Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 176
17G
SOCIALE QUAESTlE.
van de werkkrachten, die in de maatschappij aanwezig
zijn,
dan beweer
dat er een ongemotiveerde greep gedaan wordt in de orde der natuur»
ik,
indien
men kortweg
de periode van twaalf jaar decreteert,
om
recht tot
dienstarbeid te verkrijgen.
Maar
er
waarop ik
meer!
is
— Het voorstel huldigt een eenzijdig intellectualisme,
meer druk na de
te
„C'est Ie ridicule qui tue,"
aan
nooit
over
veroordeelde
maken.
schuldig
van den voorsteller.
duijliek
het onderwijs, verluiden
liet,
dat
ernstig, toen
dan niet
rekenen
en
schouwt?
Staatsonderwijs
en
zoekt,
en
om
later
in aantal
kinderen
De ontwikkeling
van het onderwijs be-
is
en
dier drie factoren
om
dan denken, gelijk maar
Ik
niet,
zal
op
zijn
hebben.
zal
is
labour,
contrivance,
in
indispensable,
Onmiddellijk
het.
roepen, die ook in zijn oogen wel eenige
Prlnciples of Poliiical
is
and
means
of
a
salutary to ends."
selfcontrol
;
§ 6
another
and the natural stimulus to
^).
deze
woorden
people
without
does
Kamer
Economy, V, XI,
a vigorous exercise of the active energies:
judgement,
vooraf gaan
educatioa
most necessary adaptation of
voltooid, alleen aan mijn
wiens woord vooral aan de overzijde der
zijn
in the difficulties of life
practical
fabriekarbeider
only one of the desiderata of mental improvement
as
1)
is
De
Ik heb nu niet meer.
Dit verhoogt het peil van verstandelijke
wijden.
Mill,
wegen, zegt
jjinstruction
the
velen denken:
twaalfde jaar afge-
en wijl de geachte voorsteller wees op mijn isolement, wensch
almost
them
te
maar verlaagt
ik ten deze een getuige op te
waarde
zal de
deze beschouwing over gesepareerd intellectueele opvoeding
sta in
niet alleen,
wel
de opvoeding,
door handenarbeid in zijn onderhoud te
ontwikkeling
intellectueele
ik mij te
ontwikkeling
al
bij
Anders toch
loopen beschouwen en alleen leven voor de praktijk.
ambacht heb
elementen
moet gelijken tred houden en hand
voorzien, zijn intellectueele ontwikkeling als
mijn
kinderen, be-
te verdienen, zijn die
Geen scheiding tusschen hart en hoofd
arbeider ook later, geroepen
lezen,
bij
opvoeding noodig van harl, hoofd en hand.
maar ook geen scheiding tusschen hoofd en hand.
te
het
omvat verschillende elementen, naar gelang
met hun handen hun brood voor hen
;
aan hand gaan.
zal
men
Christelijk onderwijs in het lezen
de hoofdzaak
dus^ als
dit
van hun verschillende bestemming voor het leven;
stemd
Maar verraadt
of rekenen.
dunkt, zulk een intellectualisme moet bestreden worden.
Mij
De opvoeding van
drie
sprekende
sterk geaccentueerd intellectualisme, indien
een
tusschen
verschil
hij,
het onderscheid niet begreep
hij
tusschen gewoon en Christelijk leeren lezen
het
en zal er dus zichzelf wel
dit,
was dus
Hij
Hij zeide
iiot
:
snffico
The business
of
life is
which book and school to
«niaiiTy
them
for
an
essential par.t of
instru(;tion,
though
conduct and
fnr the
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
![Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 176](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eenige-kameradviezen-uit-de-jaren-1874-en-1875/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's