GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELS VOOR BLINDEN.

Dezer dagen stond in de kranten te lezen hoe het HeiUg Evangelie naar de beschrijving van Johannes, in druk voor blinden is uitgegeven door het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Het is gedrukt in zoogenaamd > Braille-schrift." Dit schrift bestaat uit letters door punten gevormd, welke in het papier ingedrukt en door de blinden met de vingers gelezen worden, en dat vaak binnen enkele dagen aangeleerd wordt.

Dit nieuwe boek, zoo lazen we verder, verdient alle aandacht en bewondering, daar men er in geslaagd is eene drukwijze te vinden, waarbij de regels der vóór-en keerzijde in elkaar vallen, zonder het minst aan de duidelijkheid te kort te doen. Ja het is zoo, dat het naar et oordeel van deskundigen, alles in de schauw stelt wat in het buitenland in dezen arbeid erd bereikt.

Genoemd Evangelie is thans in linnen band e bekomen voor / 3, - aan het huis van het ederl. Bijbelgenootschap, te Amsterdam. Daar ordt tevens aan onvermogenden den weg geezen om het boek tegen verminderden prijs of kosteloos te ontvangen, terwijl bij elk exemplaar eene handleiding gevoegd is toïliet aanleeren van het Braille-schrift.

Mocht nu maar het gevolg van deze zaak zijn, dat spoedig menige blinde zich verheugen moge, dat hij in het bezit gesteld is van een Evangelie, dat hij zelf lezen kan.

Dit is wel een zeer goede tijding omdat nu aan de ongelukkige blinden een middel is gegeven om op gemakkelijke en goedkoope wijs, ja voor niet, in 't bezit te komen van Gods dierbaar Woord

Een Bijbel voor blinden uit te geven s natuurlijk altijd moeilijk want de letters moeten zoo zijn, dat men ze voelen kan. Vandaar dat men altijd tamelijk groote, dikke en dure boeken moet drukken. In Engeland b.v. zijn er 39 Bijbelboeken uitgegeven in blindenschrift, die samen zeventig gld. kosten. De Duitsche psalmen voor blinden kosten vier gulden

Na is men al zoover, dat de letters aan beide zijden, gelijk bij een gewoon boek, tegen elkaar gedrukt worden, terwijl vroeger de regels die er boven op liggen tusschen elkaar vielen, zoodat het boek zeer groote bladen moest hebljen.

Het Braille-schrift is uitgevonden door den blindenondervvijzer Braille te Parijs. Het be staat uit punten, wier plaats aanwijst welke letter, wordt bedoeld, wat echter beter is te begrijpen als men 't ziet dan wamieer 't beschreven wordt. Dit alphabet gebruikt men ook voor cijfers en muziek. De blinde schrijft de letters heel gemakkelijk op papier, dat op een loöden plaatje ligt.

Vroeger en ook nog wel gebruikte men voor het blindenschrift de gewone Romeinsche letters. Dit heeft het voordeel dat dan hetgeen de blinden schrijven, ook door zienden is te lezen. Ook heeft men wel de gewone letters, maar gevormd uit een opeenvolging van punten, shet prikschrifi", net als gij wel eens met een speld figuren prikt in papier en die ge aan de achterzijde kunt voelen.

Nu denkt gij misschien dat men veel moeite kon uitsparen, door dien enkelen blinden die er zijn eenvoudig maar voor te lezen wat zi moeten weten. Doch dan zoudt ge u zeer vergissen. AVant vooreerst zijn er een menigte zaken, denk b. v. maar eens aan aardrijkskunde en muziek, die men iemand kwalijk kan leeren alleen door voorzeggen en voorlezen. Maar daarbij is het ook onjuist te denken dat er zoo maar hier en daar een enkel blind mensch is. Neen, in landen zooals het onze vindt men op de 1500 a 2000 nienschen c'én blinde. Dat maakt voor Nederland reeds een groot getal. Weet ge wel hoeveel r En in warme landen is het getal nog grooter. Als dus die inrichtingen voor blinden, zooals er b. v. te Amsterdam bestaan, om geld vragen, moogt gij gerust wat geven en den Heere danken die u nog goede oogen gaf, zoodat gij dit lezen kunt.

Hoe men nu op het denkbeeld gekomen is de blinde zoo te onderwijzen zullen we misschien . later eens zien. Zeker mogen we den Heere loven die den menschen tot zulke schoone uitvindingen het verstand gaf, en die alzoo zorgt dat ook zij die de lichamelijke oogcn missen toch niet verstoken zijn ^'an het licht dat schijnt in een duistere plaats, van liet Woord Gods.

EEN ANTWOORD.

_ Haast zouden we zeggen: ÉÉN antwoord, ontvingen we op de vraag door onzen lezer D. J. te T. gedaan aan zijn medelezers. Blijkbaar is dus het geven van antwoord nog al moeilijk. Onze vriend A. de ]'. 'te N. I, . heeft er zich echter aan gewaagd eh ook nog aan meer, en daardoor even als door zijn bescheiden schrijven een goed voorbeeld gegeven. Hij zegt o. a.: Dewijl eene vraag ter beantwoording voor­ , kwam in de Heraut van 10 Juni over een vers in Thessalonicensen 3 alwaar men door een teete verplaatsen, eene geheel andere bedoeling zou j kunnen verkrijgen, zoo kon ik bij het nalezen, zoomin in den eersten als in den tweeden brief hoofdstuk 3 iets daarvan vinden (hoewel ik het niet zou kunnen opgemerkt hebben.) Doch kan e hier soms i Thess. 4 vers 14 v/orden bedoeld, alwaar men door eene komma te verplaatsen een geheel andere beteekenis verkrijgt, n.l. bij deze woorden, salzoo zal God degene die ontslapen zijn, in Jezus weder brengen met Hem. Zoodoende zouden alle ontslapenen, in Jezus worden weder gebracht, terwijl wij door deze. comma achter de naam Jezus te laten staan, den zin des Bijbels blijven behouden.

Verder nog mijne gedachte over het vers door eene vrome dichteres gemaakt in de Heraut van 17 Juni. Mijns inziens ziet dit op Spreuken 8, alwaar evenzoo over . de Opperste Wijsheid wordt gesproken als deze dichteres in haar vers voordraagt.

Wat nu het eerste betreft, zoo zal onze vriend de J. wel zoo goed zijn te berichten of er een vergissing heeft plaats gehad. Aangaande het tweede nu zou misscliien Spreuken 3 nog beter kunnen gelden voor hetgeen bedoeld wordt, al wordt .ook in hoofdstuk 8 zeker over hetzelfde onderwerp gesproken.

AAN VRAGERS.

Jac. D.B. Orange-City S. C. Ja. Op uw eerste vraag over Ezechiël 16 : 53 en 55 dient het antwoord, dat hier gedoeld wordt, op het Sodom, uit Loths geschiedenis bekend. De zin van vers 55 kan dan zijn, dat zoomin als Sodom weder gebracht wordt, tot zijn vroegeren staat zoomin ook het afvallig Israël en Juda, althans voor dien tijd op welken de profeet doelt. Over dien tekst die ook anders verklaard wordt, gelijk over uw tweede vraag, is echter in de rubriek »Voor kinderen" (heeft u daar wel op gelet.') moeilijk uitvoerig te spreken. In het tijdschrift ^xfW«V willen we gaarne over dergelijke dingen, die boven de bevatting van jonge lezers gaan, nader spreken. U gelieve dus daaraan dergelijke vragen in te zenden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1894

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1894

De Heraut | 4 Pagina's