GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te: Zoutespui, A. W. Boxman te Ten Boer. Almelo-Nijverdal, P. Kouwenhoven te Brouwershaven. Mildam, Cand. H. D. v. Herksen te Ermelo. Valthermond, Cand. P. Veldstra te Enschede. Barendrecht, Cand. G. Roukema te IJsselmulden.

A a n-'g e n o m e n naar: s-Hertogenhosch, W. Vreugdenhil te Hardenberg.

— NA DE PROCEDURE. Nadat de Arrondissements-Rechtbank te Groningen den eisch der Syn. Kerk te Bedum betreffende de kerkelijke goederen had afgewezen, zoodat de Geref. Kerk aldaar eigenares blijft van kerk en pastorie, heeft de kerkeraad van laatstgenoemde kerk overwogen, wat nu zijn roeping was na de rechterlijke uitspraak. Ter vergadering Is het volgende schrijven opgesteld, dat verzonden Is aan den raad der synodaal gebonden kerk.

„Nu de Arrondissements-Rechtbank te Groningen elke vordering zo in conventie als in reconventie ontzegt, komen wij als Raad der Gereformeerde Kerk tot 'u met het volgende.

Pijnlijk heeft ons ter rechtzitting getroffen, dat we tezamen met u voor de wereldlijke rechter moesten rechten. Het is onze hartelijke wens en bede tot de Heere, dat dit ons in de toekomst bespaard moge blijven. We kunnen het ons niet anders voorstellen, dan dat u eveneens het pijnlijke van dit tezamen rechten hebt gevoeld.

Een en andermaal hebben we u een minnelijke schikking voorgesteld. Nog steeds zijn we daartoe genegen. We dringen er bij u op aan alsnu daarop in te gaan. Gaarne ontvangen we van u antwoord, of u daartoe bereid zijt".

— DS H. J. ZWARTS te Ten Post woont niet: G 189, doch: G 188, en Is telefonisch aangesloten onder nr K 5902—541.

— DS J. H. V. d. HOEVEN woont thans: Pastorie Geref. Kerk te Houwerzijl.

— AMSTERDAM-CENTRUM. De kerkeraad aldaar overweegt om te komen tot het beroepen van een tweeden predikant.

— COMMISSIE VAN SAMENWERKENDE GEREF. KERKEN VOOR AMBTELIJKE BEARBEIDING VAN EN EVANGELISATIE ONDER VARENDEN TBR ZEE EN OP DE BINNENWATEREN. Het gironummer van de pemüngmeesteresse is 229568 t.n.v. Penn.esse Commissie van'Samenw. Geref. Kerken (art. 31) voor geest, verz. van varenden, Hooidrift 102 a, Rotterdam.

HET EVANGELISATIE-CONGRES TE ENSCHEDE.

Op 1, 2 en 3 Augustus werd te Enschede, de „Stad van fleur en vlyt", zooals de bewoners hun stad met eenigen trotsch noemen, het jaarlijksch congres gehouden van het Verband van Evangelisatiecommissies der Geref. Kerken. De ontvangst door de Enschedesche broeders en zusters aan dit congres bereid, was waarlijk buitengewoon hartelrik. Het „Congres IJver en Vacantiegenot" hebben ze het in Enschede genoemd, en inderdaad aan ijver heeft het op dit congres niet ontbroken, terwijl in de korte onderbrekingen van de beraadslagingen, in de fraaie tuinen van het Volkspark, alsook tijdens de tocht met autobussen, die In en om Enschede werd gemaakt, ook waarlijk van vacantiegenot mocht worden gesproken.

Maandag 1 Augustus te ruim 2 uur werd de jaarvergadering door den Voorzitter, Ds H. Vogel, op de gebruikelijke wijze geopend. Na behandeling van de jaarverslagen van Secretaris en Penningmeester vond de bestuursverkiezing plaats. Mejuffr. M. Parmentler, die aftredend was voor Zuid-Holland, werd herkozen en in de plaats van Ds G. Hagens, die aftredend was voor Friesland, en door zijn verhuizing niet herkiesbaar was, werd gekozen Ds F. van Dijk te Heerenveen. Algemeen werd betreurd, dat van een zoo ijverig en plichtsgetrouw bestuurslid als Ds Hagens, thans afscheid moest worden genomen.

Des avonds half acht waren congressisten, alsmede een groot getal Enschedesche broeders en zusters bijeen In de Zuiderkerk In de Haaksbergerstraat, waar Ds G. van Dooren voorging in den bidstond, en het Woord des Heeren bedlende naar aanleiding van Joel 2 : 32: En het zal geschieden, al wie den naam des Heeren zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Zlon en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de Heere gezegd heeft; en dat bij de overgeblevenen, die de Heere zal roepen".

