GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrede.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrede.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons Kerstfeest deed ons opnieuw den engelenzang uit Efrata's velden beluisteren. Vrede op aarde, in de menschen een welbehagen, ecrc aan God in den hooge!

Dat met dien vrede niet bedoeld is, dat de komst van Christus aan allen .strijd een einde zou maken, weten wc wel. Ik ben niet gekomen, zoo heeft Christus zelf tot zijne discipelen gezegd, om vrede te brengen, maar het zwaard. Maar die worsteling, die van het Paradijs af begon, die td deze eeuwen doorging, die tot het einde der dingen niet ophouden zal, is toch niet het einddoel door God gesteld. Het is een worsteling, die met een volkomen overwinning van onzen Koning Immanuel eindigen moet, en dan daalt met het nieuwe Jeruzalem, de vrede op aarde neer, waarnaar het moegestreden nrenschcnhart dorst.

En dit geldt niet alleen van den strijd tusschen de kerk en de wereld, tusschen het koninkrijk Gods en het rijk van den vorst der duisternis. De ecclesia miUtans heeft een strijd niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen. Een strijd om de invloeden van den booze te keeren, het heilige heilig te houden, de majesteit van Gods Woord te handhaven, het koninklijk gezag van Christus Jezus op elk terrein te doen eerbiedigen. Zonder strijd in de kerk zou de ketterij niet zijn uitgebannen, de reformatie der kerk niet zijn tot stand gekomen, het, Christelijk karakter der kerk niet zijn bewaard. Wie in de gemeenschap der geloovigen alleen van vrede weten wil, heeft dé heilige roeping van Gods kind nog nooit verstaan.

Dat het afgeloopen jaar een jaar was van bange worsteling in den boezem onzer kerken mag daarom ons niet ontmoedigen. Op het kerkhof alleen heerscht volkomen rust. Maar waar leven is, daar is strijd. En dat onze kerken, die voor de oplossing van allerlei vragen geplaatst worden op het gebied der Zending, van de Diaconale zorg, van de Opleiding tot den Dienst des Woords enz. niet zonder worsteling der geesten daarop een antwoord vinden, kan niemand verwonderen. Mits de band der eenigheid en der liefde maar bewaard blijft, toont deze strijd dat onze Calvinisten geen ledepoppen zijn, maar mannen, die zelf denken, een eigen wil hebben en zich alleen overtuigen laten door Gods Woord.

Maar hoe noodzakelijk deze strijd ook zijn moge, niet de strijd zelf, maar de vrede is het einddoel, waarnaar Gods kind jaagt. Een tijdlang mag de worsteling duren, maar wanneer de beslissing gevallen is, de krachten zijn gemeten, dan zou voortzetting van den trijd blijk geven van een lust tot twisten, ie door de Schrift als in strijd met de oeping van Gods kind wordt gewraakt. En anneer daarbij de strijd al meer van de eginselen afdwaalt en een verbitterd peroonlijk karakter aanneemt, dan dient het waard in de schede te worden gestoken, f liever nog, de strijd, die zich keerde egen broeders van hetzelfde huis, dient an plaats te maken voor den strijd tegen en gemeenschappclijkcn vijand naar buiten. Meer dan een jaar heeft nu op kerkelijke vergaderingen en in de kerkelijke pers het vraagstuk van de opleiding aller harten in beslag gehouden. De hoop, dat de Arnhenische Synode een oplossing brengen zou, is niet verwezenlijkt. De gedeeldheid van de opleiding bleef bestaan en de jongste benoemingen te Kampen toonen, dat men van geen vredelievende oplossing weten wil. Nu de beide vacatures te Kampen vervuld ^ijn, Dr. ilouwnian de benoeming aanvaardde en Dr. Honig in plaats van l'rof. Bavinck benoemd werd en de benoeming in ernstige overweging nam, is samensmelting van de Theologische School met de Theologische Eacultcit practisch onmogelijk geworden. Althans wanneer men onder deze samensmelting verstaat, dat de hooglceraren aan beide inrichtingen in ccn school vercenigd zullen worden.

