.

Tot zoover het bericht van dr Bos. Terwille van onze lezers geven we bij wijze van aanhangsel eerst het kerkeraadsvoorstel, en daarna het besluit der , , classis" Schiedam.

Het besluit van den Kerkeraad in zake de kerkelijke moeilijkheden luidde als volgt:

1. De Kerkeraad der Gereformeerde Kerk' van Vlaardingen verzoekt tot het herstellen van de rust en den vrede in het leven der Gereformeerde kerken, dat de Generale Synode duidelijk verklare, dat de uitspraken der Synode van 1942 betreffende het Genadeverbond niet behoeven te worden verstaan in het licht van Toelichting en Praeadvies, zoodat de vrijheid, welke op dit punt steeds in de kerken heeft bestaan, nog ten volle aan ieder kerklid en ambtsdrager toekomt.

2.» De Kerkeraad, aanvaardend het te Utrecht in 1905 genomen besluit, verzoekt de Synode uit te spreken, dat een ambtsdrager of lid der gemeente staat op de basis van het beslotene in 1905 en 1942, wanneer hij het „houden voor wedergeboren.... totdat het tegendeel blijkt" aldus verstaat: dat den kinderen der gemeente vanaf hun geboorte de belofte Gods toekomt, welke belofte de wedergeboorte insluit en welke wedergeboorte God bij zijn uitverkorenen naar zijn vrijmacht op zijn tijd, hetzij voor of onder of na den doop tot stand brengt. 3. De Kerkeraad verzoekt de Synode met betrekking tot de geschillen, welke er omtrent art. 31 der kerkenordening bestaan, het volgende uit te spreken:

In geval eenig kerkelijk besluit door een mindere vergadering of ambtsdrager of gemeentelid wordt geacht bewezen te zijn in strijd met Gods Woord of de aangenomen kerkenordening, en de op grond daarvan in den kerkelijken weg verzochte revisie niet aanstonds kan worden verkregen, dient de bezwaarde persoon of instantie zich — onverminderd het recht om daartegen, desnoods publiek, te blijven getuigen, mits dit getuigens niet het stempel drage van kerkverstorende en - ondermijnende agitatie — vooralsnog in feite naar dat rechtens niet erkende besluit te schikken, tenzij men daardoor genoopt zou worden in strijd met zijn overtuiging voor God (conscientie) te handelen; in welk laatste geval de weigering om zich in feite te schikken naar (de facto te conformeeren aan) het kerkelijk gehandhaafde besluit alleen dan als. censurabel mag worden aangemerkt, indien de daarachter liggende overtuiging als zoodanig op grond van de Heilige Schrift en de Belijdens niet kan en mag v/orden geduld.

4. De Synode spreke als haar oordeel uit, dat het noodig is, dat alle voorstellen en rapporten welke betrekking hebben op leer of orde en andere ingrijpende zaken die den kerken in 't gemeen aangaan, tijdig aan de mindere vergaderingen behooren te worden toegezonden, opdat deze naar het haar toekomend recht haar afgevaardigden van adviezen en instructies kunnen voorzien, gelijk in de historie der kerken telkens dringend is gevraagd, als raadzaam is uitgesproken, en ook is bepaald.

5. De Synode wekke- de mindere vergaderingen krachtig op om haar tuchtrecht niet te laten verslappen door dit over te laten aan de nieerdere vergaderingen, maar het zooveel in haar vermogen is, zelf uit te oefenen.

6. 'De Synode besluite het behandelen van zaken buiten het agendum om tot de hoogstnoodige uitzondefingen te beperken, zoodat het vaststaande regel blijve, dat de meerdere vergaderingen na het afwerken van het agendum worden gesloten.

