Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 412
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XXXV.
410
Artikel,
tot des Heeren goed, tot het koorn ende tot most, ende tot de olie, ende tot de jonge schapen, ende rnnderen ende haare ziele zal zyn als een gewaterden hof, ende zy zullen voortaan niet meer treurig zyn. Zaeh. 9 17. Want hoe groot zal zyn goed wezen! ende hoe ^•root zal zyne schoonheid wezen het koorn zal de jongelingen ende de most zal de jonkvrouwen sprekende maken,
toevlocjen
,
den
:
:
!
,
.'. Vrag. Maar bij aldien de Sacramenten met de beteekende zaak zyn te zamen gevoegd, werden dan deze twee zaken niet van alle ontfangen ?
Antw. Gantschelijk niet: De godloze ontfangt wel het Sacrament tot zyner verdoemenisse maar hy ontfangt ,
:
niet de waarheid des Sacraments.
Cor.
l
11
:
Want
29.
onwaerdiglijk eet ende drinkt, die eet ende drinkt hem zelveu een oordeel niet onderscheidende het lighaam. des Heeren: Gelyk als Judas, en Sirnon den Tovenaar, beiden wel het Sacrament ontfingen maar niet Christum, die door hetzelve beteekent werdt, het welke den gelovigen alleen mede gedeelt werdt. Geen wonder, door 't gelove neemt men Christus in het Avondmaal aan daar nu 't gelove ontbreekt, daar is woord en Sacrament onnut Hebr. 4 2. Een reuk des doods ter dood, den genen die verloren gaan. 1 Cor. 2 14. <iie
;
,
;
:
:
Antw.
Met wie hebben wy hier verschil? Met de Papisten, en de Lutheranen.
Vrag.
Wat
Vrag.
is
de leere der Papisten?
De leere der Papisten is. dat de teekeuen van brood en wyn, in en door de heiliging, of de uitspraak der vyf woorden Hoc enim est corpus meum Want dat is myn Antw.
:
:
lighaam waarlyk wezendlyk en op eene eigentlyke gezegde wyze, van natuur, of wezen verandert worlen, namentlyk het BROOD, in het waar, wezendlyk, en eigentlyk gezegd LIC B AAM van den Heere Christus, dat in de volheid des. tyds uit de heilige maagd Maria geboren onder Pontius Pilatus, den Stadhouder der Romeinen, aan 't kruis genageld langs dien weg gedood na den dood begraven den «lerden dage opgestaan na die opstandinge ten hemel gevaren en aan de regterhand des Vaders geplaatst is: En de WYX. in het waar wezendlyk, en eigentlyk gezegd BLOED, van dien zelven Heiland 't welke aan dat zelve kruis ver:
,
.
,
.
,
,
,
,
,
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
![Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 412](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/zions-roem-en-sterkte-ofte-verklaaring-van-de-zeevenendertig-artikelen-der-nederlandsche-geloofsbelydenis/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's