GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Rumor in casa.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rumor in casa.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 124 April 1896.

De kerkeraad vaa Bellen, die tegen den zin van de Moderne kerkvoogdij, een Ethisch predikant liet optreden, is in het ongelijk gesteld.

Hier koos het kerkbestuurTpartij vóór de Modernen tegen de Ethischen.

Te Stolwijk is de Moderne predikant geschorst, omdat hij den Doop niet reglementair bediend heeft.

Hier koos dus het kerkbestuur partij vóór de Ethischen tegen de Modernen.

In Middelburg kregen, evenals in Beilen, kerkvoogd en kerkeraad het te kwaad, en spijkerden kerkvoogden schuinsche latten over de niet verhuurde zitplaatsen.

In Leiden vraagt eenerzijds de Moderne groep en anderzijds de Gunningiaansche fractie om een reorganisatie van het kerkbestuur.

In Bergambacht is het in den° kerkeraad zelven, wat de menschen noemen, »hommeles."

En in den Haag is een kerkvoogd, geen minder dan de heer Mr. H. Graaf van Hogendorp, tegen de predikanten te velde getrokken.

Hij betuigt, dwaas genoeg, dat de kerkvoogdij een van God ingesteld ambt is, zoogoed als de kerkeraad. Dat de kerkvoogdij is de keukenmeid, die voor voedsel zorgt, de kerkeraad de werkmeid, ' die het werk heeft te doen.

En na deze stichtelijke, min verheven vergelijking, betuigt hij, nog nooit een predikant te hebben gevonden die bescheider^^as.

Hoor slechts:

Slechts al te veel meenen Kerkeraden, datjzij alleen de Gemeente vertegenwoordigen, dat zij alleen alles te zeggen hebben, en dat het College van Kerkvoogden alleen bestaat, om hun te gehoorzamen.

Een geheele verkeerde opvatting. In iedere huishouding bestaan tweeërlei behoeften; die van de voeding en die van het in orde houden van het huis; daarvoor worden veelal twee dienstbaren aangewezen; wanneer deze beide ieder binnen de perken hunner werkzaamheid blijven, hun eigen zaken goed behartigen, en elkander achting toedragen, dan gaat alles goed, en zal de onderlinge harmonie behouden blijven; maar wanneer de ééne over de andere wil heerschen, en wil voorschrijven wat er gedaan moet worden, zich met eens anders doen bemoeit en de andere minacht, dan is het uit met de goede harmonie. Zoo ook in de Gemeente; ook in hare huishouding bestaan de tweeëilei genoemde behoeften; voor de eene heeft de Gemeente den Kerkeraad aangewezen, voor de andere Heeren Kerkvoogden; binnen den kring hunner werkzaamheden, plichten, bevoegdheden, zijn beiden vertegenwoordigers der Gemeente, zijn beiden souverein, behoudens verantwoordelijkheid aan hunne lastgevers, zijn beiden volkomen gelijk; beiden hebben elkander te eerbiedigen.

Van de zijde der Kerkeraden ontbreekt die erbied voor Kerkvoogden slechts al te veel, en aarvan draagt het bovengemelde artikel zeer duidelijk de blijken; daarin spreekt een geest an verzet tegen de van God gestelde machten; en geest van revolutie, die alle deelen der maatchappij doorzuurt, en in onze kerkelijke toestanden slechts te veel wordt aangetroffen, een iskenning van de werkelijkheid en van den ard der dingen.

7. Van waar dat komt is gemakkelijk aan te ijzen; ik schrijf «lechts twee zinsneden over it het gewraakte artikel, doch met een geringe ijziging:

•iPredikanten voelen zich over het algemeen veel te veel. Kerkvoogden zijn dan ook voor heji maar eenvoudige leden der gemeente; zij zijn dominees, heerschers over de Gemeente. Predikanten zijn er eenvoudig om de gemeente te dienen, krachtens een huurcontract, waarin hunne werkzaamheden omschreven zijn; en wanneer zij als dienende broeders de geestelijke »belangen der Gemeente behartigen en zich houïden buiten het beheer der kerk, dan zullen zij jook dubbele eer waardig geacht worden."

In den beroepsbrief staat, dat de beroepene de Gemeente^|zaljdienen overeenkomstig Gods Woord. De apostel Paulus ontwerpt een schets van wat een Opziener der Gemeente behoort te zijn, - ^en noemt ^.daarbij o. a. bescheidenheid.

Een bescheiden predikant! waar is die zeldzame vogel te vinden?

Een iegelijk blijve in die beroeping, waarin hij geroepen js(i Cor. Vil:20.)

Tegen dien kerkvoogd neemt dan de Vaderlander het weer voor de predikanten op, en ridiculiseert dezen zonderlingen kerkvoogd op het snibbige af.

Alles tot meerdere glorie van de > vaderlandsche kerk."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 april 1896

De Heraut | 4 Pagina's

Rumor in casa.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 april 1896

De Heraut | 4 Pagina's