GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Evangelie-der-planken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Evangelie-der-planken.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben even geaarzeld voor we het opschrift voor dit stukje neerschreven. We aarzelden tusschen: „Het Evangelie óp de planken", „Het Evangelie vè, n de planken" en , , Het Evangelie der planken". En kozen het laatste.

Het eerste ging niet. Want wat thans ergens in Londen op de planken gebracht wordt is het Evangelie van Jezus Christus niet.

Diaarom ging ook het tweede niet. Want al wenschen we hartgrondig, dat wat daar op de planken gespeeld wordt spoedig van de planken gaan zal, we kunnen toch moeilijk het Evangelie van de planken wenschen, als we van meening zijn, dat het niet op de planken is.

Zoo kozen we den derden titel: „Het Evangelieder-Planken".

De zaak is deze.

In Londen hebben leden van de Oxford-group een leegstaand theater gekocht of gehuurd, waarin zij avond aan avond een tooneelstuk opvoeren met de bedoeling menschen tot „god" te brengen. We plaatsten „god" tusschen aanhalingsteekens en schreven het met g en niet met G.-Want deze .menschen hebben voor Gods aangezicht — Zijn oogen doorloopen de gansche aarde en zijn ook in dat Londensche schouwburgje — een anderen god dan de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus. De „god" dien zij dienen is „Dte vergeten Factor".

Zoo luidt de titel van het tooneelstuk, dat daar wordt opgevoerd en waarvan o.a. Jilles Limburg, blijkens een artikel in „Timotheus" hoopt, dat het in Nederland zal worden ingevoerd, welk plan, naar we hopen, niet zal worden uitgevoerd.

Dat stuk speelt in het sociale leven. Het geeft een kijkje in de verhoudingen-tusschen werkgevers eri werknemers. Allen zijn menschen van goeden wilr Ze streven er allen naar de onderlinge verhoudingen in 't bedrijf zoo goed mogelijk te maken: „to make the best of it". Maar Eille goede voornemens ten spijt, loopt dat op een mislukking uit. Ze hadden — nu vat U den titel van het stuk — één factor vergeten. En die „factor" was: „god".

Het komt ons voor, dat het Oxford-group-geloof zich hier volkomen heeft bloot gegeven.

De „god" van dat Oxford-geloof is anders niet dan een puur theoretische, psychologische factor in de valsch-religieuze levenstechniek van deze beweging. Een schakel in de levenskimst van hen, die zoeken naar een happy-ending, een blij-eindigend levensspe!. En zónde is in deze levenstechniek alles, wat het bereiken van dat blijde einde in den weg staat.

Hier is pure afgoderg.

En het is wèl een teeken van ontzettende verblinding, dat een blad als „Timotheus" voor een enthousiast artikel van Jilles Limburg zijn kolommen afstaat. Al heeft Jilles Limburg dan daarbij den wensch geuit, dat als zoo iets in Nederland kwam, het stuk wat „dieper" mocht gaan.

Maar daarvoor beware ons God!

Het Evangelie alstublieft niet op de planken!

Geen protestantsche pendanten van Tegelen en Oberammergau!

Dat we dat overlaten aan Rome!

God, die Zijn volk'niet door stomme beelden wil onderwezen zien, wil toch, ook niet door levende tooneelspelers onderwijzen.

Als we de „boeken, der leeken" in de Kerk niet dulden, dan moeten we. den man-van-de-straat niet met , , spelen-der-leeken" naar de Kerk trachten te lokken.

Dat heeft God niet geboden.

Wat God wil, dat heeft Hij ons in de wet, de profeten en psalmen gezegd.

Daa, rvoor heeft de Christus aan den avond van den dag der opstanding het verstand Zijner discipelen geopend: Alzoo is er geschreven en alzoo moest de Christus lijden, en van de dooden opstaan ten derden dage, en in zijnen naam gepredikt worden vergeving der zonden onder alle volken" (Luk. 24 : 44—46).

Gepredikt!

Er moeten herauten uitgaan om de proclamatie van Koning Christus te doen hooren aan alle volken!

Hoe zou onze Regentes het vinden, als een van Haar proclamaties tot Haar volk in een of andere stad niet officieel werd bekend gemaakt, maar als de burgemeester zou zeggen: we zullen er maar een hoorspelletje van te maken, dan gaat het er bij de menschen beter in? En als hij aan den Gemeentesecretaris b.y. opdroeg het hoofdrolletje te nemen?

En als niemand zoo dwaas doet ten aanzien van de proclamatie van aardsche overheden, waarom zou men dan zoo dwaas wèl doen ten aanzien van de Proclamatie van Hem, die een Heere der heeren en een Koning der koningen is?

O, de dwazen, die „wijzer znn dan God".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 november 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Evangelie-der-planken.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 november 1947

De Reformatie | 8 Pagina's