GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De heer Ds. E. Cesar Segers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heer Ds. E. Cesar Segers

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 5 Oct, 1888.

De heer Ds. E. Cesar Segers heeft over de „reorganisatie der kerk" in de Wag. van 22 September een artikel geplaatst, dat zeer de aandacht trekt.

Na een inleiding over het voorstel van Dr. Van Ronkel, dat thans niet ter zake doet, laat hij zich aldus uit:

Rond en open werd het in de Synode door zeer rechtzinnige leden uitgesproken, dat die Drie Formulieren in dien ouden vorm, niet meer letter voor letter door hen goedgekeurd kunnen worden; dat zij overtuigd zijn, dat zij menige heerlüke waarheid, door de vaderen beleden, evenzeer van harte gelooven, maar die op andere en meer Schriftuurlijke wijze zouden willen formuleeren, en dat zij daarom niet gaarne de Formulieren zouden onderteekenen, omdat zij zelfs den schijn niet op zich willen laden van instemming met ieder woord en .volzin, iets wat, huns inziens, een gunstige en eerlijke onderteekening eischt. Rekenen met gravamina achten zij dubbelzinnig, en daarom zouden zij ook geen vrijheid hebben om afwijkenden niet alleen van de letter, maar van den inhoud der belijdenisschriften kerkrechtelijk te beoordeelen Anderen gingen wel niet zoo ver, en meenden dat er evenwel een grens is en behoort te zijn, en dat zij, daartoe geroepen, vrijheid zouden hebben om naar hun overtuiging bestrijding van wat in Belijdenis en evangelie de hoofdzaak is, onder de kerkelijke censuur te straffen. Genoeg om te doen gevoelen, dat van wezenlijke reorganisatie der Kerk geen sprake kan zijn, zoo dit gewichtige punt niet tot helderheid gekomen is. Wie zou willen een reorganisatie, maar zonder leertucht ? Maar wie wil leertucht, zonder nieuwe, duidelijke leerjormuleering ? In alle bescheidenheid zou ik allen voorstanders van reorganisatie willen verzoeken dit punt tot klaarheid te brengen, ons met duidelijke voorstellingen te gemoet te komen, opdat de kerkelijke atmosfeer gezuiverd worde; wij weten wat wij aan elkander hebben, en de benamingen, die ter kenschetsing gegeven worden, wezenlijk iets beteekenen, en niet zooals thans vaak louter als middel ter verdachtmaking gebruikt worden.

Dit is klt.re wijn.

Het is nu uitgesproken: De Drie Formulieren van e enig he id eerst weg, en dan zullen tvij de kerk reorganiseerenl

We zeggen dit niet met bitterheid. Integendeel, we prijzen den moed waarmee de heer Segers uitspreekt, wat ieder kenner sinds lang wist, maar wat nog steeds onder stoelen en banken wierd gestoken.

Ter Haagsche Synode beleed niet één orthodox liJ, dat hij de Drie Formulieren beaamde.

Ze gingen in twee groeien uiteen.

De ééoe groep erkende, dat er in die Formulieren wel menige heerlijke waarheid stond, maar dat ook die anders moesten geformuleerd. De andere beleed nog de „hoofdzaak" van wat er in vervat is.

Beide echter kwamen daarin overeen: i". dat zij ze niet zelven onderteekenen wilden; 2". dat ze van niemand onderteekening der Formulieren wilden eischen; en S**. dat kerkelijke leertucht in geen geval naar den maatstaf van deze formulieren moest gaan.

Nu concludeert Ds. Segers hieruit, en o. i. terecht, dat men in dezen valschen toestand niet blijven kan.

Een kerk moet, zegt hij, een leer hebben, en naar die leer ^a^^^ uitoefenen. Maar om dit te kunnen doen, moet ze haar belijdenis formuleeren.

Nu heeft de Genootschapskerk nog wel in naam een belijdenis, maar/eiteli/kheeit ze er geen. Immers, wat in de Drie Formulieren staat belijdt de Synode niet meer, en wat ze belijdt is niet geformuleerd.

Praemissen, waaruit hij dan deze volkomen juiste conclusie trekt, dat dus de Synode er eerlang toe over moet gaan, om haar eigen belijdenis anders te formuleeren, en deze nieuwe formule voor de Drie Formulieren van eenigheid in plaats te steller.

Hier is niets tegen in te brengen; maar het bevestigt dan ook ten volle ons beweren, dat de Genootschapskerk niet haar kerkenordening naar haar leer, maar omgekeerd haar leer naar haar kerkenordening gaat wijzigen.

Zoo valt dan de blinddoek.

Men weet nu waar men aan toe is, en de voorstanders van de Drie Formulieren die nog in het Genootschap bleven, zien wat hun wacht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 oktober 1888

De Heraut | 4 Pagina's

De heer Ds. E. Cesar Segers

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 oktober 1888

De Heraut | 4 Pagina's