GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 281

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 281

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

281

ONI>ER\VI.rSQUAESTIE.

critiek wil

wordt,

de leekoii op de i^eestelijklieid, en die critiek onmogelijk

vhii

indien de intellectueele ontwikkeling'

leeken

de

bij

geen

stand

houdt.

Onder onze geen

al

burgerlieden

geen

en

schatten

men vaak: „Kan

hoort

hnizen

nalaten,

mijn kinderen

ik

wil ze toch een goede

ik

opvoeding geven."

Dat

ook ons standpunt, Mijnheer de Voorzitter; het stand[)unt, dat

is

willen dat onze natie inneme.

wij

Ook Wij

moeten met het oog op ons toekomstig geslacht zeggen:

wij

kunnen

nageslacht niet de rijkdonnnen van Engeland, niet de

het

van

glorie

militaire

Dnitschland,

maar daarvoor

ten erfgoed laten;

prachtige natuur van Italië

niet de

we

zullen

zorgen, dat aan het

komend

geslacht althans het voordeel van een goede opvoeding, van een krachtige geestelijke ontwikkeling door onze schuld niet ontbreke!

Welke verplic/Uiny

II.

nu

legt

in de

wourdelijk/wld legt deze stand der zdak

tweede plaats,

a(m de

oi)

ueranl-

iv(dke

aulirei^olutionaire partij?

Indien de stelregel doorgaat, zoo dikwijls van de ministerieele tafel

banken verkondigd

en van deze gelijk die

dan

gebonden

minste

de

we

als

die

is

bevorderlijk

stelling

waar

de

natie

is

zou

vergissen.

gehechtheid die

indien

ze

bestaan

der

Ja.

?

te

wij,

Ja.

?

Aan

een schoolwezen,

een onderwijs dat zooveel mogelijk

Maar

dat

is

hier de vraag niet. Ik

waarop onze schoolwet dat

wijze,

dit zoo stellig

heeft,

ontken tijd

ik

verzekert, niet,

in

toch kunnen

maar waar

vandaan gekomen?

Was

is

in

die

1806

volkomen [daaruit verklaarbaar, dat

die

het nationaal leven weer tegen de Fransche

?

Waardoor

is

in

1830 de gehechtheid der

nog toegenomen ? Was het

d'enseignement"

deswege Nederlandsch, zij

men

om

versterken

natie aan dat onderwijs „liberté

Ja.

aan de

natie niet

wet de eerste poging was overheersching

Aan

de natie in vroeger

bij

gehechtheid

(/ee/ie,

kunnen

?

zich,

Dat

dan

de natie metterdaad aan de beginselen

aan goed onderwijs

gehecht

doel tracht te bereiken

Men

sclioul,

zijn.

Is

?

de eenheid der natie bevordert? Is

aan de

1857 gehecht?

natie gehecht

dat verdraagzaamheid kweekt

vraag:

Immers,

verantwoordelijkheid.

van de schoolwet van

Of de

<s

aan ons beginsel, aan den bloei van het onderwijs

zijn

in die richting nooit

Maar

natie geliec/U

voortgevloeid uit de beginselen der wet van 1857, dan

is

geen

dal de

,

niet,

doordien de Belgen

hun banier hadden geschreven, en het

nationaal,

patriotisch

heette,

te

bestrijden

hier

wat

voorstonden; traditiën, die van 1830 tot 1840 vooral in de Regeerings-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's

Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 281

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's