GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Acta van het Zending-Congres - pagina 138

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Acta van het Zending-Congres - pagina 138

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

120 eenkomst, geen goddelijke opdracht Een roepen de heidenen naar de paden des Heeren, terwijl men zelf niet in de paden des Heeren .'

van

kwam

!

Dit moeten onze Kerken erkennen en

hebben

Zij

menschen

gediend.

helijden.

hebben hebben den Heere niet gezocht.

zichzelve Zij

Zij

behaagd.

O, waar dan kennis is van het Verbond der Genade, licht over de Kerk van Gods Zoon en daar zij een belijden voor God hare roeping, voor de menschen en en voor de menschen voor den Heere. Een belijdeu van onkunde en moedwil; van blindheid, eigenwijsheid, liefdeloosheid en ongehoorzaamheid van alle overtreding en alle verdorvenheid. Daar zij een belijden, in tranen van beronw, dat de heerIgkste roeping werd vergeten, miskend, veracht en verwaarloosd.

;

;

Ook

deze

oprechte belijdenis der lippen

bij

verootmoediging door den Heiligen Geest zal blijken een middel te zijn, dat de Heere naar Zijne Verbondsgenade machtig maakt, om alom ontdekking en verootmoediging te schenken. Maar bij de belijdenis van schuld zijn 3. onze Kerken dan uu ook tot Verbondsverniewoing geroepen.

De Heere

onzer gedachtig geweest. Hij gedenken. Hij heeft ondanks de trouweloosheid onzer Nederlandsche Kerken Zijn Woord ook in deze eeuw nog tot haar doen uitgaan, om haar tot bekeering te roepen. En er is een antwoord gekomen door de genade des Heiligen Geestes: ,,Ziet hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt de Heere onze God." Hebt gij ook reeds Zijn stem gehoord en wilde

Hem

is

des Verbonds

antwoord gegeven?

Hebt gij ook reeds verstaan en uwe roeping erkend? O, dan roept gij mede de Kerke op, om met afzien

uw doop

van alle menschen het Verbond te vernieuwen. Ora aan de voeten van den Zoon, ons van den Vader gegeven, vergeving, afwassching te zoeken en te vinden van de zonde der Kerk. Om naar den eigen en éénigen Zendeling des V'^ aders te hooren en in het geloof naar Zijn Woord, Hem aan te grijpen zich aan Hem over te geven met lijf en ziel; zich aan Hem geheel te onderwerpen. Aan Hem als den Verbonds-Middelaar, den Christus, Profeet, Priester en Koning. Aan Hem zich te onderwerpen in en door wien alles volbracht is, maar wien daarom ook de geloofsgehoorzaamheid toekomt in de aanvaarding viin de roeping der Kerk. Neen, Hij vraagt van Zijne Kerk niet, dat Hem de wereld verovere. Hij heeft zij voor ;

de wereld overwonnen voor haar; al hare vijanden heeft Hij naakt uitgetogen aan Zijn kruis. Hij legt haar slechts als een teeken van hare verlossing het kruis op de schouders in den verbondseisch, dat zij Zijn Woord zal prediken over de geheele aarde. Hij gunt haar vermeerdering van genade door haar, in den weg van dien verbondseisch, in Zijn zegetocht door de wereld te doen deelen en daarin Zijne bijzondere nabijheid door den Heiligen Geest te smaken. Hem als de maagden met hare lampen tegemoet te gaan. „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Gaat dan henen, onderwijst al de volken, ze doopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes leerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. En ziet Ik ben met ulieden alle de dagen tot aan de voleinding der wereld." O zij er dan aanvaarding van den verbondseisch, aanvaarding van de roeping der Kerk. De Heilige Geest zal alles geven, wat tot volbrenging van dien eisch noodig is. Dan wordt de bediening des Woords in de Kerk alom plaatselijk hersteld of bevestigd. De bediening des Woords met gezag in den Naam des Heeren. De bediening der beide sleutelen en daarom ook der Christelijke tucht. Dan zenden de Kerken elkander de stem des Woords toe, om tegen elkander te getuigen en zoo allericegen den eisch van Verboudsvernieu;

wing te doen hooren. Dan wordt het overige, dat sterven zou versterkt; de verloren schapen worden gezocht. Dan wordt op de stem des Woords de leugen losgelaten, dat Kerken, die in hetzelfde genadeverbond hetzelfde .^taan ,

genadeverbond belijden en naar hetzelfde genadeverbond begeeren te leven, zich niet met elkander kunnen vereenigen Dan zenden de Kerken predikers des Woords in den Naam des Heeren met het getuigenis Gods tegen Rome's priesterschap en de predikers van het ongeloof. Dan gaat het !

getuigenis uit in al het leven der volkeren, tot voor den troon der koningen. Dan ook, de Heere zal arbeiders in Zijnen wijngaard uitstooten dan ook zullen de Kerken hare roeping onder .Joden, Mohammedanen en Heidenen volgen.

!

Neen, de Kerken zullen niet uit de hoogte op den arbeid der Zending, die buiten haar om verricht werd, neerzien. Zij zullen zich schamen en zwijgen. Ja, dankend erkennen, dat in den Zendingsarbeid der Vereenigingen het gebed van menig kind Gods opging, om de komst des Heeren eu van Zijn Rijk. Dat in dien arbeid menige discipel des Heeren zijn lichaam en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's

Acta van het Zending-Congres - pagina 138

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 142 Pagina's