7. Daar vele procedures' welke geëindigd zijn met schorsing en ontzetting van ambtsdragers, ongetwijfeld X'erband houden met een toepassing van art. 31 der kerkenordening, welke niet algemeen als de juiste wordt geacht, en mede daarom niet overal deze schorsingen en afzettingen weerklank hebben gevonden in de conscientiën van de leden der kerk, — waarbij velen bovendien vreezen dat misverstand in zake de in 1905 yastgestelde en in 1942 herhaalde uitspraak tot sommlger veroordeeling heeft medegewerkt, — verklare de Synode zich bereid de harerzijds gevoerde procedures, in dit licht bezien, zoo noodig opnieuw ter hand te nemen en te herzien, en besluite dat de mindere vergaderingen hetzelfde hebben te doen. Van deze bereidverklaring doe zij mededeeling aan de uitgetreden kerken en afgezette ambtsdragers, zij noodige hen uit tot saménspreking en tevens tot medewerking, om in dien weg te komen tot heeling der breuk en volledig herstel der kerkelijke gemeenschap.

Tot zoover het besluit van den kerkeraad. En zie nu, wat door de zeef van „de classis Schiedam" heengekomen is:

1. De classis Schiedam van de Gereformeerde kerken in Nederland verzoekt tot het herstellen van de rust en den vrede in het leven der Gereformeerde kerken, dat de Generale Synode duidelijk verklare, dat de uitspraken der Synode van 1942 betreffende het Genade-verbond niet uitsluitend behoeven te worden verstaan in het licht van Toelichting en Praeadvies, zoodat de vrijheid in gebondenheid aan de leeruitspraken van 1905 in haar geheel, welke op dit punt steeds in de kerken heeft bestaan, nog ten volle aan ieder kerklid en ambtsdrager toekomt.

2. De Synode spreke uit, dat op de basis van het beslotene in 1905 en 1942 staat ieder die aanvaardt, a. dat volgens Schrift en Belijdenis de kinderen der geloovigen in het genade-verbond voor de toezegging en de toepassing van de - verbondsbelofte, welke hun vanaf hun geboorte toekomt, niet achterstaan bij de volwassenen;

b. dat deze verbondsbelofte de wedergeboorte, de vergeving der zonden en de gemeenschap der heiligen insluit, en dat God de wedergeboorte bij zijn uitverkorenen naar zijn vrijmacht op zijn tijd, hetzij voor of onder of na den doop tot stand brengt, en dat aldus de kinderen des verbonds voor wedergeboren behooren gehouden te worden totdat het tegendeel blijkt. 3. De classis, constateerende, dat binnen haar ressort dooor eenigen bezwaar wordt gemaakt tegen den volgens hen onvoorwaardelijk gestelden eisch om bepaalde kerkelijke besluiten althans de facto als bindend te erkennen, met als eenig alternatief heengaan of als scheurmaker te worden gevonnist, verzoekt de Synode een nadere verklaring te geven over de beteekenis van art. 31 der kerkenordening in verband met een op Schrift, Belijdenis en Kerkenordening gegronde tolerantie.

4. De Synode spreke als haar oordeel uit, dat het noodig is, dat alle voorstellen en rapporten welke betrekking hebben op leer of orde en andere ingrijpende zaken die den kerken in het gemeen aangaan, tijdig aan de mirfdere vergaderingen behooren te worden toegezonden, opdat deze naar het haar toekomend recht haar afgevaardigden van adviezen en instructies kunnen voorzien, gelijk in de historie der kerken telkens dringend is gevraagd, als raadzaam is uitgesproken, en ook is bepaald.

5. De Synode wekke de mindere vergaderingen krachtig op om haar tuchtrecht niet te laten verslappen door dit over te laten aan de meerdere vergaderingen maar het zooveel in haar vermogen is, zelf uit te oefenen.

6. De classis, ermede rekening houdende, dat de .Synode onder bijzondere omstandigheden gemeend heeft meermalen tot provisorische sluitingen te moeten overgaan, dringt er bij de Synode op aan te besluiten dat vaststaande regel blijve, dat de meerdere vergaderingen na het afwerken van het agendum worden gesloten, en dat het behandelen van zaken buiten het agendum om tot de hoogstnoodige uitzonderingen beperkt blijve.

