Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 46
KOLONIALE QUAESTIE.
46
thans
Archipel dit
dan
nog
een
niet
Eno-elsch-Indië
meer dan 44,000, dat
niet
dat
bewijs,
men nu
vindt
inwoners. In ons Indië
op
wij
de
is
helfl,
bedraagt,
verkeerden weg
een
In
zijn ?
reeds een schoolgaand kind op elke
is
189
het nog slechts een kind op de 600 inwoners.
is
Het gevolg van dezen toestand is al verder, dat het onderwijs dat dan nog van Gouvernementswege gegeven wordt, niet van een ChristelijkEuropeeschen, maar van een Mahomedaanschen geest doordrongen is. De Minister van Koloniën vraagt in
antwoord
zijn
Ik haal het bewijs uit het Regeeringsarsenaal de
„Hoe bewijst
:
zelf.
gij dit '?"
Het standpunt waarop
Nederlandsche Regeering zich ten opzichte der schoolwet van 1857
plaatst,
dat de Staat geen positief Christelijk onderwijs geven moet,
is,
maar dat niettemin dat onderwijs toch Christelijk zal zijn en Christelijk in art. 23 mag lieeten, omdat de onderwijzers, die uit een Christelijke brengen.
moeten
de
Pas nu dezelfde redeneering toe op de Indische maat-
immers dan moet ge wel
schappij, en
voor
vanzelf een Christelijk clement op de school
voortkomen,
maatschappij
bevolking
inlandsche
tot
de conclusie komen, dat waar
onderwijzers
optreden
uit
de
Mahome-
daansche maatschappij, die onderwijzers ook den Mahomedaanschen geesl op de school zullen brengen.
Waarop
anders
het owd-conservatieve koloniaal systema, thans in deze
Kamer
het zal uitloopen. Mijnheer de Voorzitter
Waarop dan
dat
door
allen verlaten.,
Men
vergete
nog wel eens
in eere zou
kunnen hersteld worden.
berichten omtrent het rendement der
dat de laatste
niet,
wat
landrente, omtrent de werking der agrarische wet,
hoorden lande,
aangaande
die
met hart en
hervormen,
doortastend
boschwezen
het
overigens
gestemd
l)lannen,
die
men
en zooveel meer,
heeft.
wij
nog gisteren
bij
velen in den
voor hervorming in Indië, voor
ziel
waren,
wekken omtrent de deugdelijkheid en gerealiseerd
?
ernstigen
twijfel
profijtelijkheid
Brengt
men
beginnen
te
van de hervormingsdus dit principieel
maatschappelijk vraagstuk voor Indië niet in de eerste plaats tot oplossing,
dan
loopt
verkregen metterdaad
men gevaar resultaten
onze
de klove tusschen voorgespiegelde uitkomsten en steeds
breeder
hervormingen
te
maken,
in Indië niets
en
bleken
zoodoende
dan een uitwendig vernis
verlaten te zijn, wat anders zou ons dan resten, dan tot het oude, thans zou hervormen staatkundig systeem terug te keeren ? Immers, al ons
dan slechts een graven
zijn
in een
zandbodem,
die onder de spade
kruide, en het heerlijk Java, waarop eens het prachtig bloeide, door ónze schuld, door óns plichtverzuim
)-ijk
weg-
van Modjoiialiid
den doodsslaa]) ingaan
van, wat wilt ge, Turkestan of Tripoli, Marokko of Fez! Daarom herhaal ik nüjn vraag: Wat is omtrent
deze
uiterst
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
![Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 46](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eenige-kameradviezen-uit-de-jaren-1874-en-1875/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's