GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 225

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 225

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

213

den aard der zaak van Scholasdoor hun absoluut dualisme van natuur en genade. Bij hen geene Theologie, als wetenschap. De öocinianen kennen geen Theologie, bij hen vindt men het Rationalisme. Dooperschen en Socinianen zijn hier Bij

de Dooperschen

is

tiek ganschelijk geen

uit

sprake,

de twee uitersten.

De Lutherschen hebben ook eene andere Theologie,

wijl

beschouwing van het beeld Gods hebben. Het beeld Gods bestaat bij hen niet ook materieel maar enkel ethisch. Bet openbaart zich in de redelijke quali-

zij

een

geheel

andere

was zuiver Piëtist. De rede noemde hij „das Bestie". En als straks, dank zij Melanchton's arbeid, de Scholastiek toch weer haar intrede doet is het, helaas, teiten.

Luther

zelf

niet de Philosophia Christiana.

Daarentegen heeft het Calvinisme de ware Scholastiek gegrepen door zijn zuiveren Locus de imagine hominis. Genade en natuur staan niet dualistisch tegenover elkaar. De iustitia originalis is geen donum super ndditum, maar is de natuur zelf van de naturalia en dies spreekt men van pura naturalia, in tegenstelling met corrupta nataralia. Zoo was er organische aansluiting van de revelatio Dei aan het profetisch intellect van den naar Gods beeld geschapen mensch, en de cognitio Dei insita, het semen religionis, zooals Calvijn het noemde, en het is de taak der Theologie om God recht te leeren kennen d. w. z. te geraken tot de cognitio

Bei acquisita,

Nu komt der zonde

is

explicita.

de zonde wel tusschenbeide, maar het wezen niet dat het

donum superadditum wordt weg-

genomen, want dat was er niet; ook niet dat het beeld Gods geheel wordt weggenomen in dien zin dat de zedelijke qualiteiten van den mensch verstompt worden en hij als een blok of een stok wordt, neen, maar het wezen der zonde is, naar luid der Gereformeerde Dogmatiek eene privatio actuosa. De trekken van het beeld worden van positief negatief, slaan in hun tegendeel om, al wordt ook door Gods gemeene gratie, de absolute werking gestuit, zoolang de dag Zijner glorie nog toeft. Maar tegenover de zonde staat de regeneratio, de herstelling van het beeld Gods, dat in zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 225

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's