GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 327

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 327

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een vreemde eend in de bijt

326

pen in het theologisch curriculum moest voorbereiden. Want ook daar werd de vraag gehoord of de menswetenschappen de oude humaniora aan de basis van de theologische studie niet zouden verdrijven en ‘het karakter van de Theologie als openbaringswetenschap zouden kunnen aantasten’.50 Dat was de kern van de zaak, waarvoor men ook in gereformeerde kring bang was. Dekker was de eerste niet-theoloog die aan de Faculteit der Godgeleerdheid werd benoemd.51 Dat hij socioloog was, was een extra bijzonderheid. De theologen hadden weinig aandacht gehad voor de zich ontwikkelende sociologie, aldus de opvolger van Dekker, H. C. Stoffels.52 Aan J. P. Kruijts bekende proefschrift over de ontkerkelijking werd in het gtt geen aandacht geschonken, aan de vruchten van Bannings arbeid ging het gtt voorbij. Zelfs de vruchten van het Gereformeerd Sociologisch Instituut werden in het gtt niet genoemd. Theologie, dat was exegese, kerkgeschiedenis, dogmatiek. De vu kende met de socioloog R. van Dijk en de theoloog R. Schippers twee hoogleraren met een bijzondere belangstelling voor de sociologie. Beiden waren nauw betrokken bij het Gereformeerd Sociologisch Instituut (1954-1966), Van Dijk als directeur, Schippers als voorzitter van het bestuur. Dit instituut was mede op aandrang van de overheid in het leven geroepen voor sociologisch onderzoek onder de gereformeerde gezindte. Het was geen kerkelijk instituut, hoewel het uit verschillende kerken wel steun ontving en daarvoor ook onderzoek verrichtte. Dat Schippers voor dit veld van wetenschap voelde, leidde er toe dat in 1955 bij hem ds. R. Kooistra promoveerde op een studie naar de betekenis van de sociologie voor de gereformeerde theoloog.53 De theoloog, aldus Kooistra, kan de sociologie niet missen, want hij ‘kan zich de huidige samenleving, haar problemen en noden, laten verklaren door de socioloog’.54 Het zou echter nog geruime tijd duren voordat onder theologen het besef groeide dat zij met twee linkerhanden in een sterk veranderende maatschappij stonden. Stoffels zag daarvan de eerste blijken in een befaamde kroniek van Kuitert in het vernieuwde gtt van 1963. Sedertdien nam het gebruik van het sociologisch jargon in het gtt toe. In 1967 verscheen voor het eerst een verslag van empirisch sociaal-psychologisch onderzoek in het gtt.55 Het is in het kader van deze ontwikkelingen dat Firet zijn ambitieuze plan rondom de praktische theologie ontwikkelde. Wie leert ons de werkelijkheid kennen waarin de predikant moet functioneren? Welke

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 326

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 327

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's