GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 292

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

280 irnpedire,

terwijl

van de permissio moralis of ethica te is, en niet anders is dan eene

spreken de facto blasphemie contradictie in

God

stellen.

Thans hebben we ons onderzoek verder voort te zetten en te vragen, in welke verhouding de Voorzienigheid Gods, volgens Maccovius en Lubbertus, tot de zonde staat. De Providentia Dei is bij Maccovius en bij alle Gereformeerden niet alleen een van

te

voren den, of een voorzien

in,

maar

ook, en ziehier het speciaal Gereformeerde, een voorzienig

Lubbertus laat zich over den val zeer voorzichtig spreekt nooit over het Decreet, Gods Wil en Gods Providentia vóór de zonde. Hij handhaaft trouw zijn uitgangspunt, dat de mensch in Gods Decreet voorkomt als homo lapsus. Voor den val geeft hij tweeërlei oorzaak op. „Vera igitur causa humani peccati est duplex. Una externa. Altera interna. Externa est Satan, qui homini suasit ut a

bestel.

uit. Hij

Deo

deficeret.

Interna est voluntas humana, consilium Dia-

Deo sponte dehciens." ^) Volgens de Providentia de realiseering van Gods Raad, de uitvoering van Gods Wil, en daarom openbaart zich in die Providentia Dei het odium Beneplaciti en de Voluntas boli

sequens, et a

libere

Maccovius

is

permittendi. In die Providentia realiseert zich de Permissio

door de privatio auxilii, de subtractio gratiae. Maccovius haalt eenige citaten aan, o. a. van ürsinus: ,,Permissio est gratiae divinae subtractio", en van Wittakerus „Permissio peccati est privatio auxilii divini, quo :

posito

peccatum impediretur." Het

is

dus door terug te

trekken, te ontnemen die genade, hulp en bijstand, die de

mensch noodig had om te blijven.

*)

in

den staat der rechtheid staande

Elders zegt Maccovius, na eerst gesteld te heb-

ben: „Deus decrevit peccata, sed non, efflcere verum permittere tantum, et in bonura finem ordinare," dat die permissio de

is

dellijk

')

„subtractio gratiae divinae," en voegt daar onmid-

aan toe: „Subtracta autem gratia divina, non potest

In Catechesin Palatino-Belgicam, p. 90.

) Loei Comm.,

p.

417.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's