Johannes Maccovius - pagina 405
393
Met derlijk
wordt Maccovius. Maar wel wordt afzonnaar zijne werken verwezen en dienaangaande er geciteerd
gevoegd: „ubi obiectiones dissolvit." (p. 537—540). Quod ad b wordt uiteengezet dat de oorsprong van dezen twist is te danken aan de Roomschen, die de natura humana van Christus aanbidden; aan de Ubiquitisten die eene adoratio carnis Christi leeren, en Christus aanbidden bij
qua Mediator, als ^sh^paTrog; aan de Socinianen, die loochenen dat de Godheid van Christus bewezen wordt uit Zijne aanbidding, en leeren dat Christus qua of quatenus Mediator adoratie ontvangt als causa media of secunda van alle dingen „quae saluteni nostram spectant", en als intermedius
met den Vader die alleen te causa prima, primum efficiens et ultimus
religionis finis, in tegenstelling
aanbidden is als en ten slotte aan de Remonstranten die den Socinianen vrij wel op dit punt in het gevlei komen, door te leeren dat Christus niet alleen als de Zone Gods, maar ook qua Mediator te aanbidden is, en wel met eene andere en eene mindere finis
;
adoratie, (p. 540
— 544).
Quod ad c wijst Voetius er op dat er drieërlei beschouwing over de waarde van deze Controvers is. Ten eerste van hen die de beteekenis er van overschatten, ten tweede van hen die haar waarde onderschatten, ten derde van hen die haar waardschatten. Deze Controvers is na de Polemiek met de Socinianen en Remonstranten „alicuius momenti". 1". omdat ook hier de stelregel doorgaat: In Theologia etiam vera dicere, periculosum est. Dat geldt de Deo, de Trinitate, maar ook de Persona Christi. 2". omdat het hier bepaald aankomt op wat beide partijen onder het woordeke qua, en door het begrip ratio formalis
verstaan.
Hier geldt het ten volle:
„Vides frater,
quantum referat scite omnia distinguere." 3**. omdat door deze Controvers onder broeders, te weinig op de Controvers met de Socinianen gelet wordt. „Quia alterutra pars non satis feliciter causam Dei contra Socinianos tuetur, nee satis fortiter eos refutat."
momenti." En daarom mag men ze niet voor eene spitsvondigheid uitmaken, „ideoque pro
Maar toch
ze is „alicuius
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's