Johannes Maccovius - pagina 177
165
Een andere onderscheiding van den conceptusformaUs(„(\m:e est proprie dicendo conceptus") is: a. obïectivus; b. suhiectivus.
De
conceptus obïectivus
is
die „qua videlicet toti naturae
divinitatis vestigia impressa sunt, ut
rimam materiam cognitionis De conceptus suhiectivus is
amplissimam
et uber-
divinae nobis exhibeant." „in
ventribus nostris, quibus
sensum naturae sic insitum haerere dicimus, ut omnibus sit, non modo naturalis Deum noscendi vis, et facultas; sed nulla etiam sit ratio tam barbara, tam effera, cui non insideat ex naturali lumine haec ipsa persuasio." *) In dit alles blijft Maccovius op den bodem der realiteit staan en nooit laat hij van dezen regel af, die hij in schier al zijn werken herhaalt: „Intellectum divinum esse normam rerum; res vero esse normam intellectus humani." ^) divinitatis in
Maar Maccovius
goed Scholasticus de ratio als ancilla ten dienste der Theologie stelt, rekent als Calvinista rigidus, als Gereformeerd Theoloog ook met het feit der zonde. Zijn Erkenntnistheorie laat dit feit der zonde niet die
als
links liggen.
Het beeld Gods was
voor den mensch De zonde neemt echter niet het wezen van den mensch weg. Verstand en wil blijven dus. Maar wat de zonde wel doet, is de natuur van den mensch verdorven maken, de actie van positief negatief laten werken. En zoo ook tast de zonde den mensch aan èn in zijn intellect èn in zijn wil. in materieelen zin
het hebben van een intellect en een wil.
Ten opzichte van het
intellect
wordt
dit aldus
nader
uitgewerkt:
„Respectu intellectus est proclivitas dubitandi de Deo, deque voluntate eius, orta a privatione eius virtutis, qua ante lapsum potuimus perfecte cognoscere, quae ad bonum et salutem nostram pertinebant. Hinc scriptura de hoc peccato agens, 2 Cor. 3 5 (inquit) nos a nobis ipsis aptos non esse, ne ad cogitandum aliquid boni." :
')
Deze quaestie
is
voor de Theologie van groot gewicht ten opzichte der vraag,
of er al of niet een natuurlijke Godskennis ^)
Metaphysica, p. 52.
is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's