Johannes Maccovius - pagina 167
155
„sunt
a suis principiis, in qiiibus animus
quaedam remota
Maar dat
geldt niet van de quae proxiine accedimt ad SLia principia, id ipsum locum habere non possit." Ten opzichte van de consequentia remota geldt Filipp. SilS''. Maar wel moet de consequentia remota „cum non e principio statim, sed e proximo deducitur, tum proximum id é proximo, donec perventum sit ad principium." Maar de gewone en eenvoudige menschen (idiotae et rudiores) kun-
pius etiam potest hallucinari/'
consequentia proxima, „cum in
iis
nen toch geen consequenties maken! Als dat waar is dan: „tum certe, male egit Christus quod apud turbam ea quae scitu ad salutem maxime sunt necessaria, per consequentias ostenderit, ut patet de resurrectione Matth. 22 et Lnc. 20."
En
^^item
rede in
male
Act.
2.
En
heeft in Matth. 22,
schare (dat
met
Petrus, ut alios omittam"
fecit
zijn
gedaan van gewicht, de
niet alleen dat Christus het
maar
ook, en dat
is
de eenvoudige en gewone lieden, de „idiotae
zijn
hem. En als Petrus „per consequentias" redeneert, dan worden er uit die schare drie et rudiores") verstond en begreep
duizend toegebracht.
den mensch uit Zijn Woord een
Voorts wordt op nieuw betoogd dat het
bij
wel kan, maar bij God onmogelijk is „deductio ad impossibile" te maken, want God
is
Sapien-
tissimus.
In het algemeen
zoodanig geeft „ut
algemeene Wet
is
sit
God Zijn Wet universalis.'' En nu deze
reeds dit waar, dat
Catholica et
non potest ad singulare, sine consequentia." Christus noemt Schrift, wat uit de Schrift gededuceerd is, zegt dat Mozes zelf gezegd heeft, wat alleen bij gevolgtrekking in Mozes' woorden te lezen is. Het Woord Gods staat tot de consequentie, als de prae„referri
misse tot de conclusie. De distinctio
eene interna.
Hiermede
is
alle
is
eene externa,, niet
Rationalisme afgesneden.
„Aliud est, consequentiae rationem deprehendere, aliud ipsum consequens." Het werk der ratio is „dispicere consequentiae rationem", maar het is een zaak des geloofs „consequens credere." De rede, waardoor men tot de consequentie kwam is nooit argument, alleen instrument. Gods
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's