GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Friesche Kerkblad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Friesche Kerkblad

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Friesche Kerkblad nam onlangs uit de brochure van Dr. Singels, den bekenden rector van het stedelijk gymnasium te Utrecht, enkele staaltjes over, om te toonen hoe droef het gesteld is met de Bijbelkennis van ons opkomend geslacht, dat aan de openbare scholen is opgeleid.

De voorbeelden zijn te teekenend om ze hier niet mee te deelen:

„Da Arke des Verbonds" was het vaartuig, waarin door Noach al de beesten werden bijeengebracht. Samson was de hoofdwoordvoerder in de Fransche revolutie. „Den ouden Adam" afliggen, uitdrukking waarvan nooit was gehoord, onbegrepen dus. Aartsvaders: onbekend. „Misschien wel afgeleid van aartsbisschop." Egyptische duisternis, nooit van gehoord. „Maccabeëu" waren „torren of kevers bij de Egyptenaren als heilig beschouwd." B ibylonische ballingschap, — onbekend (één cacdidaat had wel eens gehoo'd, dat de Pausen in Bibylonische balUcgEchap waren geweest). Hser der Heirscharen, uitdrukkicg'jonbekend; eveneens: apostel, tabernakel. „Boetvaardige Magdalena" moest een zondige Fransche koningin ziju, die een boottocht naar Jerusalem deed, bij ééa der kruistochten. „Kruisvinding", de bouw van de Roomsche kerken. Wie was voorganger of voorlooper van Jezus? „Mircus".

Hsden „Hosanna, " morgen „Kruist Hem, " onbtkend; een ander vermoedde, dat het „T; OO iets" uit het oude Testament zou wezen. „Ter elfder ure", onbekend, dat het een gezegde is, genomen uit de gelijkenis van de arbeiders in den wijngaard. Ook de verklaring was onbekend.

„Simonie", — aanhanger zijn van de leer van St. Simon in den Frantchen revolutie tijd. Van „gelijkenissen" had één candidaat nimmer gehoord. Slechts zelden wisten candidaten e.'cige gelijkenissen te vertellen of zelfs te noemen. Enkelen dachten dat men „stelkundige vergelijkingen", evenredigheden bedoelde. Diit men profane en gewijde geschiedenissen veelal niet wist te onderscheiden, is te begrijpen. Wèl werd dikwijls profaan opgevat als: gemeen, spottend.

Esn „Uiia's brief" werd niet begrepen, ofschoon David en Bithseba's geschiedenis toch wel bekend mag verondersteld worden. Doch één der candidaten vermoedelijk denkende aan Uriah Heeb uit een roman v»n Dickens, meende dat het op dien valschen, rooden man een toespeling zou zijn.

De beteekenis van de „Zondebok" te begrijpen is niet ieder gegeven; één maar maakte er van een bok of ram die op Zondag aan een feestmaal geslacht werd,

„Groote Verzoendag": de trouwdag bij de Joden. Het „Gouden Kalf" zou een beeld in Egypte zijn, waarin menseben levend werden opgesloten en geroosterd door de daaronder gestookte vlammen.

„De „Miraculeuze Vischvangst": het vangen van den viscb, die den in zee geworpen ring van Polycrates (behoorlijk uitgesproken als Poïyciè, tes) aan den eigenaar terugbracht. „Golgotaa" had volgens een leerling iets te maken met den Groot Mogol in Eogelsch ladië. „De Emmaus-gangets" stonden volgens een gymnasiast in verband met den zwijnenhoeder Eumaeus in Odyssee.

„Simson" of „Samson" was een ruwe schoenmaker, aan wien de bewaking van Maria Antoinnette was toevertrouwd. DAt Nazareth en Bethehem niet werden gekend als woonplaats en geboorteplaats van fezus, mag schandelijk genoemd worden, maar dat zij plaatsen heetten te zijn, waar gebeurtenissen uit de kruistochten zich afspeelden, is toch wel wat al te erg.

Dat Bethlehem's stal en Eaniël's leeuwenkuil, Simson's haardos, Jacob's ladder, Jona in den walvisch en Bileam's ezel volmaakt onbekende dingen zijn aan tal van leerlingen en examencandidaten, zal hun de zielrust wel niet benemen, maar zal toch maken, dat zij vele plaatsen in de wereldliteratuur als onbegrepen moeten overslaan.

Dr. Singels spreekt hier vna schandelijke onkunde, maar is het woord te sterk gekozen ?

Een volk, dat aan den Bijbel den rijksten schat van zijn taal te danken heeft en zoo zijn Bijbel vergat?

Er ligt in die onkunde een aanklacht tegen ons openbaar onderwijs, maar niet minder tegen de opvoeding in ket huisgezin. Ook dat vergete men niet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 januari 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Het Friesche Kerkblad

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 januari 1910

De Heraut | 4 Pagina's