Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 49
KOLONIALE QUAESTIE.
in
tweede
het
zoo goed als
op
school
te
de
voert
om
dat,
ik,
school
49
een eigen vlag.
Weet nu
wekken, een prikkel onmisbaar
en dat de prikkel van
is,
godsdienstige belangstelling het sterkst werkt, hoe kan ooit de energie der natie
dat
stellen,
In
hij
zich dan voor-
op zal waken voor een kleurlooze
school, een school zonder eigen signatuur of karakter
gelijk
de Minister
het initiatief in Nederland voor de Javaansche
'?
antwoord op de bedenking, dat het schoolonderwijs
zijn
heer Moens het uitdrukte, zoo erbarmelijk slecht
de
Minister, zoo ik wèl
dan wel nieuwe wapenen aan
op
zijne tegenstanders uitgereikt.
is
in Indië
gekomen. Bevestigt
nog
niet tot een onderwijs, dien
strijd is
er
bij,
des
naam waard,
met de eischen van den toestand op
Java, dan dat ze tot welslagen leiden kan
Wanneer men
hij
mijn beweren, dat de methode, door de Re-
dit niet
geering gevolgd, te zeer in
Minister
maatregelen ter bevordering van het in-
doortastende
het
De
voornemen was, steeds
landsch onderwijs hadden aangedrongen, maar, zoo voegde
ondanks
in Indië,
heeft de
minder het standpunt der Regeering verdedigd,
zie,
zeide toch, dat al zijn voorgangers, gelijk ook zijn
met energie
is,
?
zoo langdurige ondervinding van het vruchtelooze dezer
pogingen achter zich heeft,
het dan wel raadzaam, halsstarrig te
is
blij-
ven vasthouden aan zoo onprofijtelijk systeem, althans indien een ander stelsel zich
aanbiedt
Vorderde
Engelsche,
is
het
volgen,
feit niet te
zouden
door een van het onze verschillend systeem
heeft
wij
dan
beter
niet
andere systeem te gaan denken
Om
loochenen, dat een andere Regeering,
omstandigheden verkeerende, uitnemende
soortgelijke
in
verkregen
resultaten te
Regeering met het door haar aangenomen systeem
onze
dusver niets, en de
?
aan overneming van het
doen
?
dat systeem te illustreeren, verwijs ik naar de straks reeds ge-
noemde depêche
van
sir
Charles
Wood,
handelend over de
opzettelijk
inrichting van het inlandsch onderwijs in Britsch-Indië, voor Hindoes en
Mahomedanen.
Wat nu
openlijk erkent,
dat de Aziatische heficlmving „abounds
(Art. S.) zin
vindt
De Regeering neemt
men
daarin
P.
?
Dat
de
Regeering
tvith (jrave errors'".
derhalve geen neutraal standpunt aan in den
van indifferentie, maar erkent dat de Aziatische maatschappij elemen-
ten bevat, die als dioaUnyen behooren gebrandmerkt te worden. 2^. de onmogelijkheid erkend voor de Regeering,
van het onderwijs
„The all
om
Wordt
zelf in al de behoeften
te voorzien.
consideration of the impossibility of
Government alone doing
that must be done in order to provide adequate means for the edu-
cation
of
the natives of India, and of the ready assistance which
4
may
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's