GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. E. DOUMERGUE'S Calvijn. Vertaling van ^^-F. A. WINCKEL. W. KIRCHNER, Amsterdam.

Een aan de eischen der biographie beant-WJ r e di levensbeschrijving van Calvijn onbrak lot dusver.

Naar de kenners verzekeren, zal het werk van ^< ri F/anschen hoogleeraar DOUMERGUE te «O'itaubjn aan die eischen voldoen.

Reeds in 1899 verscheen daarvan een eerste deel, waarin de hoogleeraar de eerste levensjaren van CALVIJN beschreef. Later kwamen

twee vervolgen. Het was een goede gedachte van Ds. W. F. A. WiNCKEL, door een vertaling het werk toegankelijk te maken ook voor die zijner landgenooten welke het in de oorspronkelijke taal niet of niet voldoende konden verstaan, en op uitnemende wijze heeft hij zich van deze moeilijke taak gekweten.

Van WINCKEL'S vertaling liggen nu drie

deelen voor ons. CALVIJN'S JEUGD, dat gaat over zijn geboorte, kindeijaten, studietijd. Godsdienstige ontwikkeling, bekeering, reizen door Frankrijk, totdat hij komt te Bazel om zijn beroemde voorrede voor de Christelijke Institutie te schrijven.

CALVIJN IN HET STRIJDPERK gaat over zijn reis naar Italië, zijn optreden te Geneve, zijn verblijf te Straatsburg en hoe hij naar Gecève wordt teruggeroepen.

CALVIJN EN GKKÈVE doet de steenen spreken om te getuigen van Gods werk, gedaan aan Gerieve en zijne omgeving, om deze stad te maken tot een oord, waar Calvijn zijn zegenrijk werk kon doen.

Ik vestigt op deze vertaling van Ds. WINCKEL de aandacht om, met name alle Calvinisten, die bezwaar hebben tegen het zich aanschaffen van het oorspronkelijke, op te wekken door deze vertaling met DOUMERGUE'S geestesarbeid kennis te maken.

2. P. BIESTERVELD, Hoogleeraar aan de Vrije Universiteit. Corinthe's Gemeen'e ten tijde van Paulus, met drie andere Toespraken: Zwak en toch machtig — Kinderen huns tij ds — Denken en Spreken, Kampen —J. H. Kok — 1907.

PROF. BIESTERVBLD heeft hier een lezing en drie toespraken in een bundel saamgebracht.

Is het altijd een genoegen om hem als redenaar te hooren, wat hij u daarbij te denken geeft is gewoonlijk voornaam genoeg om nog eens door u te worden nagedacht. Door de uhgave van dezen zijn bundel komt hij de hoorders van zijn lezing en van zijn drie toespraken, wa, t dit nadsnken betreft, te hulp; en wie het genoegen moesten missen hem dit alles te hooren zeggen, biedt hij er de gelegenheid door, hun denken over velerlei te verrijken of te verduidelijken. De lezing biedt u een goed geteekend beeld van Corinthe, toen srèt PAULUS daar het jonge christendom optrad; van de Kerk, die de Heere daar door zijn dienst vergaderde. Velen, die deze „lezing" aandachtig gehoord, nu met opmerkzaamheid lezen, zullen de brieven van den Apostel aan Corinthe in onzen Bijbel bewaard, op menig punt beter verstaan.

Msn voelt bij het lezen, dat hier een schrijver aan het woord is, die metterdaad wetenschap populariseert.

De eerste van de drie Toespralen is die, welke door den hoogleeraar, als openingswoord van de jaarvergadering der Vereeniging voor Hooger Onderwijs, te 's Gravenhage, 6 Juli 1905, — onder den titel Zwak en toch machtig werd uit gesproken. Het v/as toen kort na de politieke verkiezingen van Jani 1905 en de gemengde stemming des gemoeds bij het gehoor waarvoor de redenaar toen optrad, gaf hem als van zelf zijn thema aan de hand: „ïwak en toch machtig", het levensdevies van het christendom, het beginsel ook van onze Universiteit.

Dit toen gesprokene woord zal nóg gaarne worden gelezen.

Met de tweede van de drie Toespraken: Kinderen huns Tijds, beweegt mijn ambtgenoot zich op het hèm 200 eigen terrein van de JoDgelingsvereeniging. Het was dèie toespraak, welke hij hield op de jaarvergaderirg van den Nederlandschen Bond van Jongelingsvereenigingen op Gereformïerden grondslag, te Rotterdam, op den Hemelvaartsdag van 1906.

Niet alleen aan de leden van dezen Bond zal de uitgave van het toen gehoorde woord welkom zijn, maar ook aan allen, die aan den Bond, waaraan Ds. VONKENBERG, van BAEEN-DRECHT, zijn — al was het ook alleen maar uit wat ik er iedere week door het uitnemend geredigeerd Gereformeerd Jongelingsblad van te zien krijg — voor mij zoo bewonderingswaardig organiseerend talent wijdt, een goed hart toe dragen. Inzonderheid zal de, uitgave van Kinde ren huns Tijds welkom zijn aan hen, die wel eens geroepen worden voor den Bond als „lezers" optetreden. BIESTERVELD toch verraadt u hierin zijn kunst; wijst u hoe hij het aanlegt, dat ze hèaa zoo graag hooren. En al doet gij het 'm nu ook nog niet na, ge weet dan ten minste hoe het moet.

Achter de laatste van de drie Toespraken, die over Denken en Spreken, zit evenals achter de lezing over Corinthe de meeste studie.

Hier beweegt de hoogleeraar zich op het terrein van de wetenschap. Denken en Spreken, gehouden bij de opening der lessen aan de Vrije Universiteit, op 21 September 1906 — is metterdaad een akademische rede. Achter dien eenvoudigen titel zit veel meer dan menigeen

wel vermoedt. Men moet het maar eens lezen.

3. F. KRAMER, pred. te Beverwijk. Het Gebed. Met eene voorrede van DR. H. BAVINCK Kampen /. H. Kok.

Ik zou het betreuren wanneer dit uitnemende boek in den stroom van boeken waarmee wij als overstelpt worden, verloren ging. Ds. KRAMER geeft hier de vrucht van ernstige studie in deze zijn verhandeling over het Gebed. Terecht zegt BAVINCK in zijn Voorrede: „De Schrift onderzoekend en tevens de historie raadplegend, draagt hij eene leer over het gebed voor, welke in den goeden zin des woords Gereformeerd wil wezen". In zeven hoofdstukken handelt de schrijver van: Algemeene beschouwingen over het gebed; tot wien gebeden moet worden; de gesteldheid des harten bij het gebed; de uiterlijke vorm der gebeden; de stof van het gebed; het gemeenschappelijk bidden; de uitwerking van het gebed.

Een uitvoerig Register vergemakkelijkt het gebruik van dit werk.

Het is een boek, rijk van inhoud en de heilige zaak waar het over gaat, is met groote teederheid behandeld.

heid behandeld. Een boek inzonderheid voor dienaren des Woords,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 juni 1907

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 juni 1907

De Heraut | 4 Pagina's