GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 167

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 167

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

155

„sunt

a suis principiis, in qiiibus animus

quaedam remota

Maar dat

geldt niet van de quae proxiine accedimt ad SLia principia, id ipsum locum habere non possit." Ten opzichte van de consequentia remota geldt Filipp. SilS''. Maar wel moet de consequentia remota „cum non e principio statim, sed e proximo deducitur, tum proximum id é proximo, donec perventum sit ad principium." Maar de gewone en eenvoudige menschen (idiotae et rudiores) kun-

pius etiam potest hallucinari/'

consequentia proxima, „cum in

iis

nen toch geen consequenties maken! Als dat waar is dan: „tum certe, male egit Christus quod apud turbam ea quae scitu ad salutem maxime sunt necessaria, per consequentias ostenderit, ut patet de resurrectione Matth. 22 et Lnc. 20."

En

^^item

rede in

male

Act.

2.

En

heeft in Matth. 22,

schare (dat

met

Petrus, ut alios omittam"

fecit

zijn

gedaan van gewicht, de

niet alleen dat Christus het

maar

ook, en dat

is

de eenvoudige en gewone lieden, de „idiotae

zijn

hem. En als Petrus „per consequentias" redeneert, dan worden er uit die schare drie et rudiores") verstond en begreep

duizend toegebracht.

den mensch uit Zijn Woord een

Voorts wordt op nieuw betoogd dat het

bij

wel kan, maar bij God onmogelijk is „deductio ad impossibile" te maken, want God

is

Sapien-

tissimus.

In het algemeen

zoodanig geeft „ut

algemeene Wet

is

sit

God Zijn Wet universalis.'' En nu deze

reeds dit waar, dat

Catholica et

non potest ad singulare, sine consequentia." Christus noemt Schrift, wat uit de Schrift gededuceerd is, zegt dat Mozes zelf gezegd heeft, wat alleen bij gevolgtrekking in Mozes' woorden te lezen is. Het Woord Gods staat tot de consequentie, als de prae„referri

misse tot de conclusie. De distinctio

eene interna.

Hiermede

is

alle

is

eene externa,, niet

Rationalisme afgesneden.

„Aliud est, consequentiae rationem deprehendere, aliud ipsum consequens." Het werk der ratio is „dispicere consequentiae rationem", maar het is een zaak des geloofs „consequens credere." De rede, waardoor men tot de consequentie kwam is nooit argument, alleen instrument. Gods

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 167

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's