GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 139

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 139

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

127

komen,

zij

het ook door de reactie van het oogenblik, over-

dreven en eenzijdig. ZwiNGLi

was ook

eerst,

als

Reformator, zeer tegen de zijn „de Vera „Philosophiae interdictum est

Philosophie ingenomen. In de voorrede van et ialsa religione" schrijft hij

:

a Christi scholis." Hij gaf ook nog een: „Brevis in Evangeli-

cam doctrinam

Isagoge", en een

clara expositio."

:

„Christianae fidei brevis et

Deze werken toonen dat Zwingli van de

stelsehnatige Godgeleerdheid niet afkeerig

Melanchton

is.

Hij

is,

evenals

in zijn eerste periode, positief, niet Scholastiek.

YsBKAND VAN Hamelsvelü

de werken van Zwingli

prjjst dies

van de Systematisch-dogmatische hij, daarin worden de geloofswaarheden „duidelijk en bondig uit den Bijbel bewein zijn „Historisch berigt

Godgeleerdheid", want, zoo zegt

door gegronde redeneeringen krachtig gestaafd, en tegen andersdenkenden mannelijk verdedigd. De geheele zen,

voordracht daarenboven haarkloverijen,

uit later

geheel

vrij

van

alle schoolsche

waarvan de dogmatiek der Roomsche God-

geleerden zoo geheel tijd,

is

dan

sla

vol

was.'"

men Gasz

^)

men een oordeel waar we lezen: „Denn

Of wil

op,

wie der Commentar im Ganzen sich wenig auf dogmatische Sonderangen einlaszt, sondern lieber verwandte Vorstellungen verbindet und die Begriffe vereinfacht;, statt sie zu compliciren: so wird namentlich das dogmatische Moment des Glaubens nicht so rein herausgestellt, dasz nicht die Begleitung des Sittlichen und Practischen sogleich hatte hinzutreten mussen. -) Bullinger volgt hem op. Maar al zijn

Zwingli en Bullinger de baanbrekers der stelselmatige Godgeleerdheid onder de Gereformeerden, toch is de persoon

van veel meer aanbelang. De Zwingliaansche richting moest het veld al spoedig ruimen voor de van

Calvijn hier

Calvinistische.

Calvijn

is

Humanist

de Humanist

is bij

in

den goeden zin des woords. „Noch noch de Chris-

Calvijn in den Christen,

')

YsBBAND VAN Hamelsyeld, Algemeeue

Kerkelijke Gesch.,

^)

Gasz, Geschichte der Prot. Dogm.,

97, 98.

I,

p.

XXV,

p.

144.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 139

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's