Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 92
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XIX.
90 kanderen
:
Want
Artikel
dus zouden
twe Personeele Middelaars
'er
zyn, daar wy maar een Middelaar Gods hebben, de sche Christus Jesus, 1 Tim. 2 5.
Mea-
;
Noch by wyze van zamenstelling uit verscheide 5. wezentlyke deelen, of uit een onderwerp en zyne byvalligheden om dat de Goddelyke Natuure wegens deszelfs onaf hangelykheid, en onveranderlykheid, alle zamenstelling ;
uitsluit. 6. Noch Mededeelbaar, waar door de Zoone Gods, zyn eeuwige Zelf bestaanlykheid af gestaan hebbende, dezelve aan de menschelyke Natuure zou hebben raedegedeelt, om daar door te bestaan, gelyk de Lutheranen willen; dewyl de Zelf bestaanlykheid des Zoone Gods, als een Goddelyke Zelfbestaanlykheid onmeededeelbaar is.
Vrag.
.*.
Hoe
is
deeze vereeniginge
al
te
verstaan?
Antw. Stellender wyze is deeze vereeniginge 1. Eene verborge vereeniginge, die 't vernuft nog nog bevatten kan, 1 Tim. 3 16. Buiten allen de verborgentheid der Godzaligheid is groot God is geopenbaart in den Vleesche. Waarom wy dezelve niet al te nieuwsgierig moeten onderzoeken, om wys te zyn tot matigheid. vinden,
:
twyflfel
Gantsch
2.
2
:
;
9.
Want
volkomen, waar aan niets ontbreekt. Col. hem woont de volheid der Godheid
in
lighamelyk. 3. Zeer naauw, zo datze alle vereeniginge, als daar is tussen Man en Vrouw, tussen Ziel en Lighaam, verre
boven gaat. Vast en geduurzaam. zo datze nimmer kan of zal gescheiden worden. Ook niet gescheiden is geweest, zelf in de dood van Christus, wanneer Ziel en Lighaam van malkander afgescheiden waren voor een tyd. Eindelyk Personeel, ofte een Personeele vereeniginge, 5. waar door de Goddelyke Natuur van Christus, haar heeft vereenigt met de Menschelyke, zo dat die beiden zyn een Persoon in diervoegen, dat de Menschelyke Natuur van Christus, haar bestaan gehad heeft in de Persoon des Zoons, met welke zy vereenigt was. .'. Vrag. Welke dwalingen staan hier tegen over ? Antw. 1. De dwaling van Nestorius. Kerkopziender van Konstantinopolen in de vyfde Eeuwe. Hy leerde dat de Mensche Christus geen God was, maar alleen Goddrate
4.
/
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
![Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 92](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/zions-roem-en-sterkte-ofte-verklaaring-van-de-zeevenendertig-artikelen-der-nederlandsche-geloofsbelydenis/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's