GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INGEZONDEN STUKKEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

[Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie)

WelEerwaarde Heer!

Vergun mij eene enkele opmerking naar aanleiding van uw artikel over de Avondmaalviering in de Heraut van i Mei 1.1. Ik was heel blijde te zien, dat u aandringt op verbetering in een toestand, die mij ook altijd voor verbetering vatbaar scheen. Uit liefde tot mijne kerk, waarin ik het vele goede waardeer, schrijf ik het volgende:

Van de verschillende kerken, waar ik hierin jEngeland het Avondmaal heb bijgewoond, beantwoord eene Presbyteriaansche kerk in Highburg I, ondon N. geheel aan mijn ideaal. In die kerk werd voor die gelegenheid een rood koord of lint gespannen, tusschen de rijen banken, zóó dat het voorste gedeelte der kerk van het achterste gescheiden was, op dezelfde wijze als men in de schouwburgen, meen ik, de duurdere zitplaatsen van de goedkoopere scheidt. Bij het aanvangen der godsdienstoefening neemf een ouderling (of de koster) plaats bij dat koord en laat ieder door, die een kaartje voor het Avondmaal (Communion-ticket) heeft. Bij ons zou men dan een bewijs kunnen vertoonen, dat men openbare belijdenis had gedaan. Op die wijze is volkomen controle, ook in de grootste kerken, uiterst gemakkelijk. Er is een platform, waar gewoonlijk de ouderlingen en diakenen zitten en een koor van dames en heeren, dat de gemeente helpt in het zingen.

Voor deze gelegenheid staat er eene tafel toegericht op dat platform.

De predikant staat nog een treedje hooger achter een lezenaar, maar een preekstoel is er niet.

Als het Avondmaal aanvangt, gaat de predikantaan de tafel zitten met het kerkbestuur. Nadat de ouderlingen en diakenen het Avondmaal genuttigd hebben voor aller oogen, staan ze zachtjes op en reiken de schalen en den wijn rond, die dan van hand tot hand gaan. Er is niet de minste onrust; men kan de ouderlingen gewoonlijk niet eens hooren loopen, daar er dikke matten liggen in de kerk. Het komt mij voordat deze methode alle voordeelen door u opgenoemd, in zich vereenigt zonder een van de nadeelen t an onze tegenwoordige manier. Men zou kunnen tegenwerpen, dat men toch niet aanzit an de tafel; maar bij het liefdemaal in de broedergemeente zit men toch ook niet aan eene afel, en toch wordt het een „maal" genoemd. et is nu eenmaal in eene groote kerk onmoelijk om allen te gelijk aan te zitten en heraling is nog veel erger dan niet bepaald aan a e zitten, maar dan toch de gespreide tafel voor N ijne oogen te hebben en mede te eten en te rinken.

Uw artikel volgende hebben wij dan de volende voordeelen:

1. De eenheid wordt «zV/verbroken, doordat eder op zijne plaats blijft zitten en allen tege­ A ijk aan het maal deelnemen. Integendeel, die enheid en saamhoorigheid wordt zeer sterk evoeld als men elkander het brood en den wijn oereikt, terwijl de predikant zegt, dat het brood n de wijn zijn de gemeenschap des bloeds en es lichaams van Christus.

2. Mannen en vrouwen worden «zV/gescheien en familieleden kunnen bij elkaar gaan

itten. 3. Zelfs achter in de kerk, waar diegenen itten, die niet wenschen deel te nemen, kan en zien en hooren wat er plaats heeft, zonder an zijne plaats op te staan.

4. Het is volkomen rustig, zelfs bijzonder til bij gelegenheid van het H. Avondmaal.

5. Het bezwaar van de kortheid van het aanzitten vervalt natuurlijk geheel. Men zit niet kort opeengedrongen en ziet elkander niet vlak in de oogen. Er is niets gejaagds.

6. Er is geene ongewenschte herhaling van hetzelfde. Dit heft tevens het gevaar op voor den prediker om af te dolen naar andere onderwerpen.

7. Niemand zal behoefte gevoelen om gedurende het Avondmaal uit de kerk te loopen. Mag ik deze gelegenheid tevens gebruiken om u te danken voor de schatten, die ik wekelijks uit de Heraut zoowel uit de toelichting der Algemeene Genade, als uit de schriftverklaringen, die daar gewoonlijk op volgen. Mag ik mij met de meeste hoogachting noemen uw broeder in Christus,

London Hospital London E.

20 Mei 1898.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juli 1898

De Heraut | 4 Pagina's

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juli 1898

De Heraut | 4 Pagina's