GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 92

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE NATUURLIJKE GODSKENNISSE.

90

den staat der rechtheid hem deed wandelen

in

in kinderlijk

vertrouwen, en, in den staat der herstelling door de weder-

hem

geboorte,

armen van

blijmoedig doet rusten in de beschermende

zijn

Vader, die in de hemelen

is.

vestigen wij de aandacht op Alvorens verder te de hierboven aangehaalde woorden, en wenschen wij te onderzoeken, welke de bedoeling dezer bijbelsche spreek-

gaan,

wijze

zij.

De mensch lichaam.

bestaat dichotomisch,

Zijne ziel

d.

w.

z. hij

heeft ziel èn

een geest en heeft een bestaanswijze,

is

aan de geestelijke wereldorde. Al is het, dat de band, die ziel en lichaam verbindt, zeer nauw en innig is, zoodat het lichaam onder den onmiddellijken invloed staat van het zieleleven, en, omgekeerd, de ziel de werking beantwoordt

die

van de gesteldheid des lichaams ondervindt, toch is het alleen door middel van de ziel, dat wij in contact treden met de geestelijke wereld. Door haar gevoelen wij en nemen wij waar zij ontvangt indrukken uit de sfeer des geestelijken levens zij vindt hare uitdrukking in wat wij ons „karakter" ;

;

noemen

;

door haar

of worden

naaste

haar smaken

wij

haar hebben wij Intusschen

bezit

de

zij

ziel

logisch

;

zetelt

denkt

wij

sympathie

voor onzen

met afkeer van hem vervuld

;

door

blijdschap of lijden wij droefheid

;

door

lief

denken èn willen dat

koesteren

wij

of haten wij.

vermogen van te kunnen zekeren zin zou men kunnen zeggen,

de in

ziel

in het

en

het

hoofd of verstand, voor zooverre

ten gevolge daarvan besluit

;

dat

zij

wat met het wilsleven, het leven der genegenheden, het gevoelen van lust hare

plaats heeft in het hart, voor alles

of onlust saamhangt. Juist deze onderscheiding heeft er toe geleid, dat men van oudsher sprak van de redelijke ziel en van de gevoelende ziel. De woorden: „doorzoekende de binnenkameren des buiks," doen onmiddellijk verstaan, waarover het hier gaat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's