7. De classis Schiedam van de Geref. Kerken, eenparig in de hartelijke begeerte, dat de diep betreurde en voor God niet verantwoord geachte breuk in onze kerken tengevolge van gerezen geschillen van dogmatischen en kerkrechtelijken aard, door Gods genade mocht worden hersteld,

overwegende, dat dit herstel door wat tot nog toe van de kerken zelf is uitgegaan, nog niet kon worden bereikt, overwegende, dat in de bestaande situatie van het leven der Geref. kerken in ons vaderland het oordeel van de buitenlandsche kerken van Geref. belijdenis, met wie zij in correspondentie leven, van veel belang kan zijn, en- de mogelijkheid om deze hulp te verkrijgen, ernstig gezocht moet worden,

stelt aan de Part. Synode van Zuid-Holland-Zuid voor, dat deze zich tot de Roepende Kerk der saam te komen Generale Synode wende, met het verzoek, om zoo breed mogelijk de hulp der buitenlandsche kerken in te roepen, en dat de Part. Synode aan de buitengewone Generale Synode het voorstel doe, de leeruitspraken en kerkrechtelijke handelingen, die tot de betreurde moeilijkheden geleid hebben, aan de afgevaardigden der buitenlandsche kerken ter beoordeeling en advies in handen te stellen, opdat onder Gods zegen in dezen weg de zoo hartelijk begeerde bevrediging en eenheid verkregen moge worden. •

Tot zoover het classicale besluit. We zijn blij, dat Vlaardingen begreep: vrijmaking is het eenige antwoord.

DE CHRISTELIJKE GROET.

, , Kerknieuws" vermeldt het volgende: ' „Op voorstel van ds S. J. Ridderbos te Sleen verzond de classis Coevorden (synodocratisch) aan de generale synode der Ned. Herv. Kerk, een-telegram, waarin zij de verzekering geeft dat zij deze synode gedenkt in haar gebeden en den wensch uitspreekt, dat ook haar arbeid moge dienen lot herstel van de waarheid en de eenheid voor Gods Woord in de kerk van Jezus Christus". Een broedergroet aan een Hervormde synode, en onderwijl eigen broeders uitbannen? (Ds L. Doekes in: Kerkblad Rtd. — Z.).

RILLAND-BATH.

In meer dan één kerkelijk blad — aldus ds D, Zemel in , , Ons Kerkblad" —• staat een verslag te lezen van een te Breda gehouden conferentie, waarin deze zinsnede voorkomt: „De vergadering betreurde, dat de Zeeuwsche kerken de kleine vrijgemaakte kerk van Rilland-Bath in haar isolement hadden gelaten en niet inhaar classicaal verband nog hadden opgenomen". Wij weten niet of dit verslag juist is, maar in ieder geval geeft het niet de feiten juist weer.

Want de Zeeuwsche kerken hebben nooit eenig verzoek tot opname van de' kerk van Rilland-Bath ontvangen. Nog sterker. Nimmer hebben zij van Rilland-Bath taal of teeken gekregen. Tot op een goeden dag er een convocatie uit Breda kwam, waarin de kerken of beter de ambtsdragers uit het Zuiden tot een vergadering werden uitgenoodigd en waarin leukweg ook de kerk van Rilland-Bath bij de vrijgemaakte kerken werd gerekend. Sinds 1 Aug. was hier een classis, die classis breidde zich steeds meer uit, stuurde afgevaardigden naar de Part. Synode van het Westen en Rilland-Bath, dat binnen het ressort van deze classis viel, deed nooit iets van zich hooren. En dan moeten de Zeeuwsche kerken plotseling van Breda, wel zeer opvallend in deze situatie juist van Breda, dat bovendien zelf ook nog geen kerkverband had aangegaan, vernemen, dat ook Rilland- Bath bij de vrijgemaakte kerken behoort. Dan kan toch ieder begrijpen, dat we, atgedacht nog van allerlei andere dingen, daar zonder meer niet op ingaan en eerst eens de zaak willen bespreken.

