Is er aan de publike universiteit ten onzent plaats voor eene Faculteit der Theologie? - pagina 16
Referaat voor de meeting, gehouden ter gelegenheid van de tiende jaarvergadering der vereeniging voor hooger onderwijs op gereformeerde grondslag
46
punt van Prof. Tiele een
schap
is
en
omdat
onding,
blijft
een faculteit der godsdienstweten-
met de overige
faculteiten niet kan worden gecoördineerd. Want het klinkt wel fraai, om te zeggen, dat de godsdienst (of liever de godsdienstige mensch) een zoo gewichtig verschijnsel in het leven is, dat ze waard is voorwerp van onderzoek voor een eigen faculteit te zijn; maar dit zeggen rust op begripsverze
Immers, zoo ge voor het onderzoek naar het godsdienstig
warring.
leven een faculteit eischt, dan zou
daarnaast
moeten staan eene
voor het zedelijk leven, een faculteit voor het aesthetische leven, een faculteit voor het intellect iieele leven enz. Niet godsdienst faculteit
en recht zijn gecoördineerd, maar God is gecoördineerd met het recht en met godsdienst het recht&besef of de beoefening van het recht. Uit welk oogpunt ook bezien, steeds blijkt dus een faculteit van godsdienstwetenschap een contradictio in terminis
te zijn.
Ze
onhoud-
is
dienstwptenschap"? Wanneer wij letten op de vakken, waarin volgens Art. 42 Wet van 1876 onderwijs gegeven wordt, verdient zij dien naam niet.
der
Een nieuw opgenomen
vak, de geschiedenis der godsdiensten in het algemeen,
is
—
daarin
maar wordt aan den godsdienst van Israël en het Christendom niet het leeuwendeel toegekend? Hun letterkunde, de exegese hunner Heilige Schriften moet gedoceerd worden, terwijl bovendien van den laatstgenoemden godsdienst de historia dogmatum, een deel der kerkgeschiedenis, gegeven moet worden.
Zou men
schap ook
danen
niet verwachten, dat in een faculteit
van godsdienstweten-
afwisseling de heilige Schriften van Indiërs, Perzen,
bij
Mohamme-
behandeld werden en niet uH sluitend die van Israël en het Christendom ? Op de lijst der vakken, die in de theologische faculteit onderwezen worden, enz.
komt de dogmatiek
niet
meer
voor.
De theologia
naturalis heeft plaats
gemaakt
voor de wijsbegeerte van den godsdienst. Zou een moderne, die het subjectief karakter der dogmatiek erkent, volgens wien zij de wetenschappelijke beschrijving is van eigen geloof en dat van geestverwanten, haar niet aan de Hoogeschool kunnen doceeren? Maar indien het onderwijs in de wijsbegeerte van den godsdienst door
een orthodoxe gegeven wordt, dan zal het in ons oog geen wetenschappelijk karakter dragen, omdat, gelijk wij nog onlangs vernamen, het geloof der gemeente de „theologische maatstaf des oordeels" is fn de philosophie
van den godsdienst.
De Referent
vindt er geen
bezwaar
in,
wanneer de kerk van Rome
dit
mocht
verlangen, dat
naast de faculteit der algemeene godgeleerdheid een cathohekegesteld werd, mits tot dezelfde vakken beperkt. Ligt daarin niet opgesloten, dat onze theologische faculteiten p r o t e s t a n t s c h e faculteiten zijn ? Maar dit zal
toch wel niet hetzelfde
zijn als faculteiten
van godsdienstwetenschap?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's