GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het object der ambtelijke vakken - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het object der ambtelijke vakken - pagina 50

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

00

de Bediening des Woords. Z e k e r „orator nascitur". zal

opmerken:

weinig echte

bij

E n men

al het onderwijs in de Homiletiek, hoe

predikers worden er gevonden.

Deze gedachte

heeft velen verleid, om het toe te juichen, dat men h e t oude gebruik verliet, toen in de scholen de Rhetorica een onderdeel van

het onderwijs uitmaakte, waarmee de classieke vorming

voltooid

werd.

kweekt

onnatuurlijkheid!

zijne

Aanleg en talent is alles — nadere vorming

Analytik

kanselrede

Men

gaf K a n t gelijk, als hij in

des E r h a b e n e n § 53 zegt, dat hij bij eene

het onaangename gevoel heeft, dat men hem wil

overreden, en zich daarmee de zwakheid van den mensch ten nutte maken, om zijn doel t e bereiken. Bovendien de ars bene dicendi is eene g a v e ! Wij

geven

dit alles dadelijk toe. Geen onderwijs schept

gaven, die er niet zijn. Maar dat is ook niet h e t doel van de gevraagde vorming. L a a t h e t toch hier zijn als op elk ander gebied. lang

R a p h a ë l Santi w a s een geboren genie. Maar toch hoe

is hij niet leerling geweest, leerling in den letterlijken

zin des woords. E e r s t bij Perugino, toen bij da Vinei, Michel Angelo en Bartolomeo della Porta. E n zoo gaat het met ieder geniaal

schilder,

die ernstig alle scholen bestudeeren moet,

om meester te worden in zijn vak. De

oefening

der

gave

brengt h a a r tot ontwikkeling; de

regelen der kunsttheorie leiden die oefening in het rechte spoor. Zoo de

wordt juist

de w a r e eenvoud, de echte natuurlijkheid,

zuivere ontwikkeling

gewerkt.

van

de individualiteit in de hand

H e t retournons k la nature van Rousseau heeft op

zoo menig gebied geklonken. E n dat k w a m door het opdrijven van

het

kunstmatige.

met h e t bad weg. niet

beter

door

Men

wierp

toen eenvoudig h e t kind

Men m a a k t echter eene wanstaltige mode in

puris

naturalibus

te

gaan

wandelen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 1902

Inaugurele redes | 57 Pagina's

Het object der ambtelijke vakken - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 1902

Inaugurele redes | 57 Pagina's