BIJ DEN WEG.

Vervolg op ons stukje uit het „Kerkblad" voor de Geref. Kerken in Friesland (onderh. art. 31 K.O.) van Ds D. van Dijk te Groningen.

„Dat kunt U toch niet meenenl"

Wat kon anders mijn antwoord zijn op den uitroep van dien broeder, zoo zeer geërgerd over de kerkelijke twisten: , , Dan werd ik nog liever Hervormd" dan wat ik hier boven schreef: , , Dat kunt U toch niet meenen"!

Ik kan mij voorstellen, dat er menschen zijn, die vol overtuiging lid zijn van de Ned. Hervormde Kerk: die hun Kerk liefhebben, en er vurig voor strijden, ook al hebben ze een open oog voor vele dingen in die Kerk, die ze zielsgraag anders begeeren. Tot hen gaat dit schrijven niet.

Maar tot hen, die indertijd, nu al meer dan een halve eeuw" geleden, om principiëele redenen met het Ned. Herv. Kerkgenootschap hebben gebroken, of ook principieel daar tegenover staan; voor wie het een kwestie was en nog is: „Gode meer te gehoorzamen dan de menschen": die het niet verdragen mochten dat op één zelfde Kansel de Christus der Schriften gepredikt werd, door den éénen predikant en op dienzelfden kansel, door een anderen predikant, misschien denzelfden Zondag, Hij van Zijn middelaarsheerlijkheid werd beroofd: dat aan dezelfde Avondmaalstafel, als broeders, aanzaten die Christus als hun Zaligmaker beleden, met hen, die Hem hoogstens erkenden als een groot Leeaar; dat de eene dominee den Bijbel aanvaardde als Gods onfeilbaar Woord, terwijl zijn^ collega diep het mes der critiek erin durfde zetten; dat als hoogste wet in het Kerkgenootschap niet gold het Woord des Heeren, maar de bundel van menschelijke reglementen; tot hen zeg ik: „Dat kunt gij toch niet meenen, als ge zegt, maar liever weer Hervormd te worden"!

Of het moet zijn, dat de Herv. Kerk zelf zich gereformeerd had; en inplaats, van een belijdenis-kerk d.w.z. eeri kerk, die de Gereformeerde belijdenis had, was geworden een belijdende kerk, d.w.z. die alleen als leden, erkende, die deze belijdenis als de hunne aanvaarden^ als uitdrukking van hun geloof en door de tucht allen, die Christus loochenden als de Zoon van God, buitensloten; indien de Hervormde Kerk als grondslag van haar kerkgemeenschap inplaats van de Reglementenbundel, den Bijbel had aanvaard naar de opvatting der 3 Formulieren van Eenigheid en een Kerkenorde die daarop rustte.

Zoover is het echter nu nog niet. Hoe kan dan iemand een streep halen door zijn gevoerden reformatie-strijd ett. vanuit zijn Geref. kerken, die den weg der deformatie opgaan, zich niet te wenden tot die Kerken, die alléén Gods Woord aanvaarden en de 3 Formulieren en de Kerkenorde, maar inplaats daarvan zich wenden tot de Herv. Kerk, die hij zelf, om zijner consciëntie-wil, is ontvloden of in elk geval niet de zijne kon noemen. - Nog eens, dat kon niet ernstig gemeend zijn.

Als hij zijn Kerk liefheeft, de Kerk zijner jeugd en. zijner Vaderen, de Kerk der Reformatie, dan kan het niet anders, of hij plaatst zich achter het werk der vrijmaking, om vereeniging te zoeken met allen, die worstelen om in Christus' Kerk de macht der zonde, het werk van den Booze en de invloed der wereld in Gods kracht ten onder te houden en uit te zuiveren; met allen, of zij dan zijn uit de Herv. Kerk, de Geref. Kerk, de Chr. Geref. Kerk, opdat ze zich allen openbaren als een Eenheid^ allen, die in Christus één zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 december 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 december 1945

De Reformatie | 8 Pagina's