GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 197

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 197

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

185 ter sprake:

„Utrum peccatum

sit

ens vel non ensf' Het

peccatum omissionis is geen Ens, of, het is meer bepaald „non ens, non negativum, secl privativum." En hierin ligt tevens het antwoord op het sophisma: „Propter non ens nemo pnnitur; Peccatum est non ens; Ergo." Want het peccatum is een non ens privativnm, en niefc negativum. En leert Flaccidus in den Loens de peccato originali: „Peccatum originale est Ens", dan zegt Maccovius: Falso. Want één van tweeën: óf het is een Ens independens, en dan is het God, of het is een Ens dependens, maar dan is het ook in fieri, in esse, in conservari van God dependens, en dat is blasphemie. Flaccidus antwoordt: is het dan nihil'? want ens óf non ens is ten slotte toch het alternatief. Tertium non datur. En dan ligt de conclusie voor de hand „propter nihil homo punitnr a Deo, quod absurdum." Maccovius antwoordt, dat de Metaphysica ons een tweeërlei nihil leert (nihil duplex), a. een nihil negativum; h. een nihil privativum. En nu appliceert hij deze Metaphysica alzoo op de Theologie: ^,Propter nihil negativum nemo punitur. At punitur aliquis propter nihil privativum, quale est peccatum."

§

8.

*)

Handhaving van het gebruik der kunstwoorden.

Hiermede nu hangt ten nauwste saam, ja, is er onafscheidelijk mee verbonden, het gebruik van technische woorden, van philosophische termen die niet aan den Bijbel ontleend zijn, maar die men aan de Philosophie te danken heeft. Men weet hoevelen daar bezwaar tegen hebben, en zeggen, alleen eene Bijbelsche Theologie te willen aanvaar-

woorden te willen gebruiken. Te Maccovius bij zijne philosophische en metaphysische beschouwingen in relatie tot en in verband met de Theologie, zich ook voor het gebruik der kunsttermen te verdedigen had. Deze § wil onderzoeken, wat den, en

begrijpen

^)

alleen Bijbelsche is

Metaphysica,

het, dat

p.

12.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 197

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's