Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 231
231
ONDERWIJSQUAESTIE.
de geachte afgevaardigde
dat
Utrecht de tirannie,
uit
stelsel sta
Daaraan
ook mijn protest.
1)eheerschende staatkundig beginsel, of
den in den Staat waarborg tevens onmogelijk
moet ge het
dien waarborg, dan
gij
keerd, looft
dan
gij
het
:
wille-
en daardoor de
En omgemaak
dat op dit oogenblik ten onzent vigeert,
stelsel,
beschreven
het
zooveel doenlijk beperken
verblijft,
terrein
wat aan de
;
meerderheid aan de bunden leggen van het recht.
ki'Hcht der
alles
dan niet aan de minderhe-
van het beschreven recht zooveel mogelijk uitbreiden keur der administratie
Tegen
aan.
geven, dat zulk een ondragelijke tirannie
Avilt
Wilt
zij.
hem
bij
hangt het groote,
juist al
gij
brandmerkte,
die hij
bedoelde, sluit ik mij van heeler harte
in dien zin
zoo
recht
kort
mogelijk
en verbreed het terrein,
waarop de partij-invloed kan heerschen.
Maar vergeet dan ook den nooddwang, Immers, dan kunt ge
oplegt.
voet
het
aangezicht open te
den
zadel te lichten, dan
en
in
u vijandig
Daarom:
in
is
om
u
tiranniseeren
te
de natie te endoctrineeren met begin-
we
program.
zin een volstrekt eensluidend
politieken
len laste
lekorl
het
van onze
imn
'm iraarlxmj
Slaat,smslellin</en lda(/en.
de speciale wijzigingen, die ik zou meenen, dat nu reeds in
schoolwet uit
om
malen eenzelfde protest tegen
beide
En nu gingen
weet ge, gelukt het het recht
zijn.
(jewetmsvrijheid, luaarover
onze
dit
hem
wijziging van Art. 104 der Grondwet of Avel generale Grond-
wetsherziening is
want
;
ook aan
geln'uiken tegen u,
te
selen, die
Het
rijten
uw sporen hem u uit
beurt diezelfde universeele Staatsmacht, die eerst u ten dienste
zijn
O})
om, hebt ge eens
den stijgbeugel, den tegenstander desnoods met
den
stond,
dien dit laatste stelsel uzelven
er niet voor terugdeinzen,
aan
zijn
te
hoofde van het
brengen.
Ze
paedafjofiisc/i,
zijn
van tweeërlei aard
wijzi-
:
en wijzigingen rakende het rechls-
beyinsel.
Voorzooveel de paedagogische beginselen betreft, wensch ik het
uitf/ehreid
la<ier
onderinijs in
:
1".
dier voege zich naar de werkelijkheid
schikke, dat het voldoe aan de vereischten, die het volksleven zelf
Immers,
Het
het
volk
uitgebreid
niet
is
om
de school,
en
dienen b.
voor de
maar de
school
a.
in de steden.
urbane kolonie^ die
Op
stelt.
het volk.
men op
het platteland moet
onze dorpen vindt;
voor de theoretliische opleidini) van den landbouwer.
daarentegen moet het voldoen
wikkeling ran de
om
onderwijs moet daarom verschillen, naarmate het
lager
gegeven wordt op het platteland of het
dat
Int/ere
a.
aan de behoefte naar
burgerklasse,
en
b.
In
iets
de steden
hoogere ont-
door middel van iiaksciwlen,
strekken tot theoretisehe opleiding voor de ambaehten. 2".
Dat men
bij
scholen van lager onderwijs drie rangen invoere voor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's