GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 187

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

175

gicae sunt mixtae quae unum tantum terminura habent theologicum, alterum v. terminum ex Philosophia depromptum, tales conclusiones si aliuncle medios accipiunt quam ex theologia non important illud turpe vitium, qnod vo-

catur transitus de genere in genus, exemp. g. sit conclusie contra Pontificios formata, Accidentia panis et vini in Eugaristia non sunt extra panem et vinum, ut volunt Est conclusio theologica, et pertinet ad locum communem de Eugaristia, sed non est conclusio pura theo-

Pontificii:

quia omnes terminos sive totum praedicatum et subiectum non habeat theologicum. Verum est conclusio Theologica mixta ex terminis sive rebus theologicis et logica,

Philosophicis."

„Terminus en. unus sive res Theologica est Eugaristia. „Terminus alter sive res Philosophica est accidens et sub„iectum. lam quia medius terminus sequitur naturam re„rum in conclusione positarum, poterit depromi partim ex „Theologia, partim ex Philosophia, iam(?), partim ex natura „Eugaristiae, partim ex natura subiecti et accidentis." *) Het nut van de studie der Philosophie komt, om het

maar

één voorbeeld te laten, bijzonder uit in de leer der Drieëenheid. Als er b.v. gevraagd wordt of bij de uiteenzetting der leer van één God en drie Personen, niet eerder bij

van eene Quaternitas dan van een Trinitas dient gesproken te worden, dan luidt het antwoord van Maccovius: Neen. 1^ „Quia personae non sunt res, sed modi subsistendi, modi autem subsistendi non sunt entia, quia si entia essent, tum certe in Metaphysica essent, at hoc absurdum, quia Metaphysici docent modos non esse Entia. Alias si entia essent,

modorum darentur modi, et sic processus

in infinitum.''

Quia persona abstractive sumpta est relatio: at relatio quia omne Ens habet respectum ad causam efficientem et finem; Relationis ergo daretur relatio, et sic 2.

non

est Ens,

processus in infinitum." 3.

')

„Quia

si

relationes

Systema Breve, Caput

I,

p.

essent

4^ en 5*.

Entia,

tum falsum

illud

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's