GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

België. Vergadering der Evangelische Alliantie te Blankenberg.

In bovengenoemde badplaats van België had de cenferentie der Evangelische Alliantie plaats. Het bestuur achtte het geraden, om de Alliantie te laten uitspreken hoe zij tegenover de Heilige Schrift staat, of liever, wil blijven staan. Men achtte dit noodig tegenover het lid der Alliantie Dr. Lepsius te Berlijn, die in zijn „Reich Christi" de autoriteit der Schrift had aangerand.

Vóór dat de Alliantie samen kwam, had men reeds een verklaring gegeven, welke onderteekend was door H. J. Rappard, O. Stockmayer, G. von Viebahn en E. Lohmann. Daarin komt voor, dat zij beleden dat de geheele Schrift van God is ingegeven en daarom Goddelijke autoriteit bezit; dat al was men dankbaar voor eiken arbeid welke strekt om den oorspronkelijken tekst door het vergelijken van handschriften vast te stellen, men toch allen wetenschappelijken arbeid moest verwerpen, door welken het gezag van een deel der Schriften des O udenof Nieuwen Verbonds verzwakt of ondergraven wordt, als zijnde een inbreuk op de organische eenheid der Schrift. De opstellers der verklaring erkennen wel, dat een geloovig Schrift-en bronnen onderzoek, als dienstmaagd des Heeren in de huishouding Gods, haar werk mag verrichten, maar weerstaan elke poging om deze dienstmaagd tot heerscheres te maken, daar zij zich buigen onder het Woord des Heeren Jezus; „Ik dank Uw Vader, Heere des Hemels en der aarde, dat gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt en hebt dezelve aan de kinderkens geopenbaard."

Dr. Lepsius antwoordde hierop, dat het zijn doel steeds geweest was de waarheid en heerlijkheid der Schrift tegen alle verachters te verdedigen. Met groote woorden kwam men hierin echter niet verder. Men moet de bedenkingen, die tegen de waarheid en echtheid van de historische overleveringen der Schrift ingebracht worden, kennen en wederleggen.

Hij die hierin iets vermag, bewijst der gemeente een dienst. Wie het daarom te doen is, om als „leidsman en leeraar in de gemeente des Heeren aangezien te worden", zou hem niet op zijn wegen vinden, omdat Christus gezegd heeft: dat Hij alleen onze meester is, en dat wij allen broeders zijn.

Als dit geen groote woorden zijn, weten wij niet, wat als zoodanig moet bestempeld woren!

De conferentie ging met de mannen die de verklaring de wereld inzonden, mede. Inzonderheid werd het standpunt van Dr. Lepsius bestreden door den predikant Rubanowitsch uit Hamburg, een bekeerden Jood. Wel waren er sommigen in de vergadering die Ds. Lepsius de handen boven het hoofd wilden houden. De Engelschman Meyer merkte daartoe op, dat men den meesten nadruk moest leggen op het inwendige leven met Christus en dat m.en niet door dogmatische spitsvondigheden de gewetens in verwarring brengen en binden mocht. Doch deze rede viel niet in den smaak; een der leden meende zelfs, dat Meyer niet in de conferentie te huis hoorde. De voorzitter von Knobelsdorff weigerde Dr Kamleh, die het voor Dr. Lepsius wilde opnemen, het woord. Jammer dat Dr. Lepsius zelf niet aanwezig was, ja niet uitgenoodigd werd. Dit verhindert echter niet dat wij ons er in verblijden dat de conferentie van Blankenberg duidelijk uitsprak, dat in de Evangelische Alliantie volgers van de hedendaagsche Schriftcritiek niet te huis hooren. Dat wij daarom het standpunt, waarop de Evangelische Alliantie zich plaatst, niet kunnen goedkeuren, spreekt haast vanzelf.

N.-Amerlka. Een protest.

Wij ontvingen een schrijven van een broeder uit N.-Amerika, om op te komen tegen eenige mededeelingen van uit de nieuwe wereld omtrent toestanden in de Reformed Church, voorkomende in No. 1337 van dit blad.

Onze correspondent zegt, dat hetgeen omtrent het bidden, lezen van Gods Woord en de oefening der kerkelijke tucht gezegd wordt, niet overeenkomstig de waarheid is. Hij vermoedt dat hij die zijne mededeelingen toezond, te Oklahoma woont, waar het eenigen tijd duren moet vóór er te midden van de verwarring orde geschapen is.

De opmerking omtrent het Zondagschoolonderwijs wordt als juist erkend, maar die betreft bijna alle kerken van dit land. Ook bij de Christelijk Gereformeerde kerken is de Zondagschool verdeeld in vele klassen, en in vele Zondagscholen worden er liederen van Sankey gezongen. Het catechistisch onderwijs staat ook werkelijk op lagere trap in N.-Amerika dan in de Gereformeerde kerken in Nederland. Maar, zoo zegt onze briefschrijver, dat is een kwaal, die in de lucht zit, die zoowel de jeugd der Chr. Gereformeerden als die van de Reformed Church heeft aangetast. Maar tegen dat kwaad wordt gestreden.' In alle Classes in het Westen, ook in de Engelsch sprekende kerken, wordt er voor geregeld catechiseeren krachtig geijverd, en zijn de „Heidelberger" en het „Kort Begrip" in eere. Van den Heidelberger is eene vereenvoudigde uitgave, zoowel in het HoUandsch als in het Engelsch, bezorgd door Ds. J. F. Zwemer.

Voorts wijst deze broeder ons '^op het feit, dat de Reformed Church nog altijd staat op den grondslag der FormuUeren van Eenigheid, en dat zij zeer veel zendingsijver ontwikkelt, al kleven daar vele gebreken aan, maar zij zoekt toch echt Gereformeerd te zijn.

Aldus onze briefschrijver. Van harte hopen wij dat door 's Heeren Geest de Chr. Gereformeerde kerk en de Dutch Reformed Church tot eenheid mogen komen, of liever weder tot eenheid mogen komen, om gemeenschappelijk de bestaande misstanden te bestrijden. Naarmate de Gereformeerde beginselen meer doordringen, zal de behoefte dringerder worden om één te zijn en gemeenschappelijk de banier der Gereformeerde belijdenis omhoog te houden, tegenover zooveel sectarisme en zooveel Mammondienst als zich in de nieuwe wereld openbaart. Laten onze broeders het bedenken, dat vooralinzake de kerk des Heeren, eendracht macht'maakt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 september 1903

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 september 1903

De Heraut | 4 Pagina's