GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 382

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 382

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIV.

380

Artikel,

lyke kunnen moeten uitsluiten, dat ten uitersten ongeryrat

is.

Vrag. Wederom zegt men, in 't Oude Testament wierden de kinderen ten aorsten dasje besneden, maar nu doopt men de kinderen ais 't gelegen komt, zomtyds voor, zomtyds na de agt dagen ? .-.

Wat

AntvN'.

een

Doop

belangt,

is

men

in

het bedie-

nen van dezelve, gelyk aan geen geslagte zo ook aan geen dag gebonden doch met de Besnydenis was 'er een andere reden. ISTiet eerder als ten agtsten dage wilde God het kindeken besneden hebben deels, om de swakheid der kinderen te verschonen, die ten asi-sten dag-e sterker waren, om de smerten der besnydenisse te lyden. als terstont na de geboorte. Deels, om de Wet der Ceremoniën te volbrengen, na welken de kinderkens zeven dagen onrein waren, wegens de onreinheid hares moeders, Lev. 12 2, 3. Niet langer als agt dagen wilde de Heere ,

;

;

:

vertoeft hebben, op dat het teeken des Verbonds, en ver-

volgens het Verbond zelve, door vertraginge, of door verzuiminge. of door uitstel van den eenen tyd tot den anderen, niet mogte by zijn volk in klein-agtiuge komen. En de Ouderen zig spoedig vertroosten, dat zy met hare

Kinderen

in

Gods verbond opgenomen waaren.

Vrag. Dan zeggen de partijen, dat 'er geen gebod of exempel, dat men de kinderen moet dopen, in de H. Schriftuur te vinden zy. .•.

Antw. dien, dat

i. Men vind ook geen verbod, of schaduwe van men de kinderen niet dopen mag. 2. De Schrift

heeft veele dingen niet uitdrukkelyk aangetekent, die egter ontwyfelbaar geschied zijn. 3. De exempelen der gedoopte huisgezinnen, verplichten ons te geloven, dat de Ouders met hare Kinderen door den Doop in Gods gemeinte ingelyfc zijn. De Koninklyke Hoveling geloofde, en zyn geheele huis, daar in een kinde was, welk onze Zaligmaker van zijn dood-ziekte heeft genezen. Joh. 4 49. 54. 4. 't Gemeen bevel van dopen was ook genoeg, alzo de Apostelen zeer wel wisten dat den Doop, gekomen zijnde in plaatze der Besnydenisse, aan de kinderen der gelovigen moest bedient worden. :

Ja maar Christi bevel van Leeren, gaat voor Dopen, Matth. 28: 19. En daarom moeten, zeggen partijen, de kinderen niet gedoopt worden, zo lange zy niet onderwezen zijn? .•.

Vrag.

het bevel van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 382

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's