Te ruim 9 uur werd in de congreszaal van het Volkspark een begroetings-samenkomst gehouden, waar door het EvEmgelisatie-zangkoor „Maranatha" op voortreffelijke wijze een aantal liederen werd gezongen en een der broeders iets vertelde over de historie van Twente en Enschede. De congressisten maakten in deze samenkomst kennis met hun gastvrouwen en gastheeren, die in deze dagen op echt vaderlandsche wijze dé plicht der gastvrijheid hebben betracht.

Op Dinsdag 2 Augustus was het congres des morgens om 9 uur weer bijeen. In zijn openingsrede wees de Voorzitter op de belangrijkheid van dit congres, omdat tegenwoordig over den Evangelisatie-arbeid zoo verschillend wordt gedacht. Het gaat hier echter niet om menschelijk oordeel, maar wij hebben ook hier te onderzoeken wat Gods Woord ons leert, en daarom willen wij op dit congres de vragen zien in het licht van de Schriften. Spreker herinnert er aan dat de kerk nooit in de crisis kan komen, omdat een crisis veronderstelt: er op of er onder, maar de Kerk kan nooit ondergaan, omdat de Kerk des Heeren is.

Ds G. Hagens van HlUegersberg, begon de behandeling van zijn referaat over „De opdracht die de H. Schrift geeft voor den Evangelisatie-arbeid" met te zeggen dat deze tiffcl klonk ais een uitdaging aan hen die het bestaansrecht van den Evangelisatie-arbeid ontkennen. Wij hebben voor alles te beantwoorden de vraag: Is er wel een opdracht? Aan de hand van tal van Schriftplaatsen bewijst spreker dat in het Oude Testament de Heere niet afliet Zijn afvallig bondsvolk weer te roepen tot terugkeer tot de vergadermg van het volk des Heeren. De Heere blijft verkiezend vergaderen tot den tempel, het huis Gods. Alleen hier is de ware eeredlenst. Ook na de revolutie van Sichem, die beteekende een zich losrukken van Davids Grooten Zoon en een vervallen tot den afgodendienst van Jerobeam, blijft de Heere Zijn volk verkiezend vergaderen. God keert zich niet af van de afvalligen. De Heere blijft voortgaan bemoeienis te heboen met de verbrekers van het verbond en zelfs zendt Hij Zijn dienstknecht Jona tot de heidenen. Zonder twijfel wijst God Zijn Kerk een taak aan ten opzichte van de wereld. Het licht moet niet onder den korenmaat, maar op den kandelaar. Met de opdracht: Gij zijt het licht, zendt de Heere Zijn kinderen naar de markt, naar kantoor en fabriek.

De Schrift heeft duidelijk gemaakt wat de Kerk des Heeren te doen heeft: Verkondigen! Voert het zwaard des Geestes. Verkondigt Gods Woord. Belijdt Zijn Naam. Wat Christus te doen heeft, doet Hij door Zijn Kerk. Niet meer de engel des Heeren, niet meer profeten, maar de Kerk. In den naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. De Kerk in haar ambten zoekt, gaat uit, spreekt het Woord, belijdt Zijn naam. Er is in de gemeente verscheidenheid van gaven. Elk Ud heeft eigen plaats, maar ook eigen openbaring naar buiten. De boodschap: bekeering en vergeving der zonden moet doorklinken onder het afgedwaalde. Zoo brengt Christus al Zijn schapen in Zijn stal.

Op dit belangrijk referaat volgde een breede discussie, die ook nog een deel der middagvergadering in beslag nam.

Hierna verkreeg Ds H. Veltman van 's-Hertogenbosch het woord voor zijn referaat over: De iiüioud die de H. Schrift geeft voor de Evangelie-boodschap". Spreker begint met de opmerking, dat de inhoud der boodschap reeds door het adres wordt bepaald. Het gaat bij de Evangelisatie om de boodschap tot die menschen, die van God en Zijn dienst zijn afgeweken en volkomen zijn vervreemd. Spreker geeft over de boodschap eerst tal van gegevens uit het Oude-en uit het Nieuwe Testament. De Inhoud is het Evangelie. De inhoud 'van de boodschap is voor alle tijden te vinden in Deut. 10 : 12: , Nu dan, Israël, wat eischt de Heere uw God, van u, dan den Heere, uw God, te vreezen, In al Zijne wegen te wandelen en Hem lief te hebben, en den Heere, uw God te dienen met uw geheele hart en met uw gansche ziel". Israël heeft gehoorzaamheid beloofd, maar heeft steeds weer die belofte verbroken. Een deel heeft geleefd als rechtvaardigen; het overblijfsel. De bruid heeft den bruidegom verlaten. Deze schuld roept het oordeel los. Als er bekeermg komt is er weer een komen tot de Kerk des Heeren. O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren! De roep van Johannes den Dooper is de roep tot bekeering. Het is de oude boodschap: w God is Koning! Br moet eerst bekeering plaats hebben om den komenden Koning te ontmoeten. Het^ baat niet kinderen Abrahams te zijn. Op de vraag: aarheen met de zonden, klinkt het antwoord, ook nog vandaag: iet het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Menschen mogen mede getuigen. Getuigenis brengt tot beslissing. Door Christus is er zaligheid, redding om niet. De prediking van het Koninkrijk Gods moet zijn een oproep om te buigen voor Christus; een oproepen tot geloof en bekeering. Komen tot Christus is zich voegen bij 'Zijn Kerk; komen tot de gemeenschap der heiligen. De boodschap in het Nieuwe Testament is dezelfde als in het Oude, maar nu Is de boodschap voller en rijker, want nu kan worden gewezen op Hem, Die het alles heeft volbracht. De draagster der boodschap is-de Kerk. En de Kerk mag alleen naspreken. wat de Heere heeft voorgezegd. Predik het Woord, en niet eigen theorieën, geen subjectivistische gevoelens, , geen leuzen uit het hart, geen wijsheid van menschen. De prediking wil brengen tot schuldbewustzijn, tot de crisis: óór of tegen den Christus. Het Koninkrijk der hemelen Is nabij gekomen; bekeert u!

