GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. C. RULLMANN. De Schotsche Zendingskerk, Am'steidam. — H, A, Bottenberg, 5 Cents,

Een geschrifije van niet meer dan 12 bladzijden.

Een overdruk] e uit het Frieseh Kerkblad,

Wegens de actualiteit van het ontwerp echter merkwaardig genoeg om het bier te bespreken,

Aan de Schotsche Zendingskerk op de Erwtenmarkt, de kerk van SCHWARTZ, verbinden zich voor velen, die evenalsik, in Amsterdam zijn geboren en getogeUj tal van herinneringen. De mijne bepalen zich tot die Zondagochtenden uit mijn kinderjaren waarop mijn vrome grootvader, die een vriend van DA COSTA was en dus ook van de Joden, mij meenam om er DR. SCHWARTZ te hooren preeken; tot die aan de meetmgs, uitloopers van de Brighton beweging, welke ik er als student bijwoonde en waarbij ik dan, tot niet geringen zegen voor mijn eigen hart, eerbiedig toeluisterde naar wat zij, „die geacht werden pilaren te zijn", daar vertelden. Het meest sympathiek was mij daar, om zijn en thusiasme en zijn petillanten geest, onder al die vaderen in Israel, Ds. HUET, Ik weet nog goed, dat ik hem den Zondag te voren, s'avonds in de Westerkerk had gehoord over Psalm 25 : 5. „mijn beker is overvloeiende". Ik vond hem zoo heerlijk gedegageerd. Hij had niet eens 'n toga aan. Het was of hij onder vier oogen met je sprak, en zijn woorden sloegen dan ook bij mij in. Om hem ging ik 's Maandags naar de meeting.

Eerst later ben ik er achter gekomen, dat het met die Brighton-beweging en dus ook met die meetings met volkomen in den haak was. Iets wat mij echter toch niet verhmderd heeft, innig dankbaar te zijn, d^t ik die meetings en op die meetings HuEX heb bijgewoond.

HUET — na jaren heb ik 'm toen nog eens gezien.

't Was in Rotterdam op de Hoogstraat; in het begin van de doleantie.

Ik was er toen predikant.

Juist afgezet door de Synode.

Wij spraken elkaar.

Eerst was hij niets vriendelijk; vanwege het kerkehjk standpunt.

Maar dat kon hij toch niet lang volhouden en toen, al voortwandelende, vertelde hij mij van zich zelf:

„Fiüher war ich Calvinist, spater wurde ich Methodist, jetzt bin ich Spiritist".

Jawel, Ik had er van gehoord.

Maar van zijn Spiritisme moest ik niets hebben.

Al was het alleen maar uit een oogpunt van zenuwen-hygiène.

Want je kon maar niet weten! HUET met zijn suggestiven geest... Ik had toen in Rotterdam een mooie, groote studeerkamer, maar een beetje hol en ver ^f van waar mijn huisgenooten sliepen, en ik werkte tot diep in den nacht.

Ik heb later gehoord van meer dan een broeder, „dat het met HXJET nog alles weer terecht is gekomen".

Ben er blij om.

En eindelijk, — om mijn onbestuutden gedachtengang nu ook weer terecht te brengen, er verbinden zich voor mij aan de Schotsche zendingskerk herinneringen aan akademische oraties, ook aan mijn eigene inaugureele, en aan andere akademische plechtigheden, wanneer zij der vrije universiteit een onderdak bood; en dan ook nog aan vergaderingen van de Gereformeerde Zendingsvereeniging op die donkere vooi kamer, die uitziet in de Halvemaansteeg, vergaderingen waaraan ik niet kan denken zonder dat het beeld van mijn vriend LION CACHET mij weer voor den geest komt.

Welnu allen, die met mij aan de Schotsche Zendingskerk herinneringen hebben, kan ik hartelijk aanbevelen het schetsje van Ds. J. C. RULLMAN.

Vooral nu.

Want de Schotsche Zendingskerk komt onder den hamer.

Maandag 11. is zij in de veiling gebracht. Wellicht komt zij over eenigen tijd ook nog in anderen zin onder den hamer,

„Toch maar een gebouw van hout en steen!" Zwijg gij maar stil, ik weet het ook wel.

Maar wie, als ik, nu niet al te zeer spiritualist is om te hechten ook aan een gebouw zooals men b, v, — ook alweer als men tenm'inste geen spiritualistische bevliegingen heeft hecht aan zijn ouderlijk huis, . — die koope en leze het met groote piëteit en zaakkennis geschrevene stukje van den jongen prediker uit GARijp; ook n' geboren en getogen Amsterdammer.

2, E. KROPVELD, Dienaar des Woords te Rijswijk (Zuid-Holland), Faulus Bede. Litneds over 2 Corinthe 6 : i en 2. Amsterdam, W Kirchner,

Het gaat niet aan om op alle preeken, die in het licht verschijnen, hier de aandacht te vestigen. Na «at zoo even over de Schotsche zendingskerk, waarin optrad Dn. SCHWARTZ als zendeling onder Israel van wege de Vrije Kerk in Schotland, is gezegd, acht ik het evenwel een gepaste overgang iets te zeggen van deze preek. Ds. KROPVELD toch is, naar men weet, een geboren Jood, die den Christus voor zijn hart leerde kennen. Een vriendelijk, gemoedelijk man, die niet alleen zijn medechristenen als prediker en herder, maar ook zijn broederen naar het vleesch ten zegen is geweest. Na een langen en trouwen dienst heeft hij thans zijn emeritaat genomen en geeft nu deze preek in het licht.

Een eenvoudig, maar tevens innig woord.

Paulus' bede, ter ernstige het heden der genade. behwtiging van Wie het niet maar zegt, maar het werkelijk meent, als hij uitspreekt, dat het Christenworden van een Jood hem zoo verheugt, leze dit stichtelijk woord i'an oazen broeder KEOPVELD.

3. J. LENS. In het land hunner vreemdelingschap. Naar het Duitsch van LUISK ALGENSTAEDT. Firma B. v. d. Land, 1907,

Heel sii> gulier dat mijn oog jui.°t nü op dit boek valt.

Ook al van de Joden,

Een boeiend verhaal van den overgang van een Joodsch meisje tot het christendom.

De vertaling dunkt mij welgeslaagd.

Om wat sympathie vcor de Jodenbekeering onder ons te wekken, — een beetje opwekking kan wel geveeld — een zeer aanbevelenswaardig boek.

4. DE KLEINE ZUIVER AAR. Een Gids ter verbanning van vreemde woorden uit de Hollandsche taal, Nijkerk, G, F. Callenbach.

Hier heeft het verband met de andere door mij thans aangekondigde pennevruchten nu uit.

Dit is een boekje voor de „puristen"; d. w. z, zie: DE KLEINE ZUIVERAAR i, v. purist: de taalzuiveraars.

’n Schrijver moet het bij zich hebben om, als hij een vreemd woord zou willen gebruiken, terstond het Hollandsche te vinden.

’n Lezer kan er de vreemde woorden, die hij niet verstaat, uit leeren begiijpen. Zoo werkt het dubbel.

Een bruikbaar boekje.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1908

De Heraut | 4 Pagina's