GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1953 - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1953 - pagina 16

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Vloedgolf De nacht van 31 Januari op 1 Februari 1953 zal in de herinnering van ons allen voortleven als een nacht van verschrikkingen. Ons meeleven gaat uit naar aUen die het zo moèUijk hadden en nog hebben, bijzonder naar hen die doden hebben te betreuren. Hun ogen mogen geslagen zijn op Hem, die de wonden slaat en heelt, wiens weg altijd goed is, ook al begrijpen wij het niet. Van een der geëvacueerde hoofden Vrouwen V.U. Hulp ontvingen we een briefkaart van den volgenden inhoud: 'Daar ons dorp op 1 Februari bijna geheel verwoest is, zijn ook uit de aard der zaak de V.U.busjes grotendeels

zoek geraakt. Ook de lijsten, die ik juist van U toegestuurd gekregen had, zijn weg. Ik had nog niets geïnd. Hoe het in de toekomst gaan zal weet ik nog niet. In elk geval moet U geen voorjaarslichting van ons verwachten'. Wij begrijpen dit ten volle en zijn dankbaar dat Mevr. K. zo kort na den ramp aan het Bureau mededeling deed over den stand van zaken. We zouden het zeer op prijs stellen, van alle medewerk(st)ers in de getroffen gebieden een berichtje te mogen ontvangen over hun wedervaren en over de situatie ter plaatse. Ook, als zij geëvacueerd zijn, opgave van hun tijdelijk adres.

Contact met Japan Het begon in den loop van 1949. Dr P. Prins, destijds nog predikant te Groningen, schreef als Nederlands correspondent een stukje in 'Calvin Forum', het bekende Amerikaanse maandblad, en vertelde daarin ook iets over de Vrije Universiteit. Hij ontving een reactie van een Japans predikant. Ds George Y. Uomoto, die zich op dat tijdstip in de Verenigde Staten bevond en meer van deze Vrije Universiteit wilde weten. Deze vestigde daarbij tegelijkertijd de aandacht op twee van zijn collega's, die in Japan zelf waren. Ds Minoru Okada te Kobe en Ds Fakeski Matsuo te Urawa City. Dr Prins verzocht ons de beantwoording van het verzoek te willen overnemen Zo stelden wij in het Engels een stukje over de Vrije Universiteit samen, over haar historie, haar religieuzen grondslag en haar huidige betekenis, en zonden dit aan de beide predikanten in Japan toe. Het antwoord was treffend. Ds Okada schreef, dat onze brief zijn eerste contact van na den oorlog met Europa was. Hij legde een zeer levendige belangstelling voor ons werk aan den dag. Tegelijkertijd vertelde hij een en ander over zijn eigen groep. Tijdens den oorlog, in de jaren 1941/1942, heeft zich onder staatsdwang in Japan de zogenaamde Verenigde Kerk van Japan gevormd, waarin alle kerkelijke groeperingen werden samengesmolten. Deze Verenigde Kerk was in verband met den groten invloed van het theologisch liberalisme op het Japanse Christendom voor velen een voortdurende ergernis. Zo valt te verstaan, dat na den wapenstilstand, toen

2334

men groter geestelijke vrijheid kreeg, zich reeds spoedig verschillende kerken zelfstandig constitueerden, o.a. een aantal kerken, die zich voornamelijk rondom Kobe concentreerden. Tot deze groep behoorden Ds Okada en Ds Matsuo. Door den nood gedrongen ging deze groep over tot de stichting van een eigen theologisch seminarie met bijbehorende voorbereidende school. In al dit werk stelde men zich uitdrukkelijk op den grondslag van de Westminster Confessie. Men wilde Gereformeerd zijn in confessionelen zin. Het was dus geen wonder, dat men contact met Nederland bijzonder op prijs stelde. Een vrij regelmatige correspondentie ontstond. Ds Okada schreef, dat men eveneens was overgegaan tot de oprichting van een Christelijke kleuterschool en doende was voorbereidingen te treffen voor de stichting van een Christelijke lagere school. Als ideaal had men nl., zo ging Ds Okada verder, van laag tot hoog Christelijk Onderwijs, zoals ook Ds A. Kuyper dit in Nederland had nagestreefd ! Inmiddels kregen wij ook op andere wijze de gelegenheid met Japanse Gereformeerden in aanraking te komen. Van 1 tot 10 September 1950 werd te Cambridge in Engeland een conferentie gehouden van de International FeDowship of Evangelical Students, waarbij voor Nederland de Calvinistische Studenten Beweging is aangesloten. Daar was als vertegenwoordiger van een zich in wording bevindende orthodox-Christelijke studentenorganisatie in Japan aanwezig Ds Roy S. Hasegawa van Tokyo, tezamen met zijn vrouw. Ook Ds Hasegawa bleek te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1953

VU-Blad | 104 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1953 - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1953

VU-Blad | 104 Pagina's