GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 113

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 113

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

zyn striemen

door 1

:

18,

Gy

19.

111

de Barmhartigh. en Regtvaard. Gods. is

ons de geneezinge geworden.

1

Petr.

zyt verlost door het dierbaar bloed Christi,

en onbevlekten Lams.

als eens onbestraffelyken

De gehoorzaamheid van zyn

leven en wandel, waar hy de wet Gods aan welkers onderhouding het leven

b.

door

onze plaats volbragt heeft, Rom. 5 19. de ongehoorzaamheid van dien eenen Mensche te weten Adam, veele tot zondaars zyn gestelt geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van eenen te weten Christus, veele tot regtvaardige gestelt worden. En Matth. 3 15. Jezus zeide tot hem, laat nu af: Want aldus betaamt ons alle geregtigheid te verbelooft

Want

werdt,

in

gelyk

:

door

:

vullen.

.•.

Wat merkt gy

Vrag.

tigheid aan

omtrent deze twederlei gereg-

?

Antw. 1. Dat deeze beide in de genoegdoening volstrekt noodzakelyk zyn want door zyn Lyden ontheft hy ons van den vloek, Gal. 4 4, 5. en door zyn gehoorzaamheid schenkt hy ons het regt ten eeuwigen leven, :

:

Rom. 8:4. 2. Dat men niet te nieuwsgierig of vermetel deeze beide van malkanderen moet scheiden, als of de Middelaar alleen door de eerste ons van strafschuld zou verlost, en voor dezelve genoeg gedaan hebben en door de laatste :

alleen zou verworven

hebben het regt ten eeuwigen leven want dus zou men de lydelyke gehoorzaamheid beroven van de waardigheid van verdienen en de dadelyke van te :

voldoen, daar de voldoening en verdiensten niet verschillen de zake, vermits aan den genen die door voldoeninge

in

word van de strafschuld. even daar door te gelyk word het regt ten leven. Dat deze randzoenprys voldoende en evenwigtig was 3. met de verplichting, zo dat, al bewees God zyne genade aan den zondaar met hem een borge te geven egter geen gunste aan het losgeld, of den Middelaar zelve geschied is want de strafschuld des genen die verlost moesten worden was oneindig Hier tegen heeft Christus de prys van een' oneindige waardy opgebragt, waar door den Yader volkomen is genoeggedaan. Col. 2 14. Zulks getuigde hy in zyn dood, als roepende Joh. 19 30. Het is verlost

hersteld

;

:

:

:

:

YOLBRAGT.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 113

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's