Vooralsnog zonder titel - pagina 159
VU-studenten in het jaar 2000
DE K U N S T V A N
H E T O N O P LO S B A R E
alles wat kan worden uitgesproken, kan ook gedacht worden. Denken en geloven raken hier aan elkaar. 2 In de apologetiek, de verdediging van het geloof met rationele argumenten, raakt geloof het dichtst aan wetenschap. Omdat we rationele, denkende wezens zijn lijkt geloof voor de meesten van ons niet genoeg. We willen wéten dat we gelijk hebben, en in onze maatschappij is iets pas waar als het wetenschappelijk is bewezen. 'Wetenschappelijk' is een bewijs pas als het logisch onderbouwd en proefondervindelijk aangetoond is. Als we nagaan welke eigenschappen en kwaliteiten mensen verbinden met God dan komen we bijvoorbeeld uit op het volgende: God is de schepper van hemel en aarde en alles wat daar in zit, behalve van Zichzelf. God is ongeschapen, niet-lichamelijk, en eeuwig. God heeft de mens lief, en kan de m e n s eeuwig leven schenken. Maar bovenal is God almachtig, alwetend, en goed. In die door God geschapen wereld is het kwaad ruim aanwezig. Dit feit kan een mens op de volgende vraag brengen: als God goed en almachtig is, waarom is er dan kwaad in de wereld? Als Hij kwaad en onrecht toestaat dan is Hij niet 'goed'. En als Hij niets aan het kwaad in de wereld kan doen, dan is Hij ook niet almachtig. Een wel heel erg simpel antwoord op deze vraag is: 'God kan niet alles doen, maar wel een paar heel belangrijke dingen.' Maar een 'partieel almachtige God' is niet wat de meeste mensen bij 'God' denken. Wat opvalt is dat de verschillende antwoorden op deze vraag, getoetst op logica, onbevredigend zijn. Vaak zijn het antwoorden met wendingen en verdraaiingen. Soms zijn het niet meer dan woordspelletjes. Een voorbeeld: 'Het zijn de mensen die verantwoordelijk zijn voor de Holocaust, niet God.' Maar dat is geen antwoord op het probleem van het kwaad: óf God stond de Nazi's toe Joden te doden, in welk geval Hij niet 'goed' is, ó f God kon niet voorkomen dat de Nazi's (oden doodden, in welk geval Hij niet almachtig is. In beide gevallen is God niet de omnipotente Jahweh van Abraham, niet de Koning der Koningen en Heer der Heerscharen, niet de Soeverein van het universum. Ander voorbeeld: De dood van kinderen wordt soms verklaard met dat 'God een groter plan heeft voor ons, en dat we zullen groeien en leren van deze ervaring'. Het probleem hiermee is dat alles wat er g e b e u r t - g o e d of slecht-teruggebracht wordt op God. Alles wordt aan God toegeschreven, en dit brengt ons weer terug naar af: God kan of wil geen actie ondernemen om het kwaad tegen te gaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's