Dat deze afloop ons smart, weten onze lezers. PIr was een "uitnemendcr weg te vinden geweest. Thans mag wel pubhek worden meegedeeld, dat de hoogleeraren Bavinck en Eiesterveld bij benoeming aan de Vrije Universiteit uitdrukkelijk bedongen hadden, dal zij tot i Mei van het volgende jaar te Kampen, de colleges zouden blijven waarnemen en eerst daarna hun ambt aan de Vrije Universiteit zouden aanvaarden. Indien curatoren naar den wensch der Generale Synod 3 met nieuwe benoemingen gewacht hadden; de school voorloopig door de hoogleeraren Bavinck en Biesterveld ware geholpen en de kerken rustig den tijd hadden gehad om een buitengewone synode saam te roepen, dan zou naar onze overtuiging de afloop een andere zijn geweest.

Intusschen napleiten baat niet. We staan thans voor voldongen feiten en hebben ons daarbij neer te leggen. Ook in de historie der kerk regeert God de Heere en door alle menschelijke zonde en afdwaling heen volvoert Hij zijn heiligen raad.

In voortzetting van de polemiek over hetgeen geschied is, zien we dan ook geen heil. De Wachter, - het nieuwe blad, dat voor de belangen der Theologische School strijden zal, houde ons ten goede dat wij den toegeworpen handschoen niet opnemen. Er zijn ernstiger en gewichtiger zaken aan de orde.

Nu de poging om door een nauwer verband met de Theologische School tegelijk de verhouding tusschen de Theologische faculteit en de Gereformeerde Kerken te regelen, mislukt is, rust op de Vrije Universiteit de roeping om het vraagstuk principieel op te vatten. Het verblijdt ons te kunnen meedeelen, dat in de eerste samenkomst van Directeuren, Curatoren, en Professoren besloten is een nieuw contract met de kerken te ontwerpen en een Commi.ssie te benoemen, die deze zaak voorbereidt. De overtuiging is algemeen, dat het bestaande contract niet voldoet en aan de Gereformeerde Kerken in zake benoeming, schorsing en ontslag der Theologische prolessorcn meer zeggenschap moet worden toegekend. De wijzigingen in de statuten, die op de Jaarvergadering te Utrecht waren voorgesteld met het oog op een nader verband met de Gereformeerde Kerken, zullen dan ook behoudens enkele formeele verbeteringen ongewijzigd worden gehandhaafd en op de volgende ledenvergadering aan de orde worden gesteld. De Vrije Universiteit wenscht harerzijds, waar dejongstc Generale Synode een zoo welwillende houding tegenover deze stichting aannam, met de Gereformeerde Kerken een zoo nauw verband aan te gaan als dit met behoud van de rechten der wetenschap mogelijk is.

Wat de toekomst voor de Theologische School brengen zal, kan niemand zeggen. Het is mogelijk, dat de Gereformeerde Kerken, wanneer een normaal verband tusschen de Theol. faculteit en de Kerken gelegd is, het op den duur noch noodig noch wcnschelijk zullen achten naast de Theologische faculteit een zelfstandige Theol. School in stand te houden. Twee inrichtingen voor de opleiding zijn op den duur voor onze Kerken finantieel te kostbaar, en wanneer de stroom der studenten zich van Kampen naar Amsterdam verplaatst, dan zullen de Kerken wel genoodzaakt zijn de vraag onder de oogen te zien, of handhaving der Theologische School mogelijk is.

Tot zoolang de Kerken zelf deze vraag aan de orde stellen, berusten wij in den gegeven toestand. Nu aan de Theologische School voor de katheder van de Dogmatiek een leerling der Vrije Universiteit benoemd is, die bekend staat als een der warmste voorstanders van de Universitaire idee, is er geen antagonie tusschen beide Scholen te duchten. De dogmatische tegenstelling, die men wel eens tusschen Kampen en Amsterdam gemaakt heeft, is thans uitgewischt. Het vraagstuk der opleiding is daardoor veel zuiverder komen te staan.

Daarom, waar het afgeloopen jaar eenjaar van strijd is geweest, daar brenge ons het nieuwe jaar een periode van rustige en vredige ontwikkeling. Voor den arbeid der wetenschap, voor de belangen van Gods koninkrijk, voor den bloei van ons kerkelijk leven is die rust broodnoodig.

Bidt om den vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen die u beminnen.

Om mijner broederen en mijner vrienden wil zal ik nu spreken, vrede zij in u.

Om des huizes des Heeren onzes Gods wil, zal ik het goede voor u zoeken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1902

De Heraut | 4 Pagina's

Vrede.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1902

De Heraut | 4 Pagina's