GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 45

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

TUSSEN

GROEPSDIER

EN V R I J E

VOGEL

Esra denkt dat de oorzaak van de gescheiden groepen zowel bij allochtone studenten als bij Nederlandse studenten ligt.Toch is het wel begrijpelijk dat allochtone studenten elkaar opzoeken. 'Je begrijpt elkaar iets beter. De cultuur is net iets anders, j e vind andere dingen leuk, de h u m o r is anders, de manier van praten is anders. Toch denk ik niet dat we zo anders zijn. We hebben in principe hetzelfde meegekregen als Nederlandse studenten; ik ben hier ook geboren en getogen, ik ben ook naar de kleuterschool geweest. Alles wat jullie hebben gedaan, heb ik ook gedaan, maar ik heb nog iets extra's: een andere cultuur en een andere taal. Dat hoeft geen last te zijn, volgens mij is dat eigenlijk een voordeel. Dat moeten we een beetje uitbuiten. Dat wordt nu niet gedaan.' 'De n o r m e n en waarden zijn strenger bij islamitische studenten. Anders in ieder geval. Ik denk ook dat bij de allochtone studenten ouders vaak een grotere rol spelen. Nederlandse studenten zijn vaak wat volwassener, ze kunnen beter omgaan met hun vrijheid dan Marokkaanse en Turkse studenten. Discipline, zelf de vrijheid hebben om te beslissen o f je naar college gaat o f niet. De motivatie om te studeren is ook belangrijk; de redenen om te studeren zijn heel anders. Bij allochtone studenten is er vaak een grote druk van huis uit, terwijl voor Nederlandse studenten studeren waarschijnlijk meer iets is dat ze voor zichzelf doen. Voor meisjes die van hun ouders niet mogen studeren is de drang om dat juist wel te doen heel hoog. O f andersom, dat jongens heel erg gepusht worden, maar eigenlijk niet willen studeren. Het is heel tegenstrijdig. Dat de ouders in eerste instantie gastarbeiders waren, die zelf geen opleiding hebben gehad en ook niet weten wat een opleiding inhoudt, heeft er waarschijnlijk mee te maken. In onze cultuur heb je al aanzien als je mavo hebt gedaan. Mijn ouders hebben mij wel heel erg gestimuleerd om te gaan studeren. Gelukkig wilde ik dat zelf ook. Het verschilt natuurlijk voor iedereen. Mijn vader had er wel moeite mee toen ik de eerste keer 's avonds college had. Dat begreep hij even niet, maar verder zijn mijn ouders heel erg blij en trots.' 'Wat ik om m e heen zie is dat de Turken vooral met de Turken omgaan. Ik zeg niet dat ze elkaar moeten loslaten en daarvoor in de plaats moeten integreren, maar ze moeten zich niet buitensluiten, de rug keren naar de andere studenten. Isoleren heeft geen zin, dat hoort gewoon niet. We kunnen ze niet dwingen, maar we willen wel de voordelen laten zien van integratie. Allochtonen doen naast hun studie meestal geen enkele activiteit, terwijl het juist tijdens je studie zo belangrijk is dat je ook andere dingen doet en ervaart. Anders krijgen ze in de toekomst ook proble-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's