GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. Uit de Chr. Geref. kerk. De Vrijmetselaarsquaestie opnieuw aan de orde. Pleidooi voor de zending gedreven door de Kerken.

Op de aanstaande Synode der Chr. Geref. Kerk van N. Amerika zal ook de zaak van de vrijmetselarij weer worden behandeld. De Classis Hackensack heeft in haar midden een leeraar aangenomen uit de (Zuid) Presbyteriaansche kerk, die vrijmetselaar geweest is en deze orde niet uit overtuiging heeft verlaten, zoodat hij geacht kan worden niet uit overtuiging tegen de vrijmetselarij te kunnen getuigen. De Classis Hudson protesteerde bij de Classis Hackensack tegen de toelating van dien leeraar. Echter zonder gevolg, zoodat nu de zaak voor de Synode gebracht wordt.

Het is jammer dat deze quaestie voorkomt.

De Classis Hackensack zocht jarenlang met de Chr, Geref. Kerk van N.-Amerika vereenigd te worden, en wist hoe die kerk over de vrijmetselarij denkt.

Nu zij eindelijk met die kerk vereenigd is, werpt zij aanstonds eene quaestie op, die heel wat beroering zal teweeg brengen.

Tot onze blijschap hebben wij gezien, dat de Wachter dezelfde critiek op de bewering van The Banner of Truth oefent, als wij. Door de Classis van Orange City was voorgesteld om de Board die de zending leidde, op te doeken en den missionairen arbeid te doen plaats hebben door de kerkelijke vergaderingen.

Door The Banner of Truth werd dit een buitenlandsch fabrikaat binnensmokkelen genoemd. De Wachter antwoordt hierop o. a.:

Dat oppervlakkige beoordeelaars zulk een critiek uitbrengen, is echter wel verklaarbaar. De oorzaak is niet ver te zoeken. We hebben dezelfde kerkenorde en derhalve hetzelfde kerkrecht als de Gereformeerde kerken in Nederland. Die kerkenorde is ontworpen naar vaste, welbewuste beginselen. Leeft men nu ook onder ons uit die beginselen, dan kan het niet missen of onze kerkregeering moet — bij alle verschil wegens de omstandigheden — toch familietrekken vertoonen met die van Nederland. Te verwonderen hoeft het daarom niet, als het voorstel van Orange City die familietrekken openbaart. Maar daarom mag het evenmin buitenlandsch fabrikaat worden genoemd, als onze jongens en meisjes van HoUandschen oorsprong, die hier in Amerika zijn geboren en groot geworden, Nederlanders of buitenlanders mogen worden geheeten, omdat ze nog wel wat lijken op hun achterneefjes en nichtjes in het oude vaderland. Ik kan Br. Beets verzekeren, dat geen Nederlandsche zendingsorde als model of copie heeft gediend, en hij behoorde te weten dat dit ook niet kon, omdat men in Nederland nergens heeft wat hier wordt voorgesteld.

Het is zeker karakteristiek, dat sommigen zoo licht geneigd zijn om iets dat familietrekken vertoont met het Nederlandsche, te verachten en als „grben", Dutch, " of „buitenlandsch fabrikaat" te brandmerken. Dat hoort zoo bij een zekere klasse menschen, die liefst zouden vergeten dat hunne voorouders geen geboren Amerikanen zijn, en die aUijd bezig zijn om den band der historie door te snijden. Meestal zijn zulke critici echter zelve verre van oorspronkelijk. Laat ons er toch voor waken, dat we elkander op kerkelijk gebied daar niet mee gaan plagen!

De vraag kan gedaan of het tegenwoordig stelsel oorspronkelijk fabrikaat is. Als dat het geval is, zou er nog iets voor te zeggen zijn, dat in The Banner de alarmtrom der protectie zoo spoedig werd geroerd, en tegen dat schijnbaar buitenlandsch fabrikaat werd gewaarschuwd. Wie onzen reglementenbundel inziet, ontdekt echter spoedig, dat onze tegenwoordige Boards ook al zijn geïmponeerd. Niet uit de Nederlandsche kerken. Het is volstrekt geen erfgoed van de oude Christelijke Gereformeerde Kerk van Nederland, zooals Ds. Beets het laat voorkomen. Deze heeft nooit zoo iets gekend als b. V. ons Reglement voor de Inwendige Zending.

Trouwens, dat is nog geen 10 jaar oud, en verraadt een sterken familietrek met dergelijke Reglementen, zooals gevonden worden inAmerikaansche kerken, waar het collegiaUsme op den troon zit. Buitenlandsch fabrikaat is het dus niet. En toch ook wel. Ja, veel sterker zelfs dan datgene wat aan Nederland doet denken, want het komt niet van het Gereformeerde erf, maar is uit het coUegialistisch kamp over de grenzen gesmokkeld.

Mijns inziens is het een veeg teeken, als men zich voor dat buitenlandsch fabrikaat zoo warm maakt. Het verval in de kerk begint gewoonlijk in de kerkregeering. Als eerst op het gebied der kerkregeering de grenzen zijn uitgewischt, volgt verflauwing in de leer.

Meer zou van de critiek van The Banner te zeggen zijn. Waar br. Bects ons voorstel zoo uit de hoogte van de baan tracht te schuiven, gevoel ik echter geen lust hem punt voor punt na te gaan. Trouwens, dit éene staaltje teekent het geheel. Ex ungue leonem — uit de klauw kent men den leeuw.

Alleen wil ik nog opmerken, dat het tegen­ l woordig stelsel zeker gemakkelijker is voor de plaatselijke kerk en de classis dan het door Oracge City aanbevolene. Als ons voorstel aangenomen wordt, zullen we in de gemeente en classis anders en met meer inspanning moeten arbeiden. Het tegenwo-rdig stelsel is meer naar den vleesche, vooral voor trage naturen. Ook stelt het ons veel minder persoonlijk en gemeentelijk rechtstreeks verantwoordelijk. We kunnen nu vrij met betalen en bidden, terwijl de Board of Commissie voor ons denkt en handelt. En loopt het mis, dan kunnen we dat de Board of Commissie verwijten. Dat is gemakkelijk en handig. Maar daarom nog niet wenschelijk. In het koninkrijk Gods is de moeilijkste weg meestal de beste. En zoo is het ook hier. 't Is vrijwat beter dat er eene commissie is die het finantiësle beheer der Algemeene Kas heeft, en niets heeft te doen dan te betalen — iets wat br. Beets vreeselijk vindt — dan dat de gemeente weinig anders doet dan betalen, terwijl eene Commissie of Board den arbeid verricht.

En nu zal het zeker bezwaarlijk gaan om gemeenten en classen aan 't werk te krijgen. We hebben zoo lang op de krukken van den Board gesteund, dat we zelfstandig loopen schier verleerden. Maar laat ons liever voor en na struikelen en vallen, dan langer aan den leiband te loopen. Eerst door zelfstandig te gaan, zullen we geoefend worden, en meer en meer zendingskerk worden. We gelooven dat ons voorstel tenslotte zal blijken meer practisch te zijn dan de tegenwoordige regeling.

Geve de Heere de a. s. Synode genade en wijsheid, opdat ze niet voor machtspreuken en bezwaren uit den weg ga, maar allereerst vrage wat naar eisch van Gods Woord moet geschieden.

Wij kunnen hieruit zien dat de Gereformeerde beginselen ock in de nieuwe wereld wortel schieten en dat het daar niet bij „beginselen" blijft, maar dat men ook aan de toepassing met ernst daarvan gaat arbeiden. Mocht daarom de aanstaande Synode hel voorstel van de Classis Orange-City aannemen!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's