Nadat verschillende vragen waren gesteld, werd de beantwoording daarvan uitgesteld tot den volgenden dag.

Na den maaltijd werd in autobussen een tocht gemaakt, , waardoor de congressisten iets zagen van de stad en een Indruk kregen van het nijvere Twente.

Des avonds was het congres, benevens tal van inwoners van Enschede, de gast van de Enschedesche Evangelisatiecommissie, die een afwisselend programma bood van zang, muziek, spreekkoor, voordracht etc. Het was alles goed, en vooral zang van groot en klein koor was uitnemend verzorgd. Br S. A. Wyma van Enschede sloot den dag met de vertolking van de groote dankbaarheid jegens God, die leefde in • aller hart.

Woensdag 3 Augustus, des morgens 9 uur, was het congres weer present, en was aanstonds het woord aan Ds M. J. C. Blok te Berkel, voor zijn referaat over: „Het voorwerp dat de H. Schrift noemt voor de Evangelisatie".

„De Schriftuurlijke Evangelisatie is" — aldus spreker — „ieder kerklid Evangelist". Naar Zondag 12 en 32 zijn allen tot Evangelist geroepen en gezalfd. Christen zijn door woord en daad, vervullen het ambt van de bruid van Jezus Christus. Buiten de Kerk geen zaligheid; een andere proclamatie is er vandaag niet. De Kerk is de volheid van Christus. Een roepen tot Christus is een roepen tot de Kerk De Evangelisatiecongressen van 1913 en 1916 hebben ons in dit opzicht in den mist gelaten. Op de vraag: wie is voorwerp voor de Evangelisatie, antwoordt spreker: leder die zich niet gevoegd heeft bij de Kerk; ieder die zich niet door Christus laat vergaderen. Leden van de valsche kerk kunnen niet evangeliseeren. De taak der Kerk is uit te dragen, te prediken het woord door Petrus gesproken in Hand. 2: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht. Alle profeten hebben teruggegrepen naar het lied van Mozes uit Deüt. 32. Pinksteren heeft aan het boos geslacht den kerknaam ontzegd: Israël is verworpen. Prof. Bavinck zegt: Toen de Joden het Evangelie verwierpen kwamen ze op één lijn te staan met de heidenen, maar spreker zegt: dat mochten ze willen. Voorwerp voor de Evangelisatie is het krom en verdraaid geslacht. Waar een breuk met de Kerk is gekomen daar begint de Evangelisatie. Het formulier van den ban vermaant ons, dat wij een afgesnedene van het lichaam van Christus niet houden als vijand, maar bijwijlen hem vermanen, gelijk men een broeder doet. Evangelisatie-arbeid moet de crisis verhaasten. Onidat het de laatste ure is moeten we kiezen. Dit geldt evenzeer voor de leden der valsche kerk, want de valsche kerk heeft zich vastgebeten in de afgoderij. De Heere vraagt ons niet zoo weinig en we hebben eenvoudig, geloovlg, trouw te doen het werk dat de Heere vlak voor onze voeten legt.

Ook naar aanleiding van dit referaat ontstond een levendige gedachtenwisseling. Nadat zoowel Ds Veltman als Ds Blok de vragen hadden beantwoord, was het einde van dit congres gekomen. De Voorzitter sprak een hartelijk woord van welverdienden dank aan de leden der Enschedesche regelingscommissie, aan de gastvrouwen en gastheeren en aan de Inleiders. Ds Veldman van Enschede sprak een kort slotwoord en, ging voor in dankgebed.

Zoo behoorde ook dit leerzame congres weer tot het verleden. Maar de belangrijke referaten hier gehouden, zullen, onder den zegen des Heeren, zeker hun uitwerking niet missen voor den Evangelisatie-arbeid onzer kerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's