GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

De zeven provinciën. — Jona 3. — De Kat. — Namen. — Veer. •

Dikwijls, schrijft B, hoorde ik hoe het oude gemeenebest der Vereenigde Nederlanden genaamd werd «De zeven provinciën". Tegenwoordig bestaat Nederland uit elf provinciën. Zijn er dan vier bijgekomen, of hoe is dat ?

Onze voormalige Republiek bestond uit zeven gewesten of provinciën nl.

Holland.

Zeeland.

Utrecht.

Gelderland.

Overijssel.

Friesland.

Groningen.

Men kan ze b. v. te Amsterdam nog als opschriften vermeld zien op zeven heerenhuizen naast elkaar, op de Prinsengracht bij de Leidschestraat.

Noord-Brabant en Limburg vormden, voor zoover ze tot Nederland behoorden, geen afzonderlijke gewesten. Zij waren zoogenaamde Generaliteitslanden, veroverd land dat stond onder het gezag der Algemeene Staten. Holland vormde geen twee provincies als thans, maar é«n. Drenthe eindelijk was ook geen afzonderlijk gewest, maar behoorde tot Stad en Lande, dat is Groningen.

Er waren dus vroeger zeven provinciën. Uit een zijn twee geworden. Drie zijn er om zoo te zeggen bijgekomen, want Drenthe beduide destijds weinig. Met het viertal er bij, komen we dus nu tot elf provinciën.

Een vraag van S. luidt: In Jona 3 lezen we dat ook de beesten tot God zullen roepen.

Hoe moet dat verstaan worden ? Zij hebben toch geen verstand.

In Jona 3 wordt verhaald hoe Ninivé zich bekeerde op Jona's prediking. Men zie de verzen 6, 7, 8, 9.

«Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé; en hij stond op van zijnen troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich, en hij bedekte zich met eenen zak, en zat neder in de asch.

En hij liet uitroepen, en men sprak te Ninevé; uit bevel des konings en zijner grooten, zeggende : Laat mensch noch beest, rund noch schaap, iets smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken.

Maar mensch en beest zullen met zakken bedekt zijn, en zullen sterk tot God roepen; en zij zullen zich bekeeren, een iegelijk van zijoen boozen weg, en van'het geweld, dat in hunne handen is.

Wie weet? God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht zich wenden van de hittigheid Zijns tooms, dat wij niet vergingen."

Wat nu de vraag betreft, als de beesten honger of dorst lijden, als ze geen behoorlijke verzorging hebben zoodat zij schreeuwen uit gebrek aan het noodige, dan beschouwt de Schrift dit loeien, bulken of schreeuwen wel degelijk als een roepen tot God, die immers ook de dieren geschapen heeft. Lees maar eens wat er staat in Job 39 : 3.

Wie bereidt de raaf haren kost, als hare jongen tot God schreeuwen, als zij dwalen, omdat er geen eten is ?

Wat in Jona staat wil dus zeggen: Ook de dieren zullen deelen in het algemeene lijden en daaruit roepen tot God hun Maker. Al kennen s zij Hem niet, hun stem gaat toch tot Hem op.

Twee vragen doet W. R. De eerste luidt: Wat beduidt hét versje:

Keizers kat is zijn nicht; Groote lantaarn maar klein licht.

De kat die in het keizerlijk paleis huist, is e atuurlijk een gelijk alle andere, wat oorspronr n afkomst, zeden en gewoonten betreft, al kan r in de voeding onderscheid bestaan. Maar nu aat, zegt de dichter, de kat zich verbeelden mdat zij in het paleis woont, dat zij van het eslacht des keizers is, en wil als zoodanig ver oven andere katten geëerd worden, al draagt ij zelf er niets toe bij. Ook zou de keizer er zeker veel tegen hebben haar neef genoemd te worden. Het is dus veel grootspraak en drukte zonder reden, ijdel vertoon.

Welke les een mensch hieruit trekken kan K moet onze lezer maar eens trachten uit te vinden.

Dezelfde schrijft:

«Wat is toch de oorsprong van sommige namen, en hebben die alle beteekenis ? Zoo ging ik school met vier jongens, die heetten:

Ruskam.

Ramoneur.

Aan 't einde.

Zoetekoek".

Van waar zulke namen ?

Ik meen, heel lang geleden, uitvoerig in de Heraut over namen te hebben geschreven. Misschien kan ik het binnenkort nog eens doen. In afwachting daarvan al vast een woord over de namen boven opgegeven.

Ruskam zal wel oorspronkelijk geweest zijn Ruskamp. Rus is riet en kamp veld. Het geheel beduidt dus Rietveld, een naam die ook voorkomt en zeker wijst op een vroegere woonplaats.

Ramoneur duidt op Fransche afkomst en beduidt schoorsteenveger. Een der vroegere dragers van den naam oefende zeker dit vak uit.

Aan 't einde, doet vermoeden dat hij die zoo heet indertijd aan het einde van een laan of straat woonde. Wellicht hield hij daar een herberg.

Zoetekoek werd denkelijk als naam gegeven aan een bakker en verkooper van de zoete koek, die op zijn uithangbord werd aangekondigd.

Er blijft omtrent de afkomst en beteekenis van geslachtsnamen altijd vrij wat onzekerheid bestaan. Dit dient altijd in het oog gehouden.

Onlangs zegt P. B. las ik in de Psalmberijming van Datheen, Ps. 3, naar ik meen deze woorden:

’k Ontwaakte zonder vaer.

Wat is dit? Het kan toch onmogelijk een samentrekking van «vader" zijn.

Neen zeker niet. «Vaer is oud Hollandsch, het Engelsche «fear* dat is vrees. Het bovenbedoelde is in onze berijming Ps. 3 vs. 3.

«Ik lag en sliep gerust. Van 's Heeren trouw bewust Tot ik verfrischt ontwaakte.".

Het woord vaer zelf wordt thans niet meer gebruikt, maar wel woorden die er van afgeleid zijn. Zoo b. v. in Ps. 27.

God is mijn licht, mijn heil; wien zou ik vreezen ?

Hij is de Heer, die hulp verschaft in nood; Mijn levenskracht 'k heb niet vervaard te wezen:

Hij is 't, die mij beveiligt voor den dood.

Zoo ook Ps. 42.

’k Zucht, daar kolk en afgrond loeit. Daar 't gedruisch der waat'ren groeit. Daar Uw golven, daar Uw baren Mijn benauwde ziel vervaren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 april 1920

De Heraut | 4 Pagina's

Voor kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 april 1920

De Heraut | 4 Pagina's