GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 372

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 372

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIV.

370

Artikel,

Cor. 11 27. Zo dan wie worden. En het Avondmaal, onwaerdelyk dit brood eet, ofte den drinkbeker des Heeren drinkt die zal schuldig zyn aan het lighaam en bloed des Heeren. 1

:

,

Hoe bewyst gy dit verder ? Uit de natuur van het water, 't welk stoffelyk zijnde, door haar zelven niet werken kan op de ziel, die geestelyk is, of' een oorzaak zijn van iets dat geestelijk is. 4. Uit de natuur van den Doop: de Doop is een teeken en een zegel van de afwasschinge der zonde. Nu volgt, dat een teeken en zegel de zaak zelf niet kan uitwerken dewyl haar geheele kragt bestaat in aan te wyzen, en te verzegelen. De zeven koeyen zijn de zeven 16. De Besnydenisse is Gods verbond. jaren, Gen. 41 10. De Drink-beker is het Nieuwe Testament, Gen. 17 Cor. ] I 25. De Doop is het bad der weder-geboorte, 1 5. Wat zegt dit anders, dan dat zy 'er schilderyen, Tit. 3 teekenen, ende zegelen van waren? .-.

Vrag.

Antw.

3.

,

:

:

:

:

Uit

5.

dit

te

dryven, volgen veele ongerymtheden, als:

gedoopt zijn de genade der wedergeboorte deelagtig zijn, daar het tegendeel blykt in Simon 21. de tovenaar, die gedoopt was, Handl. 8

Dat

a.

die

alle

:

de ongedoopte van de vergevinge der zon-

b. Dat alle den zouden buiten gesloten zijn daar het tegendeel blykt 43. in den bekeerden moordenaar, Luc. 23 Dan zoude voor den Doop geen genade in de ziel c. ,

:

komen, daar

in

tegendeel de

Moorman

geloofde, eer dat

hy gedoopt was, Handl. 8 38, 39. Dan zoude God moeten wagten met zijne genade d. te schenken aan den mensche, tot hem gelegen ware, :

,

zig zelven, ofte zijne kinderen te laten dopen.

Dan zoude de genade Gods afhangelyk zijn aan e. welgevallen der ouderen, die hunne kinderen of niet, of langzaam ter doop brengen. of spoedig of al 't

,

,

dringt de Belydenisse deze waarheid aan ? Niet, dat de afwasschinge der zonde, door het maar door de besprenginge des uiterlyke water geschied dierbaren bloed des Zoons Gods: die onze Roode Zee is, door welken wy moeten doorgaan om te ontgaan de Tyranye van Pharao; welke is de Duivel, ende in te gaan in 2. Den uitverkorenen, na Petr. 1 1 't geestelyke Canaan

Vrag.

Hoe

Antw.

,

,

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 372

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's