GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 301

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 301

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

289

evenire vult praeter peccatum. facit;

aut

liic

Deus non vult perraittere peccatum propter

sensus est; se,

hoc

est,

propter peccatum, sed propter aliud aliquid, hoc est, ut sit medium ex ordinatione divina ad aliquod bonum efficien-

dum, non quidem per

God heeft

se,

sed per accidens."

^)

zoo leert Maccovius, het peccatum niet se gewild, maar per accidens. Alleen

dus,

qua peccatum, niet per

een middel „ad iustitiam Dei punientem demonstrandam." En in deze solutie ligt dan ook het antwoord waarom de Condemnatio, hoezeer een raahim physicum, toch evenzeer een bonum ethicum of ra orale is. Voorts hebben we nu aan de hand van Maccovius na te gaan de verhouding van het peccatum tot de libertas, die na de distinctie van maluui physicum et ethicum, en na het betoog dat de voluntas permissiva eene permissio physica is, en bestaat in het ro non impedire, gemakkelijk begrepen kan worden en straks tot geen andere conclusie leiden kan, dan dat God in zijn straften van den zondaar

als

volkomen rechtvaardig is. De mensch is een redelijk en mensch is niet een stok of een een eigen

ik,

dies een zedelijk wezen.

De

blok, maar de mensch heeft een eigen gedachte, een eigen doel, waardoor

de daden die hij krachtens het eeuwig Decreet doet, zijn eigen daden worden, waarvoor hij persoonlijk verantw^oordelijk wordt.

Het

is

niet alleen een actus Dei,

actus homhiis. Er heeft is

eveneens causa,

zij

het ook causa secunda.

Communes

In de Loei

maar ook een

een concursus plaats. De mensch spreekt Maccovius van een con-

van een causa secunda. ^) In zijn Theologia Quaestionum noemt hij het concomitantia. En de applicatie van dien concursus op het peccatum werkt Maccovius aldus uit: _„Praeter subtractionem gratiae assistentis est Praemotio ad agendum (sive concursus Dei ad vetitum actum, quoad substantiam actus, non quideui formaliter. sed concomitanter, et consequenter ; nisi enim Deus promo veret causam secuncursus,

')

Loei Comm.,

)

Loei Comm., p. 438.

p.

207.

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 301

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's